/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Brændeovn kontra ikkeryger?
Fra : melbit
Vist : 886 gange
40 point
Dato : 15-01-06 14:20

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3495952/

Til alle antirygere......... og fortalere for rygeforbud
Håber da ikke at I har brændeovn - for så er I vist ikke bedre end os stakler der stadig ryger.

Og så god søndag til alle - både rygere - ikkerygere og folk med brændeovn

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-01-06 14:26

Jeg er ikke ryger - har heller ingen brændeovn.

Har ikke noget imod folk, der ryger, skal først siges.

Derefter vil jeg sige:

Det irriterer mig grænseløst når jeg er på arbejde og sidder og spiser frokost, så kommer der en hen og ryger.
Eller sidemanden til en frokost etc. pludselig hiver en cigaret op og ryger.

Det er i orden de ryger, men hvorfor i "hhh" skal de gøre det, foran os andre, der ikke ønsker den røg.

Mht brændeovne:
Ja, der kommer også røg ud af dem, dog i en anden højde og større mængde.
Tror jeg har været chikaneret af røg fra en skorsten een gang det forgangne år, det var da et eller andet fjols ikke vidste man skulle bruge tørt træ, men tilsyneladende havde puttet vådt træ og et halvt ton tændvækse/blokke ind samtidig.

Og beklager mit lidt sure opstød, men er sQ så skide træt af at høre om det.

Apropros rygning, det er min opfattelse at rygning i trafikken er præcis lige så distraherende, som mobilsnak ( ikke at jeg snakker i mobil i trafikken )
Men bare min mening

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-01-06 14:27

Ps. god weekend til jer også - hvad der nu er tilbage af dem.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-01-06 14:27

Ps. god weekend til jer også - hvad der nu er tilbage af dem.

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 15-01-06 15:16

3400 danskere dør årligt for tidligt på grund af forureningen med partikler bl.a. fra brændeovne.
12000 dør af rygelaterede sygd
19800 af alkoholskader
X antal i trafikken
X antal af naturlige ting(hvis man kan sige det)
Utroligt fødselstallet kan følge med
Overmennesket fra kræftens bekæmpelse udtalte også at rygning i beboelsesejendomme skulle forbydes-----der trængte røg ud af næøglehullerne

En rygepolitik er helt på sin plads----meeeeen
PS-Er ikke ryger

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 15-01-06 15:17

RE

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-01-06 15:24

Den benzinbrand i UK, gad vide hvor mange brændeovne den røg havde svaret til...

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-01-06 15:25

Ja for satan, lav et rygeforbud udendørs også. Det er lige hvad vi mangler for at gøre nedværdigelsen total..

Så kan de lære det, de skide rygere

Men ingen skal komme og fortælle mig, at jeg skal aflevere nøglen til min stinkende og forurenende grønne skoda. Det er noget helt andet. Bare så I ved det

Kommentar
Fra : M38

Dato : 15-01-06 19:11

Det eneste rigtige er FORBUD mod brændeovne !
I områder hvor der KUNNE være brændeovne, skal der skiltes tydeligt og i god tid inden byskiltet - således at vi kan nå at køre udenom den forurenede by....... åh nej det kan folk ikke finde ud af....... forbud er det eneste rigtige.......

Jeg håber da ikke der er for mange, ikke-rygere der har brændeovn - så har de vist et forklarings-problem........

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-01-06 19:40

Hurra .jeg har både i pose og sæk!!!!!!!!!!!!!! Jeg er ryger og har brændeovn...........Og Fanme om jeg ikke sidder og griller helt vildt hele sommeren ,når jeg ikke fyrer i ovnen...
Skal lige se om min gamle diesel motor i båden ikke kan køre på fifty fifty spildolie og diesel.....

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-01-06 22:02

Sverola

Pas på ordensmagten og myndighederne, hvis de skulle opdage dig.
Jeg siger dig, du ryger sQ ind på livstid.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 16-01-06 07:50

Hey og god dejlig mandag morgen........... Jeg synes ikke at vi ser mange kommentarer fra diverse ikke-rygere Hvor er de dog henne? Sidder de mon foran deres rygende brændeovn og "skammer" sig?
Dette emne her er da i høj grad lige så relevant som >ryge-debatterne<
Men det er måske lidt for svært at holde på sin ret til "ikke-ryger-steder" når det handler om noget man selv har stor glæde af?

