/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rødbeder
Fra : acilia
Vist : 3680 gange
100 point
Dato : 18-01-06 11:25

For nogle dage siden købte jeg en masse rødbeder fordi jeg nu har tænkt mig at kaste mig over syltning af dem. Så glemte jeg posen i bilens bagagerum og da jeg kom i tanke om det var der gået 2 dage og rødbederne var fuldstændig frosne.
Kan jeg bruge dem nu eller er de lige til at smide ud?
Og hvad med andre rodfrugter såsom persillerod og pastinak - de lå nemlig også i posen..

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 18-01-06 11:29

de kan sagtens tåle frost - tænk på at mange steder ligger de ude (lager)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-01-06 12:16

Brug dem som ispinde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 12:25

Rødbede, spinatbede og bladbede
Rødbederne er nu store og flotte, og hvis man vil sylte rødbeder, er det på tide, da de ikke tåler frost for alvor. Hvis man gerne vil have friske rødbeder et stykke tid endnu, er det en god ide at lægge et tykt lag blade ned mellem rødbederækkerne. Har man rødbeder til hele vinteren, skal de, der ikke bruges inden, vi får frost for alvor, tages op og opbevares frostfrit i sand.

fra dette link http://www.havenyt.dk/2005/uge45/

Min far har altid brugt at opbevarer rodfrugter i fugtigt sand, frostfrit. Han har været gartner, så
jeg tror ikke de kan tåle frost, for så havde han da ikke haft opbevaret dem på den måde?? Hvor meget frost de så kan tåle, kan jeg ikke svarer dig på, men kik på de ting du havde glemt, og bedøm udfra udseendet om du tør binde an med en syltning

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 18-01-06 15:02

nordsted

Der må bestemt være tale om FUGTFRIT og ikke FUGTIGT sand, da det jo ellers ville fryse medmindre at det står i et frostfrit lokale, men så er diskusionen jo ligesom irellevant..

-Ole

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 15:11

oleeliassen.... jeg skrev altså fugtigt sand, frostfrit.... første linie under mit link. Når rodfrugterne bliver opbevaret sådan, er de som nyopgravede, men jeg må indrømme, at han som regel hurtigt fik syltet rødbederne, så det var mest gulerødder han opbevarede i længere tid.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 18-01-06 15:51

De grønsager du nævner kan godt tåle lidt frost, men de kan blive lidt bløde af det, så de er bedst tilberedte. Men kik på dem når de er optøet, og vurder det selv. Så længe de ikke er rådne eller mugne er der ingen problemer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-01-06 17:08

Rødbeder kan ikke tåle frost men det er ikke lig med at de skal smides ud, skynd dig at sylte dem, de holder ikke ret længe når de er tøet op, iøvrig som ElseR

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-01-06 17:53

o.v.n. har så ganske ret - de kan godt tåle lidt frost og er gode at sylte - det var det jeg mente i mit første hastige indlæg

ps.... jeg har nu med held da andet kom i vejen - frosset rødbeder ned over et par uger - det tog de ikke skade af til syltning - kogning osv

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 19-01-06 00:37

Tak for svaret miritdk - ja du kom først og nu prøver jeg altså med de beder.. så skal jeg nok lade jer vide hvordan de blir.
Tak - hva' skulle jeg dog gøre uden kandu?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-01-06 08:48

det skal nok gå