/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tandlægeskræk!!!
Fra : LeaBia
Vist : 1657 gange
50 point
Dato : 17-01-06 00:10

Hej.

Jeg lider voldsomt af tandlægeskræk, og nu har jeg fået en tand der gør ondt. er der nogen andre som har haft det på samme måde? og hvad gjorde i ved det?

m.v.h Lea

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-06 00:39

Jae du bliver nødt til at gå til tandlægen men vælg en kvindelig De er mere blide er min erfaring og så vil du bedøves
Mvh sune

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-01-06 00:44

Kender ikke selv til tandlægeskræk......men her er nogle links, som du måske vil kunne bruge, for at få "den dumme" tand til at holde med at gøre ondt !!

http://www.google.dk/search?hl=da&q=tandl%C3%A6geskr%C3%A6k&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 17-01-06 00:58

det kan være begyndelsen til betændelse. hvis jeg får ond skynder jeg mig at skylle mund i klorhexidin0,12%(er beregnet til mundskyl) og gør det grundigt. som oftest virker det. jeg er nemlig heller ikke glad for tandlæger.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-01-06 03:06

Prøv at spise nogle syrede svampe inden du skal derind. Så ligner det rent fantasiland og tandlægerne bliver til teletuppies med bløde poter som du slet ikke mærker. Stolen kommer til at føles som en kæmpestor jordbær-skumfidus og det hele er vildt dejligt.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 17-01-06 03:14

Hej Lea.

Grundet dårlige erfaringer, har jeg selv lidt af tandlægeskræk. Der gik mange år hvor jeg ikke gik til tandlæge, da jeg blev så dårlig.

Ved et tilfælde faldt jeg over en annonce, hvor de på Århus Tandlægehøjskole oplyste om at de kørte et project for folk med tandlægeskræk.

Jeg fik taget mig sammen og ringet.

Dette var første trin. Jeg fik snakket med et venlig menneske, som jeg kunne sætte ind i situationen. Det var faktisk det sværeste i hele forløbet at tage mig sammen til den samtale.
At kunne ringe og fortælle om min skræk, og at det blev taget alvorlig, løste allerede mange problemer. (Du er lidt på vej ved at lave det her indlæg)
Herefter gik det utrolig godt, og jeg er i dag (mange år senere) stadig kvit min tandlægeskræk.

Jeg vil ud i fra mine erfaringer give følgende råd:

Følg det link om tandlægeskræk, og se om du ikke finder en tandlæge i dit område, som averterer.

Ring til vedkommende, og forklar situationen. Hvordan du har det, og få en god snak. Vær ærlig omkring din skræk. Føler du dig tryg ved det, så få en tid. Måske til kun en snak og kig i første omgang.

Det jeg lærte, var at:
Det er dig der er kunden og har kontrollen. IKKE TANDLÆGEN..........så du kan sige fra.

Når du henvender dig til en tandlæge som averterer omkring tandlægeskræk, så vil der blive taget hensyn til DIN situation. Din skræk bliver taget alvorlig, så du behøver IKKE at føle dig dum eller flov over noget.

Pøj pøj videre.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-01-06 07:07

Der er tandlæger der har specialiseret sig i at behandle folk med tandlægeskræk, så det gælder om at finde en sådan, det står i deres annoncer ellers ring til en og bed om adresser på nogle. Hvis det er meget slemt, ville jeg nok gå til behandling hos psykolog først, det tager ikke mange timer at komme over det med psykolog hjælp.
Emnet har været oppe flere gange før, så hvis du skriver "tandlægeskræk" i søgefeldtet til højre vil du få flere tråde med andre der har samme problem og råd om det, bl.a denne tråd http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=72048