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 16-01-06 08:07

Man kunne jo starte med at tage 50% af prisen på fyring olie og gas i de områder, hvor staten ikke ønsker at tilbyde fjernvarme.
Så er jeg sikker på at brændeovnene vil forsvinde.

Den faste afgift på fjernvarme er så høj at det ikke spiller den store rolle om radiatoren står på 3 eller 5. Det er en helt anden snak når man har olie/gasfyr.

Så i hele Jylland skal Fyringolie/gas sættes ned med 50% og det samme gælder for benzin/diesel da staten ikke ønsker at tilbyde offenligt transport som fungere.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-01-06 08:19

Så London før i tiden ?
Jeg var der ovre i 1978. Fy for en bankebæ !
Dengang var de ved at rense alle bygningerne for sod.
Det var virkelig som at se et før og efter billede.
Al den sod stammede næppe fra Sherlock Holmes' pibe.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 16-01-06 08:55

Ja jeg er også både og. Har brændeovn OG ryger lidt en gang imellem. Det er trist at brændeovne forurener så meget, - det giver den mest vidunderlige varme at fyre med brænde. Men mon ikke vi får lagt en miljø-afgift oveni, os der fyrer med brændeovn? Det er der vist noget der tyder på. Og så må det så bare være sådan.
Selvom jeg selv ryger (er mest fest-ryger) så synes jeg bare det er SÅ ulækkert og klamt, når folk tænder en cigaret lige op i hovedet på ikke-rygerne. Eksempelvis efter frokost i en kantine el.l. Det er meget hensynsløst. Og det er jo altså ikke kun et spørgsmål om helbredet, cigaretter stinker jo ad h-til! Mit arbejde indebærer at jeg er nødt til at være sammen med folk der ryger en stor del af tiden, og selvom jeg somsagt selv ryger, så generer det mig at gå ud af døren om morgenen med rent og velduftende tøj og komme hjem om aftenen med tøj der stinker af cigaretrøg. Vi ryger så godt som aldrig derhjemme mere, kun ved festlige lejligheder. Og jeg nyder at komme hjem til et hjem, der dufter rent og udluftet.
Så man kan faktisk godt selv ryge OG være sensibel overfor cigaretrøg....

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 16-01-06 09:09

Hey Axelise........ Set i lyset at den rygepolitik der kører - både højt og lavt - så kan vi da ikke "nøjes" med at sige det er >trist at brændeovne forurener og at vi skal have afgift på< Røgen genere da stadig din nabo og er ødelæggende for miljøet......... Nej, som M38 skriver, så lad os få et forbud mod brændeovne eller som et minimum skal de holdes i bestemte områder i landet og så lad os få noget skiltning i disse områder der fortæller at det er forbundet med en vis risiko at færdes der
Røgen fra ovnene belaster jo heller ikke kun den der fyrer i den!

Lidt ironi er brugt her - og dog.............. Jeg ER ryger og kan ikke snuppe de "alt-for-hellige-ikke-rygere" .............. Vi skal jo alle være her

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 16-01-06 10:07

Se hvor skadelig rygning kan være kortlink.dk/2bx4

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-01-06 10:50

HØRT !
MAN SKAL IKKE STOLE PÅ LUFT, MAN IKKE KAN SE !
Gambrinus
(Hvad betyder ironi ?)

Kommentar
Fra : M38

Dato : 16-01-06 11:24

Ja det er lidt sjovt, at de ubehagelige ikke-rygere fra de tidligere debatter nu holder sig væk...
Ja de skammer sig nok og det burde de også gøre...... hvis de har brændeovn.
Tænk at være brændeovns-ejer og så påføre naboen passiv røg på den måde

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 16-01-06 11:30

Kommentar
Fra : technic

Dato : 16-01-06 11:37

Interessant læsning det her.
Er der slet ingen der har sat sig lidt ind i hvad det er, der er problemet med brændeovne, tilsyneladende ikke.
Det er hensynsløshed ganske som problemet med rygerne, der er bare den væsentlige forskel, at en brændeovn sender sin røg ud udendørs og det er det nogen rygere ikke vil.

