/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Ip telefoni, Hjælp til start
Fra : Skaevben
Vist : 1167 gange
80 point
Dato : 17-01-06 11:11

Hejsa!
Min kæreste og jeg har overvejet at udskifte vores fastnet med ip-telefoni.
Jeg har dog ingen erfaring hermed, og ved ikke helt hvor jeg skal starte, og hvad der er vigtigt.
Jeg er rimeligt meget på bar bund.
Jeg har stofanet bredbåndsopkobling.

Nogen som har positive / negative erfaringer eller som kan anbefale det ene frem for det andet?

Kan man stadig anvende sin gamle telefon og hvad skal man have af hardware for at kunne være opkoblet hele tiden med slukket computer?

Rasmus

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 17-01-06 11:21

Har haft Musemi-Telefin,de blev skrottet,kvaliteten var helt i bund og support var der ikke noget af,men de var de billigste.Cybercity har kvalitet og support helt i top til 99 kr mdr med ubegrænset taletid.Så jeg ville nok satse på en af de Store ,Du køber et modem fra selkabet ,du kan bruge alle tlf ,men nogen er bedre egnet end andre.Lad være med at investere i "IP telefon",det er salgsgas.Bruger selv en trådløs fra netto til 250 kr

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 17-01-06 11:43

Hej...

Har skiftet til IP-telefoni for lidt over 1 måned siden. Det fungerer perfekt og sparer os på årsbasis omkring 2500.- kroner.
Jeg har fri internet og telefoni ved dansk kabel-tv for 268.- kroner.

Som jabus vil jeg da klart anbefale dig, en almindelig trådløs telefon.

Man kan så efterfølgende få en elektriker til, at installere et kapstik. Hvorfra det så er muligt stadigt, at anvende de gamle installationer. Det koster maks 1000 kroner ved TDC og er billigere hos en elektriker der er godkendt til telefoni.

Ydermere har vi så blokeret alt der hedder mobil- og udlandsopkald fra IP. Dette koster ekstra og er dyrere end fra mobilen.

Du vil altid kunne slukke din PC, eneste krav er at dit modem er på standby.

Nazgul

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 17-01-06 13:58

Hej Skaevben
Jeg prøvede at skifte til Goip, DET KAN ABSOLUT IKKE ANBEFALES, de porterede mit nummer, men kun halvt så jeg i flere dage kun kunne ringe ud, og alle der ringede til mig fik forbindelse til Goip, hvor der var en telefonsvarer der så sendte en mail til mig med en vedhæftet lydfil, og så kunne jeg ellers aflytte denne fil og derefter ringe til den der måske havde indtalt en besked (det er ikke alle der vil det), og samtidig er Goip's system at man kan ikke blive opkrævet via PBS men at man på forhånd skal indbetale et beløb via nettet og ved hjælp af sit dankort.

Så min konklusion er HOLD DIG LANGT VÆK FRA GOIP (Debitel)

mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 17-01-06 15:07

Tak, gode kommentarer.
Er der nogen der har succes med nogle specifikke selskaber. Eks har et godt link?

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 17-01-06 15:59

Ja som sagt er Cybercity alle tideers,og jeg tror ikke nogen af de store halter bagefter,en smule dyrere ,men det virker

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-01-06 17:45

Jeg ville i første omgang have IP parrallel med den fastnet telefon du har idag.

Der findes et hav af udbydere, både gode og dårlige. - Så skal du lige undersøge total omkostningerne, ud fra det behov du har, med hensyn til destinationer du ønsker at ringe til, for her er der stor forskel i priserne.

Flere udbydere benytter en adaptor, hvor en normal telefon tilsluttes. - I mit tilfælde er det sådan, at jeg kan vælge om den skal køre fastnet eller IP-net.

