/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Trojan horses og netbank
Fra : metalfaust
Vist : 605 gange
50 point
Dato : 13-01-06 14:43

Forleden fik jeg trojan horse dialer på min PC. Downloadede programmet TrojanHunter, og fik has på skidtet, tror jeg nok. Hverken AVG eller TrojanHunter kan detecte nogen trojan horse dialer mere. Mit spørgsmål er om jeg skal være nervøs for at bruge netbank, når/hvis jeg har/har haft en trojan horse på mn PC? Går ud fra at en trojan horse kontakter en server et sted, men mere ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 13-01-06 14:51

Du skulle installere en firewall. Herved får du indblik i hvad der går ind og ud på din computer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 14:51

min bank fortalte mig at hvis det skyldes sådan noget snavs så ville de opdage det - min mening om det er så at jeg ikke kan gennemskue det - for de (banken) holder jo ikke ord til alt mellem himmel og jord og kan skyde skylden videre. Bare min personlige mening trods adskillige forsikringer.

men hvis jeg var dig så ville jeg hente hijackthis enten hos www.arlet.dk eller www.spywarefri.dk og sende loggen ind for at sikre mig at der ikke ligger noget snavs og lurer (gør der som regel)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 14:53

fk2001 - det er ingen garanti med en firewall - men en hjælp - hvis altså lige trojaneren ikke er nyere end firewallens opdatering

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 13-01-06 14:56

Du kan evt. skifte password for at være hele sikkert. Almindligvis kan en trojan ikke stjæle certificater. men det er muligt at skaffe passwords med at tælle nedtastninger!

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 60 point
Dato : 13-01-06 14:56

AVG kan du ikke regne med i det tilfælde, men hvis TrojanHunter ikke finder nogen trojan længere, kan du godt stole på, at den er væk.

Det skader dog aldrig at gøre, som mirit foreslår.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 13-01-06 14:58

PS! Prøv lige at genstarte computeren, og kør så nok en scanning med TrojanHunter.
Noget af skidtet gendanner nemlig sig selv ved genstart.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-01-06 16:06

Scan med programmet i fejlsikret tilstand. Herved vil kun de mest nødvendige programmer og filer være aktiveret, som skal til for at windows kan køre.

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 16-01-06 21:24

Tak for svaret Rellom.