/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Annulering af bilkøb
Fra : JJGP
Vist : 1505 gange
20 point
Dato : 13-01-06 20:55

Hejsa!

Jeg købte sidst i september en Fiat Brava JTD fra 99, der havde gået 218.660 km for kr 92.000. Det gik egentligt godt nok indtil frosten kom: Bilen blev meget svært at starte med mindre man forvarmede flere gange i træk. Af og til forvarmede den slet ikke og andre gange gik bilen helt umotiveret i stå.

Historien:
Bilen blev sat på (aut.)værksted og de skiftede batteriet og målte om gløderørene trak den strøm de skulle...

Det hjalp desværre ikke, og de fik den en gang til. Jeg foreslog at de skulle kigge på forvarmerrelæet, da jeg ikke kunne høre at det klikkede. Det blev skiftet, men lige lidt hjalp det.

Siden har de haft bilen nogle gange - ialt SYV gange(hvor fejlen ikke viste sig den ene gang)!!! Sidste gang de havde den skiftede de en sikring, hvilket lod til at have hjulpet en del. Den forvarmede i hvert fald hver gang nøglen blev drejet... MEN den skulle stadigt forvarme mere end en gang for at starte og samtidigt blev tendensen til at den gik ud mere udpræget. Mandag den 9. januar holdt den igen op med at forvarme - nøglen skal drejes ca 25 gange inden der sker noget! Når den så endeligt får forvarmet et par gange og bilen kom igang var det sikkert at den gik i stå med det samme (30 minutter tog det at få bæstet i gang i går!!!)

Jeg tog derfor kontakt til sælger, der foreslog at han kunne tage bilen tilbage eller forsøge at udbedre fejlen igen. Da jeg er temmelig træt af bilen ville jeg gerne hæve købet og han byder 80.000 kr. Jeg siger med det samme, at det er for lidt og foreslår 87.000, hvilket han afslår...

Nu har jeg læst lidt på det og fundet ud af at man normalt afskriver 50 ører pr km (ifølge forbrugerstyrelsen) og da jeg har kørt godt 8000 km vil prisen være 88.000. Det fortalte jeg ham, men lige lidt hjalp det.

Hvad skal jeg gøre nu? Det skal siges at både forbrugerstyrelsen og en advokat har sagt, at jeg har en god sag. Desværre er der et års ventetid for at få en sag for retten... Hvad skal der ske i mellemtiden, hvis jeg vælge den hårde løsning? Skal jeg melde mig ind i FDM, gå gennem medierne (f.eks. Bilmagasinet) eller hvad? Alle input er mere end velkomne...

Mvh Jan Pedersen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 21:01

FDM kører ikke sagerne gratis for nye medlemmer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 21:09

Det mest kedelige er, at det kan være en bagatelfejl med alvorlige konsekvenser der er årsagen.
Jeh havde en Punto 1.9 JTD der også drillede ved start og det viste sig at være en dårlig forbindelse på motorstyringen. Der var også fejl på forvarmerelæet, men det betød kun en blinkende kontrollampe.

Den må kunne laves, men FIAT er ikke god til ledningssamlinger og det er svært at fejlfinde. Måske skulle i prøve en Bosch specialist i stedet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 21:15

Det her siger lidt mere om hvad du kan få hos FDM:
http://www.fdm.dk/aabentforum/ShowMessage.asp?MsgID=29315&mID=438

Jeg er selv medlem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-06 21:35

Pu ha hvor jeg kender den der med at bilen er mere på værkstedet end i ens garage. Vi lod handlen gå tilbage, vi mistede også penge ved det, men jeg kan ikke huske hvor mange, vist nok
ca 10.000 på et halvt år, hvor vi faktisk ikke havde haft bilen. Jeg ville tage en advokat, det kan jo
være du kan nøjes med et enkelt brev til sælger, nogle gange er det nok at sælger ser brevhovedet, så bliver det ikke så dyrt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-06 21:41

Lige hvad der er galt med din bil er svært at sige, for det kan ligge i en dum lille bagatel som Bjarne så rigtigt siger.

Det eneste der er mere sikkert er, at det er ikke fordi du forvarmer flere gange, at bilen er nemmere at starte, for forvarmerelæet slår fra når den ønskede temperatur er nået, men det er derimod den hurtigste vej til at brænde dine gløderør af

Og det har da i hvert fald slet ikke noget med forvarmen at gøre, at bilen umotiveret går i stå når først den er i gang.