Brændeovnene anvendes forkert med ting der ikke er egnet til brændsel.
http://www.braendeovnen.dk/Miljoestyrelsen.htm

Mange tror at de kan fyre så ovenen brænder hele natten og derfor fyldes ovnen godt og spjældet lukkes med det resultat, at skorstenen står og sender en kvalmende os ud over den ganske by, hvis det da ikke lige er fordi man fyrer med alt hvad der kan brænde.
Jeg havde en nabo der konsekvent fyrede med sammenrullede aviser selv om der var mange rummeter ukløvet og vellagret træ i haven. Giftig tryksværte puha.
Eller de der har udvidet til et kombifyr og derefter har en slunken affaldspose fordi man jo lige så godt kan udnytte det der kan udnyttes og så ennda være stolt af sit "genbrug".

Det forurener og stinker og føles værre for naboerne end for den der fyrer.

Træ er rent brændsel hvis det er tørret og lagret og kun fyres i stykker der passer til ovnen og ved korrekt brug kan man dårligt se, at det ryger fra skorstenen.

Hvorfor er danskerne så bange for lovindgreb der kun rammer lovovertræderne. Svar ikke mig, svar jer selv.

Kommentar
Fra : technic

Dato : 16-01-06 11:44

Overså, at der åbenbart er en ryger issue i dette spørgsmål så jeg må hellere fortælle, at jeg hverken har brændeovn eller er ryger og at jeg foretrækker frivillige ordninger, hvis de vel at mærke giver det ønskede resultat.
Tobaksrøg er bevist at være giftigt og derfor bør der ikke ryges i lukkede lokaler hvor andre har adgang og heller ikke i de fri hvor andre kan være tvunget til at være tæt på i det fri.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-01-06 12:59

Jeg hverken ryger, har brændeovn eller kører i Skoda, så jeg giver hermed mig selv stemplet GAS. (Godkendt Af Sundhedsstyrelsen.)

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-01-06 13:39

Jeg synes at det er helt på sin plads både med en ryge-politik og en politik for brændeovne.

Jeg er helt vildt træt af, at folk kommer i mit hjem, kontor mv. og tænder den ene smøg efter den anden uden at spørge om lov - ovenikøbet i et IKKE-RYGER hjem.

Brændeovne i tæt bebyggelse skulle tillige forbydes - jeg er (undskyld mig) pisse træt af, at jeg ikke kan lufte ud i foråret, om vinteren og til foråret fordi naboer fyrer. Endvidere kommer røgen ind i husets recirkuleringssystem (eller hvad det nu hedder) - ikke særligt fedt, når der bliver fyret med ALT der kan brænde.

Et surt opstød fra en ikke-ryger der er træt af rygerenes manglende respekt for andre (bevidst/ubevidst).

AMP

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 16-01-06 14:17

Pssstttt........ Fordi at nogle rygere ikke viser hensyn - skal der så indføres forbud?

Fordi at nogle med brændeovn ikke forstår at fyre rigtigt - skal der så indføres forbud?

Fordi nogle billister kører som en pakke røde pølser - skal der så også indføres "bil-forbud?

Fordi nogle bliver voldelige og får løse næver af alkohol - skal der så også gribes ind med et total alkohol-forbud?

Man kan da ikke forbyde sig ud af alting - man kunne ligeså godt lave en lov der forbyder folk at være dumme og hensynsløse.............. Så kan vi måske lære det!!!!????

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 16-01-06 14:18

Det er helt sikkert rigtigt irriterende når folk fyrer forkert med en brændeovn, for det lugter af H.T., har selv en nabo som har besluttet at fyre med savsmuldsbriketter ved alt for lav temperatur og FØJ for den ved den forkerte vejrtype.
Forureningen fra brændeovme må dog kunne løses ved en eller anden form for lovbefalet partikelfilter, som man bare kan lade skorstensfejeren sørge for ved den årlige rensning.
Man forbød da heller ikke kulkraftværker fordi de forurenede, men løste problemet med filtrering.

Kan iøvrigt ikke lige se sammenhængen mellem rygning og fyring i brændeovn, bortset fra begge dele gir røg.

Stort set alle handlinger mennesker foretager sig i dagens Danmark medfører vel en eller anden form for miljøpåvirkning, så sku det være kunne vi rigtigt "slå hinannden i hovedet" i det helliges navn.

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 16-01-06 15:12

Jeg måtte flytte fra naboskab til et røgeri---SÅÅÅ ned med røgerigerne,nu var de kold røg,så det var ikke så galt om sommeren

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 16-01-06 15:14

Sikke en gang bogstaver