Her er lidt at søge på:
http://www.telsome.dk - Dansk operatør
http://www.telefin.dk - Dansk operatør
http://www.redspot.dk - Dansk operatør
http://www.nettel.dk - Dansk operatør
http://www.musimi.dk - Dansk operatøt
http://www.goip.dk - Dansk operatør
http://goip.jubii.dk - Dansk operatør
http://www.fonet.dk - Dansk operatør
http://www.efon.dk - Dansk operatør
http://www.easycall.dk - Dansk forhandler - Amerikansk operatør
http://web.net2phone.com - Amerikansk operatør
http://www.easyphone.dk - Dansk forhandler - Amerikansk operatør
http://www.easywebcom.dk - Dansk forhandler - Amerikansk operatør
http://www.i2telecom.com - Amerikansk operatør

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 21-01-06 08:49

En hel ny 'operatør' på markedet er

http://www.VoipBuster.com

Det kan faktisk også fungere med en IP-telefon har jeg læst i deres forum, men som udgangspunkt fungerer det stort set lige som Skype, MEN med en del forskelle alligevel:

1. VoipBuster anvender standard IP-protokol, hvilket Skype ikke gør
2. Man kan ringe GRATIS til fastnettelefoner i pt. 15 lande, heriblandt Danmark
3. Der er et opstartsgebyr, hvis man ikke vil afbrydes hvert minut - der er på 10 Euro. Det startede oprindeligt på 1 Euro. Hvis man kun anvender VoipBuster til at ringe gratis, ja så bliver der selvfølgelig ikke trukket nogen penge fra ens konto.

Det er dog endnu kun en Beta-version af programmet, men det har eksisteret siden sommeren 2005, og iflg. forumet på siden, så er mange rigtig godt tilfredse. Jeg har bidt mærke i, at de har en tilsyneladende fantastisk support (se nogle af svarene i forumet, som åbenbart følges tæt af sitets teknikere/supportere...).

Jeg har selv anvendt det i et par måneder til at ringe fra USA til Danmark, og det er SUPER-kvalitet. Dog har jeg endnu ikke rodet videre med det rent praktiske i at få tilsluttet en IP-telefon, så man rent faktisk kan ringe op mere 'normalt'.

Håber det er til nogen hjælp? Som jeg har erfaret det hidtil med VoipBuster, så fortjener dette program/site en langt bredere udbredelse og en STOR hånd (bifald..!!)

STORT PS: opdagede lige en banner-reklame på VoipBusters site .... for http://www.voipstunt.com som åbenbart er i familie...her er der 35 gratis lande for et opstartsgebyr på kun 5 Euro.

Jeg kunne måske nu få en mistanke om at samme firma kommer med flere nye produkter?? Ikke fordi 5 Euro er mange penge, men mange bække små....

Lad høre, hvad andre har af erfaringer....

Venligst
hidane

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-01-06 13:18

Jeg tvivler lidt på at disse gratisse opkald er så gratisse, som der bliver givet udtryk for. Jeg tror lige de skal have en grand salt (for at fremhæve den rigtige smag).

Selv om man kan ringe billigt (gratis), så er det ikke gratis at drive et sådant system, så der må da ligge noget under denne tanke. - Udbyderens driftomkostninger skal jo komme et sted fra.

Der er mange måder hvormed man junglere rundt med de forskellige satser, for at fremstå som det bedste tilbud. Det er derfor man skal være opmærksom på alle detaljer i et sådant tilbud.

Jeg har selv valgt 2 udbydere som er amerikanske, der for mig, er billige, set ud fra mit behov. - Derfor kan andre udbydere godt være billigere, set med andres behov. - Det er da også derfor jeg skriver, at man skal tage udgangspunkt i sit eget behov.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 22-01-06 15:47

http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=203&pf%5Fid=6061716
Den nemme løsning.
Køb en (lidt stor) telefon for 329,-. Telsome (som er en ok leverandør) har automatisk konfiguration af telefonen fra deres hjemmeside, men den kan frit anvendes med alle operatører der snakker sip.
Telefonen er velfungerende men lidt stor og ikke specielt køn.
Jeg bruger den selv sammen med musimi.