Se nu er det sådan, at man plejer at sige, at de første symptomer på en opslidt dieselmotor, stempelringe (og dermed manglende kompression som er 100 % nødvendig for at starte en dieselmotor) viser sig når vejrudsigten siger "udsigt til nattefrost på udsatte steder"

Om din motor så skulle være nedslift med de kilometer den har kørt, ja nu ved jeg ikke lige så meget om holdbarheden på en Fiatmotor, men ved visse mærker er det slet ikke utænkeligt.

Men derudover ved jeg så ikke.....er der tjekket om bilen får det nødvendige brændstofmængde og med tilstrækkeligt tryk og rigtig forstøvning?

Diesel er svær at antænde, kræver meget højere temperatur, såfremt det ikke bliver forstøvet som det skal, og dermed sværere at starte motoren.

M.h.t. tilbudet fra forhandleren om at tage bilen retur til 80000,-, ja så er det da en slat penge at miste på 4 måneder, men på den anden side, gensalg er jo ikke normalt sammenligneligt med taksterne for afskrivning pr kørt kilometer.

Måske du skulle prøve at presse ham lidt mere til en mellemting mellem de 80 og så de 87 du forlangte, for at komme nogenlunde helskindet ud af det.

Og selv om det lyder lidt forkert at du skal tabe penge, er det alligevel ikke mange forhandlere der tilbyder en sådan ordning. Ofte kræver det både retssager og flere års kævlerier at komme igennem med et reklamationskrav.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 21:51

Nu er det en JTD hvor motorfejllampen skulle lyse ved indsprøjtningsproblemer og med de sædvanlige kilometertal på FIAT/Iveco JTD diesel skulle denbestemt ikke være slidt op.
På min var gløderørene elektronisk styret og forvarmede også efter motoren var startet, som de skal så dem kunne jeg ikke selv overophede.
Få elektronik specialister på sagen og da det er Bosch anlæg så vil jeg foreslå et Bosch specialværksted.
Min erfaring med FIAT værksteder er ikke god da mine småproblemer blev løst på min regning hos en god ven der har udstyret fordi FIAT ikke kunne finde ud af at lave det under garantien. De lider under deres fastprissystem.

Alt det juridiske har du jo tjek på - det er et valg om du vil køre en sag du kun kan vinde begrænset ved.

Kommentar
Fra : JJGP

Dato : 14-01-06 11:47

Tak for alle jeres svar!

Jeg mener min bil bliver skambudt og jeg vil ikke acceptere de 80, men bliver vi ikke enige får jeg slet ikke noget indenfor et år

Nordsted1: Problemet med et brev fra advokaten er, at hvis man først kommer så langt, bliver man nødt til at gå hele vejen, men det er fristende...

dova: Nu er det ikke et gensalg, men en mulighed for at hæve købet, han tilbyder(som jeg ser det). Og jeg ville gerne handle med ham, men han gik helt i baglås, da jeg sagde 87.

Jeg tager op til ham i morgen og viser ham en udskrift fra forbug.dk og ser om det kan være med til at starte en forhandling... Så må vi tage den derfra

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 11:54

Det lyder fornuftigt og husk, at gøre ham opmærksom på at løsning af problemerne med bilen er hans problem, og at han vil blive holdt fast på det hvis han ikke giver et bedre bud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-06 11:59

JJGP... Jeg forstår ikke helt hvad du mener med - at gå hele vejen - mange gange er et enkelt brev fra en advokat nok til at bilsælgeren bøjer sig, eller i hvert tilfælde er til at forhandle på en fornuftig måde med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 12:06

Du har tilsyneladende selv undersøgt sagen så du ved dette.
Forbrugerstyrelsen:
Citat
Har du klaget til sælgeren?
Før du kan klage til Forbrugerklagenævnet, skal du klage til den erhvervsdrivende.

Da brugte biler/motorcykler ikke kan ombyttes, har den erhvervsdrivende normalt ret til at afhjælpe manglerne ved en brugt bil eller motorcykel fx ved at reparere køretøjet. Derfor er det vigtigt, at du giver sælgeren mulighed for at tage stilling til klagen, og til at reparere eventuelle fejl. Det er en god idé at få skriftlig dokumentation for, at du har klaget.

