/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Udbedring af risser i plexiglas ?
Fra : kid
Vist : 1418 gange
50 point
Dato : 16-11-02 23:30

Jeg ville høre om man kan fjerne eller udbedre risser i en plexiglasplade !!
Og selvfølgelig hvad man skal bruge til det !!!!

Hilsen Riko

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 17-11-02 15:41

Hej Riko

Det er muligt at firmaet "Bilglas", kan hjælpe dig. De bruger noget der ligner til reperation af stenslag i bilruder, det er da et forsøg værd at ringe til dem.

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : JanneP

Modtaget 50 point
Dato : 18-11-02 08:26

Jeg går ud fra at det er plastarten plexiglas du mener, kid.

Ved overfladiske ridser kan tandpasta bruges eller der kan købes et slibemiddel i eks. harald nyborg.

Plexiglas bruges hvor man ønsker lethed i forhold til styrken. Et eksempel er politiets skjolde. Til "sikkerhedsbiler" bruges armeret glas.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 18-11-02 18:53

Hej JanneP

Du har måske ret i det med tandpastaen, men plexiglas er acryl og ikke polycarbonat. Polycarbonat er det som bliver brugt til styrthjælme og skudsikkert glas mm. Polycarbonat er ikke så "skørt" som plexiglas der splintrer nemt.

Blot lige en venlig bemærkning

mvh srhansen

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 19-11-02 13:24

Hej srhansen

Dvs. at "plast" ikke er en fællesbetegnelse?

JanneP

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 21-11-02 11:22

Hej Janne

Jo, det er det da, men plexiglas er ikke det samme som polycarbonat. Dvs. politiets skjolde er ikke lavet af plexiglas, men derimod af polycarbonat.
Jeg vil huske din gode besvarelse til næste gang jeg får problemer med ridser.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 21-11-02 13:10

Ok srhansen! Ilm.

Kommentar
Fra : jensimand

Dato : 20-11-12 08:02

hej riko
jeg har haft gode erfaringer med at slibe låg til grammofoner.
selv forholdsvis dybe ridser
jeg bruger vandslibepapir. starter med korn 800 og slutter med korn 1400
det tager lang tid - så hav tålmodighed
pleksiglasset bliver gråt - men fortvivl ikke
der poleres efter med et middel der hedder xerapol - fås hos th-hansen eller forretninger der sælger campingvogne
der følger et lille stykke slibepapir med - korn 1200 - husk vand kan bruges ved overfladiske ridser.
god fornøjelse