/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Skudsekund??
Fra : Jimmy17
Vist : 521 gange
100 point
Dato : 13-01-06 21:24

Jeg har forstået princippet i skudsekund.

Der har været skudsekunder siden 1980 således:
1. januar 1980
1. juli 1981
1. juli 1982
1. juli 1983
1. juli 1985
1. januar 1988
1. januar 1990
1. januar 1991
1. juli 1992
1. juli 1993
1. juli 1994
1. januar 1996
1. juli 1997
1. januar 1999
1. januar 2006

Der er normalt gået et eller to år mellem de skudsekunder er blevet indsat.
Dog 3 år på det ene tidspunkt.
Men denne omgang er der gået 6 år på skudsekundet.
Hvorfor så lang tid af denne gang?
Og har det nogen betydning for jorden.?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-06 22:01

Du kan læse om skudsekund her http://da.wikipedia.org/wiki/Skudsekund

Jeg hørte i radioen, et par dage før nytår, at det skyldtes at jorden ikke kunne følge med tiden.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-01-06 22:19

ans
Tak for link, men har allerede læst på det rundt omkring,
men besvarer ikke de spørgsmål jeg får ud af det.

Derfor jeg spørger her.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-06 22:29

Som jeg også hørte i radioen, så har det betydning for jorden, hvis man vil have at solen skal skinne om dagen.

Jorden kan ikke følge med "tiden". Hvis man ikke ændrede tiden (sekundet) ville det ende med at solen ville skinne om natten, hvor alle sov.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 13-01-06 22:49

Er det ikke det vi har 29 februar til??

Men hvorfor er der så denne gang gået 6 år hvor der normalt er 1 eller 2 år?
Hvis det er jordens rotationshastighed/vinkel, der har været galt, kan det så ikke gå yderligere galt?
Hvad gør at jorden er upræcis på dette område, så man ikke kan forudsige skudsekundet.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-06 22:56

Jeg tror ikke, at du får en bedre forklaring end her

http://www.tycho.dk/article/view/3443/1/32

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-01-06 03:26

Jo Jimmy. Meget kan gå galt, men lige netop det med Jordens aftagende rotation, som er angivet at være 1,5 tusindedele sekund pr. århundrede, får ikke nogen betydning for dig, med mindre du agter at blive 3 - 4 mio. år gammel

Skal man tale om noget som realistisk kan gå galt, så er det hvis vi kommer på kollisionskurs med kometer eller meget store meteorer, eller hvis arne. jakobsen ikke bliver fjernet fra Kandu

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-01-06 06:00

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-01-06 06:02

Hvad vil følgerne kunne være af en stoppet jordrotation?
Hvorfor aftager jordrotationen?
Er det pga. den stadig stigende afstand i himmelrummet?
Hvad skabte rotationen i første omgang?
Sådan lige et side spørgsmål, hvis nogen kunne.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-01-06 09:58

Jimmy
Hvis du har læst 1 afsnit af teksten i det link Ans gav dig, så kender du svaret på dit sp. nr. 2

Citat
Jordens rotation er imidlertid ikke konstant, men bliver hele tiden langsommere. Det er Månens påvirkning og de resulterende tidevandskræfter, der bremser Jorden med ca. 1,5 tusindedele sekund pr. århundrede