Du kan forringe din sag ved at få bilen/motorcyklen repareret på et fremmed værksted. Kan du ikke vente med reparationen, skal du sikre dig bevis for, at du har klaget til sælgeren og givet ham mulighed for at reparere, og du skal huske at få udleveret de udskiftede dele. Gem dem forsvarligt, så de eventuelt kan undersøges senere.

og
http://www.forbrug.dk/klage/klagetjek/bilklage/bileks/salg/

Kommentar
Fra : JJGP

Dato : 14-01-06 12:29

Hele vejen -> rettens vej Jeg har lige kigget mine forsikringspapirer igennem og det viser sig at GF har retshjælpsforsikring, hvilket gør det hele lidt nemmere at gå til. På den måde er det ikke bare en tom trussel...

Jep, Bjarne - det er det samme jeg selv fandt inden je oprettede denne debat

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 12:37

Dit største problem i sagen er tilsyneladende, at du bliver budt for lidt ved tilbagekøb, men så vidt jeg er orienteret så er her tale om, at sælger vil lade købet gå tilbage og så er memværendet alene en kilometertakst for dit brug af køretøjet.
Taksterne kan du helt sikkert få hjælp til hos FDM (hvis du melder dig ind).

Kommentar
Fra : JJGP

Dato : 14-01-06 13:12
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 13:22

Jeg er bange for, at det beløb ikke helt holder da jeg har hørt om, at et udgangspunkt som regel er 1 kr/km hvilket så skal reguleres i forhold til den konkrete pris på bilen da en dyrere/nyrere bil taber mere end en gammel / billig og så er der jo tidsfaktoren for er der ikke køret ret mange kilometer kan forringelse på alder også have betydning. Det er jo forhold som domstolene tager stilling til.

Kommentar
Fra : JJGP

Dato : 14-01-06 14:04

Ja, men nu er de 8000 km jo kørt over kort tid, så det burde ikke være et problem, men nu for vi se...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-06 14:08

JJGP... nu er der bare det med forsikringer, på vores er sådan, at kommer sagen ikke i retten, er det for egen regning

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 14:09

Gå til ham! Du har da en god sag, men sager giver ofte flere bekymringer end gevinster så kan du få ham blødgjort er det da det bedste.

Vi hører vel om udfaldet.

Kommentar
Fra : JJGP

Dato : 14-01-06 15:19

Det med forsikringen skal jeg lige have fundet ud af, Nordsted.

Ja det vil give mange bekymringer, men det kunne jo gå hen og blive en principsag, hvis han ikke vil slå en handel af... Og så er det ligegyldigt om mit afkast ender med at blive det samme efter omkostninger til advokat osv..

Jeg skal nok lade jer vide, hvordan det går

Mvh Jan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-06 15:43

Jeg har også vore biler forsikret i GF og ved at der er to typer kasko til biler, men her er et eksempel.
Retshjælp GF:
Citat
21.1 Retshjælpsforsikringen dækker udelukkende, hvis der er tegnet
kaskoforsikring.
21.2 Dækning ydes i henhold til forsikringsbetingelserne for retshjælpsforsikring
udstedt af Forsikring & Pension gældende for alle forsikringsselskaber.
Forsikringsbetingelserne udleveres efter ønske.
21.3 Som almindelig vejledning kan oplyses, at retshjælpsforsikringen
dækker forsikringstagers omkostninger i en vis udstrækning ved
visse tvister, hvori forsikringstager er part i sin egenskab af ejer,
bruger eller fører af den kaskoforsikrede bil, campingvogn, teltvogn
eller trailer. Erstatning kan højst andrage kr. 125.000, og selvrisiko
udgør 10% af omkostningerne – dog mindst kr. 2.500. Dækning er
afhængig af muligheden for at få fri proces fra det offentlige.
21.4. For at opnå retshjælp skal forsikringstager kontakte en advokat.
Hvis advokaten mener, at der er mulighed for at opnå retshjælp,
skal advokaten anmode selskabet om retshjælp på forsikringstagers
vegne, hvorefter selskabet tager endelig stilling. Vedrørende muligheden
for fri proces skal forsikringstager til advokaten medbringe
forsikringstagers og eventuel ægtefælles eller samlevers årsopgørelse
fra skattevæsenet.
21.5 Hvis forsikringstager har spørgsmål vedrørende retshjælpsforsikringen,
bedes forsikringstager kontakte selskabet.