En rigtig god startløsning. Nærmest plug&play.

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 24-01-06 13:23

Lyder altsammen godt. Jeg må dog sige at jeg er lidt skeptisk overfor de gratis opkald. Nogen erfaringer?
Vi får nok primært brug for at ringe til Sverige, da min kæreste er svensk og da vi primært ringer mellem venner på mobilen.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 24-01-06 13:43

Sverige
så overvej rixtelecom
http://www.rixtelecom.se/
Billigt og gratis svenske samtaler til fastnet.

Hvis du køber en sipura spa 1001 kan du have to linier på en telefon.

Siger nuber2 som selv er en (efterhånden igen) glad musimi-kunde

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 27-01-06 21:28

Skaevben og Severino - opkaldene via VoipBuster ER gratis, sålænge man selvfølgelig vælger at ringe til fastnettelefoner i lande, der er på listen over gratis opkald. Jeg har som nævnt tidligere anvendt VoipBuster nogle måneder uden nogen som helst problemer. Den eneste gang jeg har betalt noget, var da jeg ringede til en mobiltelefon i Danmark.

Det er altså ikke ALLE kald, der er gratis, men kun til nogle fastnettelefoner i enkelte lande. Listen er dog længere hos VoipStunt, der tilsyneladende er et søsterfirma til VoipBuster. Fordelen ved disse to selskaber fremfor Skype er, at de anvender standard IP-protokol.

Prøv dem - jeg anbefaler dem kun fordi jeg har god erfaring med i hvert fald VoipBuster, og ikke fordi jeg har nogen som helst interesse i nogen af firmaerne. Jeg er også meget imponeret over VoipBusters engagement i deres brugerforum - det virker MEGET professionelt.

Venligst
hidane

Kommentar
Fra : peddersen

Dato : 10-02-06 18:15

Brug Severinos' til at kigge på de forskelliges priser og find ud af hvem der er bedst. Du kan sagtens skifte til ip-telefoni, men køb et nummer hos én af de billige først og undersøg om dén internetforbindelse du har er god nok 128/128 er nok, men det afhænger også af at der ikke er for mange klumper i. Jeg har abonnement hos fire forskellige udbydere og ikke fastnet mere (og det er billigere end et fastnetabb.):
Musimi er min favorit, men man skal være interesseret i at pille selv. Til gengæld kan du lave det sådan at du kan ringe med din mobil til musiminummeret, få ny klartone og så ringe til Sverige. Skal det bare fungere, er Redspot eller Nettel gode bud. Nettel har en pakke med gratis opkald til Skandinavien for under 100 kr. om måneden. Hvis du køber to numre og to adaptorer, én hos dig og én hos kæresten, ringer I gratis. Hos Musimi og hos Gratissip kan du få gratis sekscifrede numre. De kan ikke tilringes fra mobil eller alm. telefon, men man kan hos Musimi betale for at ringe ud og man kan ringe til alle andre musiminumre.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 40 point
Dato : 10-02-06 21:51

Jeg giver ikke så meget for alt den gratis snak. "Det er gratis at ringe men koster kun 100 kr. om måneden"
Altså er det ikke gratis, det er bare taksterne der er lagt om på en anden måde.

At vælge en IP-løsning, bør det ligge sådan, at de samlede udgifter kommer så langt ned som muligt.
Yder mere skal man kunne ringe til hvem som helst, især hvis en IP-løsning skal være den eneste telefon.
En IP-telefon forbindelse kan hackes, på samme måde som en almindelig dataforbindelse. Så det skal man også have for øje!

Det er også rigtigt, at der er flere IP-udbydere der er begyndt med, at man kan bruge mobilen som IP-telefon, men det er endnu ikke så udbredt.

Godkendelse af svar
Fra : Skaevben

Dato : 21-02-06 17:31

Tak for svaret severino.