/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
billeder fra mb til kb
Fra : return
Vist : 827 gange
100 point
Dato : 13-01-06 11:54

Citat
Indsæt din tekst her
der ved hvorden man laver sine billeder om så de ikke fylder så megert har nogel som er på ca 1,5 mb det skal være på under en en mb så de bliver til kb hvordan gør man har et program som fulgte med mit canon kamera
men det forstår jeg ikke rigtigt det programmet hedder photostudio 5,5 og mine alt for store billeder ligger i et format der hedder JPEG Image så hvids der er nogle der kan hjælpe så vil jeg da blive glad

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 11:57

du finder den funktion der hedder resize - som regel ligger den under image - men den kan ikke være så svær at finde

der kan du så sætte størrelsen ned.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 12:01

du kan måske nemmere finde ud af det her lille program fotofiltre der kan langt mere end det lige lader til:
http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html
er du interesseret så hent PHOTOPHILTRE lidt nede på siden

der går du ind under image - og finder image size og kan forandre til passende størrelse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 12:09

Jeg anbefaler også PhotoFiltre hvor man endda kan downloade en dansk sprogfil.
Det man skal gøre for at formindkse er dels, at formindske størrelsen i antallet af pixels og dels at mindske opløsningen i antallet af pixels pr. tomme. Til webbrug anvender man normalt 72 dpi og billedstørrelsen kan fornindskes efter behov. Det skulle gøre billedet mindre i bytes og samtidig give det en anvendelig størrelse.
Husk at gemme de resizede billeder for sig selv så du stadig har originalen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-01-06 12:14

I Resize sætter du størrelsen ned, rigtigt nok,
men du skal have sat billederne ned, så de ikke fylder så meget, 2 forskellige ting.

I Photoshop Elememnts: Gå i filer, tryk på SAVE for web.

I Pant Shop Pro: Gå i filer, tryk på export, og så JPEG.

JPEG, er det format du skal bruge,det er normen, og mest brugt.

Desværre kender jeg ikke dit program, så kan ikke lige sige hvad du skal trykke på.

Men lær de to ting rigtigt.

Altså størrelsen, og hvor meget billedet fylder, undgå at forveksle de 2 ting.

Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 12:23

Lille søde rare Keldd, når man sætter størrelsen i pixels ned vil billedet blive mindre i både størrelse og bytes, men da antallet af pixels pr. tomme (billedets kvalitet) fylder rigtigt meget skal man også reducere der, og det er dpi (pixels pr tomme) der giver størst forholdsmæssig reduktion i billedet.
Her forudsætter jeg, at biledet er komprimeret i jpg format da f. eks. bmp og gif ikke kan håndteres på samme måde, men det er en anden historie.
I øvrigt vil et billede der bare er ændret i størrelse kunne fylde for meget ved udskrift hvis opløsningen er høj.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 13-01-06 12:33

Bjarne! Hvis du ønsker at korrekse andres indlæg, hvilket ikke er din opgave og slet ikke med det tonefald, så udtryk dig da på en måde som er mindre uforståelig. Spørgeren har ikke en chance for at få noget ud af dit rodede indlæg.

Bonto

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 12:42

Otnob, hvem korrekser nu?

Keldd, som er min gode kandu -ven forudsætter noget ud fra en funktion som findes på det program han anvender og som ikke anvendes af spørgeren.
Jeg kender ikke spørgerens program, men foreslår noget der kan gøres på de fleste programmer også billedviere som Irfanview og så syntes jeg, at vi skal lade spørgeren komme til orde så vi kan hjælpe defra.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-01-06 12:52

Bjarned:
Ha ha ha, ja, det har du da ret i, men ikke helt. Billedet vil jo ikke nødvendigvis blive mindre,

fordi pixelmængden reduceres, hver pixel kan jo blve større, hvis størrelsen på billedet

beholdes, og så har man et billede der pixelerer, altså så man kan se firkanterne, eller i bedste fald,

billedet bliver sløret. Derfor er der altså 2 ting der skal tages fat i, når man ændrer størelsen på

et billede.

Med et godt billedprogram, kan man også lave et billede større (resample), men det er en

anden historie.

Nu hunden her i mit indlæg, og billederne i de andre, må ikke FYLDE mere end 5 kb. og STØRRELSEN

skal være 75x60 pixels., som rækker til 2x3cm .

Hilsen Keldd

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 13-01-06 13:00

..nej pixelmængden er ikke altid tilstrækkeligt fordi billedet kan bevare sin størrelse i cm. og derfor skal man reducere dpi hvis den er højere end 72, altså forudsat at det er et jpg billede der er komprimeret. Prøv bare.

Return du kender rumlen spørg videre, selv om du ikke gider fortælle om du kan bruge et svar ( http://www.kandu.dk/Spg80906.aspx )

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-01-06 13:06

Otnob, der er ikke nogen hardfeelings, mellem Bjarne og mig,
vi er måske bare lidt indspiste, fordi vi nok har været på Kandu lidt for længe.
Og god Weekend,
alle, osse Bjarne selvom han er efter mig.

Der er liiige et par ting her:
En dyr computer,
Et dyrt digitalcamera,

Og i mange tilfælde, vil man ikke give 600kr for Elements3, eller et andet klassebilledprogram.