http://www.gf-forsikring.dk/B4844E75-4128-4EB9-953A-61AB8D3D2168?frames=no&
http://www.gf-forsikring.dk/2996AB1E-96B2-4163-A0B3-23EA994FBD5C?frames=no&

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-06 16:20

Vi havde også en principsag for en del år siden. Vi prøvekørte en Nissan, og besluttede os for at købe den, men udstødningen var utæt, vi sagde at det skulle skiftes til et originalt, sælger accepterede, og vi fik skrevet det i slutsedlen. Da vi hentede bilen, kunne vi på vejen hjem hører, at
det ikke lød rigtigt, sælger nægtede at gøre noget, efter mange henvendelser, blev det skiftet, men
larmede stadig, vi fik FDM til at bekræfte, at det var fordi det var et uoriginalt, stadig blev det ikke
skiftet, så henvendte vi os til en advokat, og så blev det skiftet. Vi kunne jo nok have overlevet selv med et uoriginalt, men når nu det var skrevet i slutsedlen, og når man så også ved at et originalt holder længere, så blev det en principsag for os, havde sælger nu bare ikke været så forbandet
højrøvet, havde det slet ikke sommet så langt ud. Vi fik et nyt udstødningsrør, og sælgeren fik en
fyreseddel.

Kommentar
Fra : JJGP

Dato : 14-01-06 17:00

Jeg har papirer, hvor der står det samme Bjarne... Men tak!

Jeg er også kommet hertil, da jeg mener sælgeren (og direktøren) har været noget ubehagelig, de tre gange jeg har ringet til ham i denne forbindelse. Første gang efter bilen havde været til rep. 3. gang og så to gange i denne uge.

Jan

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-06 17:18

Chefen for Nissen, kendte ikke til vores historie, før der kom brev fra vores advokat, derfor røg sælgeren også ud, vi havde ikke snakket med chefen, da det jo var sælgeren der havde lovet at
det hele selvfølgelig ville være i orden ved overtagelse af bilen. Det var lidt svært at tilbageholde
et lidt skadefro smil da vi mødte sælgeren bag skranken i Harald Nyborg, der er han så heller ikke mere

Kommentar
Fra : JJGP

Dato : 19-01-06 21:06

Vi blev desværre ikke enige i løbet af ugen, så jeg skal til møde med en sagfører i næste uge...

Jeg viste ham en udskrift fra forbrugerstyrelsen (www.forbrug.dk), men det havde han ikke meget til overs for. Han mente ikke det var noget, der gælder i virkeligheden! Han antydede faktisk, at jeg lige så godt selv kunne have skrevet det!?!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-06 21:23

Så be'r han sq også om at få hele armen (synets jeg)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-06 22:40

Jeg må nok tilstå, at jeg personligt ville være parat til, at betale for at få sådan en karl ned med nakken.
Pøj, pøj.

Kommentar
Fra : JJGP

Dato : 20-01-06 09:27

Jep, jeg har det på samme måde - skidt med om jeg ikke for mere ud af det i den sidste ende, bare han kommer ned med nakken!

Kommentar
Fra : JJGP

Dato : 29-01-06 21:17

Jeg har en lille update: Jeg snakkede med min sagfører i fredags. Hun vil nu sende et brev hvor vi gør kravet klart, hvorefter han har ti dage til at svare. Hun har fået lov til at føre en eventuel forhandling, så vi kan få sagen ud af verden i en fart, hvis det er muligt. Ellers må vi i retten... I den forbindelse spurgte hun hvor meget vi havde tjent i 2004 og da vi begge har været på SU er der mulighed for at få fri proces!

Så alt i alt går det kanon!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 21:21

Pøj, pøj!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-06 22:26

Du og din samlever må ialt tjene under 307.000kr. for at kunne få fri proces, så medmindre i har haft arbejde ved siden af SU'en er i berettiget til fri proces, denne skal søges inden sagen starter, bare sådan lige til orientering

Jeg venter spændt på udfaldet, og ønsker fadme i får ham ned med nakken