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-06 08:01

LeaBea... Jeg kan kun tilslutte mig, det de andre kanduer skriver. Indtil du kan få en tid hos en tandlæge, kan du afhjælpe tandpinen kolosalet ved at tygge på hele nelliker, det var et råd jeg fik
her på siden, jeg havde ikke meget lyst til at prøve, men tandpinen afgjorde det, og det hjalp, da
jeg endelig kom afsted til tandlægen, fortalte jeg ham om nellikerne, han kendte det godt, og bruge endda nellikeolie i klinikken. Du skal tygge nelliken med den dårlige tand, så kommer der noget
olie ud af den, og det er olien der hjælper

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 17-01-06 09:38

tandlægeskræk det er jeg i hvertfald , var ikke hos tandlæge i 8 år , så var der hul i en visdomstand
og det gjorde ONDT , den eneste tandlæge der kunne tage mig var en i Ringsted, den i "bananen"
det kom til at koste 4000,- ok ..... men han forstod folk med tandlæge skærk
så han gjorde mig rolig, han havde selv haft skræk for tandlæger, nu var han selv tandlæge....

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-01-06 09:40

Hej LeaBia

Jeg lider selv voldsomt af tandlægeskræk, og det gjorde det absolut ikke bedre af, at jeg havde en tandlæge der ikke var spor forstående. Min historie er kort, at jeg fortalte min tandlæge, at mine tænder isnede ofte og især under tandlægebesøg når der blev pustede på tanden/tænderne. Hendes svar var, at jeg skulle lade være med at drikke kaffe og spise slik ???? Jeg hadve gået hos denne tandlæge siden jeg gik ud af folkeskolen og stolede derfor på hende, dog med noget skepsis da jeg absolut ikke plejer at være pivet.

Efter et år eller to hvor det gjorde rigtigt ondt, talte jeg med en klinikassistent om problemet med isningen. Hun bekræftede mig i at det absolut ikke var normalt. Jeg kom op til den tandlæge hvor hun arbejde og det viste sig at jeg skulle have en rodbehandling pga. en ulykke som barn. Fordi jeg havde gået så længe med tanden uden behandling var den blevet meget følsom - det tog 1 time og mange bedøvelser før bedøvelsen virkede tilstrækkeligt.

Og hvad kan jeg så anbefale dig?? Find en ny tandlæge hvis du ikke føler dig tryg ved din nyværende. Sørg for at orientere tandlægen og assistenten om at du lider af tandlægeskræk. Sørg for at gå til kontrol løbende fx. hver ½ år - skrækken vil sandsynlig fortsat blive siddende i kroppen, men bliver mindre med tiden. Nogle ting skal man bare gøre uanset om man kan lide det eller ej, endvidere er det rart at gå til tandlægen uden at det gør ondt hver gang - altid rart at kunne gå derfra med 0-huller.

Held og lykke

AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-01-06 09:42

Skal måske lige tilføje, at hvis du har betændelse i tanden SKAL du gå til tandlægen - en betændelse kan sprede sig til kæbepartiet hvor knoglen opløses.

AMP

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 17-01-06 11:55

flash77> virker hver gang

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-06 12:50

UH! Jeg HADER tandlæger!!! --Jeg har været igennem voldsomme tandbehandlinger helt tilbage i mælketændernes tid. Mine øjne begynder automatisk at producere tårer, der triller ned i ørerne når jeg bliver vippet baglæns i en tandlægestol.
Min tandlægeskræk er opbygget med start for 50 år siden i skoletandplejen og vedligeholdt ved voldsomt ubehagelige behandlinger i min tidlige voksen-alder.

Jeg kommer ALDRIG over min tandlægeskræk. Men jeg har lært at leve med den.
Og det skyldes nok, at da jeg var knap 30 år knækkede jeg en kindtand, men jeg havde ikke råd til at få den lavet. Derfor opsøgte jeg Tandlægehøjskolen i København. Dengang var der ikke særlig meget fokus på tandlægeskræk -eller angstproblemer i det hele taget. Men da jeg først kom i gang med behandlingen på Tandlægehøjskolen, da tilbød de at renovere alle mine gamle kviksølv-plomber, der jo var årsag til, at mine tænder knækkede. Og jeg syntes ikke at jeg havde råd til at sige nej: Jeg havde et lille barn, jeg var uden arbejde og min mand var under uddannelse.