Det synes jeg man burde gøre, så man kan bruge, både sit Camera og Computeren
OPTIMALT.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-01-06 13:11

Bjarne,
til dit sidste indlæg, det er nemlig rigtigt, forudsat billedet skal bruges på nettet,

hvis det er til papir, skal der helt andre boller på suppen.

Stadig god Weekend, Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 13:15

Helt enig Keldd, men Miritdk's forslag som jeg selv anbefaler er glimrende.
Jeg har Adobe Photoshop, men er blevet så glad for PhotoFiltre, at det er det program jeg anvender til alle de almindelige opgaver, og med de plugins man kan få med kan det program utroligt meget.

Print af billede er en anden ting helt sikkert, men der er bytes jo heller ikke et problem - forhåbentlig da.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-06 13:15

Jeg har Photostudie, bare en ældre udgave.

Oppe i menuen er der et sted der står Transform.
Der klikker du på, og så under resample.

Så kommer der en rubrik hvor du kan se hvor mange pixel billedet fylder på hver led.

Og jeg vil tro, at med den størrelse du nævner står der måske ca 1600 x 1200

Så nederst i rubrikken kan du ændre de tal, og sæt flueben i "keep aspect ratio, så følger højden automatisk med.

hvis du så f.eks skriver bredde: 800 så ændres højden automatisk til 600. Og dit billede fylder så kun ½ så meget.
Så klikker du ok.

Så kommer der en ny udgave af dit billede hvor der står cropped-unsampled.
og det kan du så gemme, enten ved at trykke file og save as, eller også bare ved at klikke på krydset på billedet, så kommer der en rude hvor du bliver spurgt om du vil gemme.
og så kan du den vej vælge om det skal være JPG, Bitmap eller andet format.

mvh dova

Kommentar
Fra : return

Dato : 13-01-06 13:31

inter har ændret sig på kandu stiller et simpelt spørgsmål og så begynderr nogle at træde på hinanden skam jer gggg nå men har fundet ud atf det så nu lukker jeg det her spørgsmål

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-01-06 13:32

Bjarne:
Her er en del om PhotoFiltre, http://kortlink.dk/2bnc

jamen jeg har det da også, men jeg tager mange billeder, faktisk alle i RAW,

og der bruger jeg Adobes Elements3, og PaintShop.

Og til det jag laver, kan PhotoFiltre måske følge med, men ikke helt.

Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 13-01-06 13:33

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 13:59

Åhh ved du nu hvad Return. Her har flere forsøgt at hjælpe dig og så er du bare kostbar. Jeg ved ikke hvad de andre vil, men jeg kan godt finde andet at bruge min tid til.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 14:33

hahahahahah hvorfor har jeg en fornemmelse af at return ville have blacklistet bjarneD men kom til at acceptere svaret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 14:37

Det skulle såmænd heller ikke have undret mig for enten melder han ikke tilbage eller også kommer der en eller anden besynderlig kommentar, men nu gider jeg ikke hjælpe ham mere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-06 15:51

og min nysgerrighed kostede mig lige hahaha

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 13-01-06 17:29

Bjarne og kompagnon! Er det ikke faldet Jer ind eller måske er I fuldt bevidst om det at I har talt hen over hovedet på spørgeren med Jeres fjollerier som kun er til underholdning for Jer selv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 17:41

Otnob jeg kender ikke dit ærinde, men det virker ikke særligt seriøst da du jo ikke har forsøgt, at hjælpe spørgeren, men alene forsøger at så splid.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 13-01-06 18:07

Bjarne hvis du synes du er seriøs så læs lige dit indlæg her:

Lille søde rare Keldd, når man sætter størrelsen i pixels ned vil billedet blive mindre i både størrelse og bytes, men da antallet af pixels pr. tomme (billedets kvalitet) fylder rigtigt meget skal man også reducere der, og det er dpi (pixels pr tomme) der giver størst forholdsmæssig reduktion i billedet.
Her forudsætter jeg, at biledet er komprimeret i jpg format da f. eks. bmp og gif ikke kan håndteres på samme måde, men det er en anden historie.
I øvrigt vil et billede der bare er ændret i størrelse kunne fylde for meget ved udskrift hvis opløsningen er høj.

Og der er ikke tale om at slå splid, idet I jo finder det interessant at diskutere Jeres uenighed i al venskabelighed, men som jeg nævner det er det næppe til nogen hjælp for spørgeren som jo, hvilket fremgår af spørgsmålet, slet ikke har forudsætninger for at forstå Jeres indlæg.

Men du har ret I at jeg ikke direkte er kommet med et svar på spørgerens problem.

Jeg er ikke i tvivl om at I er nogle hyggelige velmenende fyre og at Jeres svar er interessante for spørgere som har en bedre viden om emnet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 18:32

Bonto, du bedømmer andres kommentarer i spørgsmål du ikke selv har stillet - er det bedre?
Man kunne jo prøve at kigge lidt på din begrænsede færden her p Kandu og se hvad det er du bedriver.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 13-01-06 18:53

Hej Bjarne! Til dit spørgsmål: Nej!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 19:19

OK!