Så i det meste af et år var jeg til behandling ca. en gang om ugen. Det var studerende, der foretog behandlingen, -overvåget af en uddannet tandlæge. Og jeg glemte helt at tænke på min skræk fordi det var spændende at følge med i undervisningen. Der var masser af tid til hver enkelt tand.

Derefter gik de halvårlige kontroller hos egen tandlæge i lang tid næsten uden problemer. Men ca. 15 år senere skete der igen noget, der gjorde, at jeg totalt mistede tilliden til min tandlæge. Jeg har skiftet tandlæge et par gange siden, og jeg passer de halv-årlige eftersyn. Men det er en kæmpe overvindelse hver gang. Den eneste grund til at jeg ikke melder afbud er, at så tror jeg aldrig at jeg får taget mig sammen til at komme til tandlæge igen... Indimellem overvejer jeg at anskaffe et gebis.....

Lea, jeg håber for dig, at du har mulighed for at tage imod den hjælp, der eksisterer i dag. Enten psykologhjælp eller behandling hos en tandlæge, der specielt tager sig af den slags patienter.
Hvis du vil finde en tandlæge, der gør det, så er det IKKE nok at forhøre sig ved at ringe til de enkelte tandlæger. For de allerfleste vil hævde, at de er gode til at tage sig af patienter med tandlægeskræk. --Men de ved ikke nødvendigvis, hvad de taler om.

Sørg altid for, når du er færdig med en tandbehandling MED DET SAMME at få en ny tid et halvt år ude i fremtiden. Og meld ALDRIG afbud uden samtidig at få en nu tid. Jeg synes, at noget af det aller-aller sværeste ved tandlægeskræk det er at få bestilt tid...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-01-06 15:44

Ja, det er rigtig at nogle tandlæger sikkert vil sige "vi er gode til patienter med tandlægeskræk", uden at de dog er speciel uddannede, men bare ved nogle små ting, så jeg vil understrege at det er vigtigt at få fat i en "rigtig".

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-01-06 15:51

Tandlægeskræk hedder også odontofobi, på denne side ( http://www.tandogmund.dk/vis_kompetencer.asp?kompetence=Ortodonti) fandt jeg ved at vælge "odontofobi" som kompetance, denne liste over tandlæger med speciale i dette.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-01-06 15:59

Linket virker ikke, isteden : http://www.tandogmund.dk/vis_artikel.asp?ID=97
og tryk "valg af tandlæge" under "vejledning" og dernæst ""odontofobi" under "kompetance", så kommer der en landsdækkende liste, og det er i grunden ikke mange derer egentlige specialister, hvis alle i landet er med på den liste.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-01-06 16:08

Nå det hjalp på antallet ! Der er flere under "tandlægeskræk".
Jeg har ikke selv tandlægeskræk, og har efter sigende en meget høj smertetærskel.
Imidlertid kan jeg ikke fordrage når tandlægen glemmer, at fortælle hvad hun skal til at lave, jeg vil have fortalt hver eneste ting hun skal til at gøre inden hun gør det og ikke samtidig eller slet ikke.
Og jeg sørger også for at have en jeg ved er rigtig dygtig og sød samtidig.

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 17-01-06 16:28

Jeg led også af tandlægeskræk og tog på tandlægehøjskolen, hvor de hjalp mig med problemet. De har psykolog/tandlæger som hjalp mig med at komme videre.
Det første man skal gøre sig klart er, hvilket område man er bange for. Er det sprøjten, stedet, lægen, lugten...hvad end det er så skal man arbejde med det problem for at finde en løsning.

Maria

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 17-01-06 23:50

Hmm ved ikke hvad det er der får mig til at holde mig langt væk, Tror det var her for et par år siden hvor jeg skulle ha fixet 2 af mine tænder med en uges mellemrum. Jeg har altid fået lattergas for er ikke tryg ved sprøjten. Så den første gang fik jeg lattergas og var laangt væk i drømmeland og alligevel ikke, men det gjorde i det mindste ikke ondt. Ugen efter fik jeg lattergas igen men det virkede ikke rigtigt men alligevel nok til at lægen fik fuldført arbejdet efter at jeg et par gange havde sagt "Av av!!" og tandlægen sagde "Du har selv valgt at få lattergas." på en ret nedladene måde.

Så for lidt over et år siden skulle jeg fik tandlægen igen, men et nyt sted, og der virkede lattergassen SLET ikke, så hun fik kun boret 2 gange i min tand og endte med at proppe noget midlertidigt cement i som skulle holde 3 måneder, og som snart ryger ud kan jeg mærke men det har da holdt over 1 år.

Jeg tror aat grunden til at jeg har ondt i min tand er fordi jeg skærer tænder, men min tidligere tandlæge ville ikke give min bideskinne når det ikke var til gene for mig. Men nu har jeg Av i tanden :(

Lea

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-01-06 07:15

Du har været uheldig med at have hensynsløse eller værre tandlæger, så det er jo ikke mærkeligt, at du gruer for det.
Jeg ved ikke hvor du bor I landet og hvilken god tandlæge der er i nærheden af dig, se evt. den liste jeg gav tidligere, for selvom jeg ikke har personlig erfaring med dem er de dog specielt uddannede til at tage sig af de der har lidt eller meget umiddelbart imod at få foretaget behandling.
Jeg kan sige god for, har erfaing med, disse : http://www.godtand.dk/beh_skaansom_behandling.htm og ninabonding.dk, som med selvfølge tager en alvorlig, hvis det gør ondt, og også spørger selvom man ikke har sagt noget.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-01-06 07:39

Jeg er ikke tryg ved lattergas, tror fordi jeg har prøvet at få for meget, og det er meget ubehageligt, ligesom det må være at få for lidt og ikke blive taget alvorligt.
Med sprøjte kan tandlæge overfladebehandle så stikket ikke mærkes og bruge en ekstra tynd nål, desuden skal tandlægen være opmærksom på om det gør ondt på nogen måde alligevel.Og sørge for at du får mulighed for at fjerne den dårlige smag ved at skylle, da der kan løbe lidt ved siden af.
Har du haft dårlige oplevelser med sprøjte-bedøvelse ? Eller er det tanken alene? Det er da klart en ubehagelig tanke, dog det mindste af de to onder, efter min erfaring, fordi det kun er i forbindelse med selve indsprøjtningen at jeg tænker over om det går godt og efterfølgende kan få mere hvis jeg synes det gør det mindste ondt.
Lattergas derimod, føler jeg at jeg mister kontrol
.
Det er vigtigt at føle at det er dig der har kontrol over dig og ikke at det er tandlægen der har kontrol over dig, derfor er det virkelig vigtigt at have en tandlæge der forstår dette.
Og jeg tror at det vil hjælpe dig til at formindske din angst ved at have en god oplevelse.

Kommentar
Fra : stenmand

Dato : 18-01-06 21:34

Min tandlæge har en " panikknap " indbygget i tandlægestolens armlæn. Når jeg trykker på den stopper ALT. Jeg havde virkelig tandlægeskræk .em " knappen " hjalp faktisk.
Troede først det var fis med ham og at han bare deaktiverede når jeg trykkede på knappen men en lille test et stykke inde i tandlægebesøget overbeviste mig. Man skal bare være sikker på at man har control over situationen

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 19-01-06 11:55

tror jeg er bange for enten at jeg laver en bevægelse eller et eller andet andet som gør at nålen knækker eller at jeg kommer tilat bide i sprøjten. Har også hørt historier om folk der skulle bedøves, g som var helt sikre på at tandlægen havde stukket dem i tungen fordi der åbenbart sidder en nerve lige der hvor han skal sætte bedøvelsen.