/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Mangler at betale b skat
Fra : jacoblauvring
Vist : 1474 gange
100 point
Dato : 13-01-06 11:46

Hej
Af flere årsager mangler jeg at betale skat af noget indtægt (lejeindtægt) i 2005 og en smule i 2004, hvordan gør jeg lettest dette?
Det er ikke fordi at jeg ville snyde, da de jo nok vil opdage det før eller siden, der er bare kommet flere ting i vejen men det irriterer mig at det ikke er blevet ordnet, så nu skal det være.
Jeg er bange for at skattevæsenet kræver en kæmpe bøde af mig, men dette sker vel ikke hvis jeg selv melder det, eller hvad?
Det drejer sig om 21420,- fra september til december i 2004 der skal betales b-skat af og 50400,- fra januar til december i 2005
Er det lettest hvis jeg bare møder op der nede og melder det, eller skal jeg sende et brev med forklaring eller er de ligeglade med det?
Hvordan foregår betalingen så og ca. hvor meget?
Med venlig hilsen
Jacob

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-01-06 12:06

Du henvender dig bare og beder om nogle girokort. Du får da ikke bøde...de vil jo kræve dem af dig på et eller andet tidspunkt.
Har du ikke fået en henvendelse?

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-06 12:35

Vedrørende 2004 skriver du enten et brev til dit lokale skattecenter om, at du er blevet opmærksom på, at du ved en fejl ikke har fået angivet denne lejeindtægt på din selvangivelse for året, og derfor skal bede om at få dette rettet. Du kan også selv møde op på skattecenteret eller hos kommunen.

Vedrørende 2005 skal du skrive det på din selvangivelse for året. Den skal indsendes senest 3. juli 2006, så der er sådant set god tid. Du skal bare være opmærksom på, at du vil få en ret stor restskat. Du kan betale restskat med op til 40.000 inden 30. juni 2006, så du slipper for renter af restskatten.

Hvis du forventer en tilsvarende lejeindtægt for 2006 bør du få rettet dit forskudsskema for 2006, så det passer til den reelle indkomst.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 13-01-06 13:50

du skal bare henvende dig på skattekontoret og gøre opmærksom på din forglemmelse for2004 så bliver du sat i skat for 2004.
for 2005 skal du bare føre det på din selvangivelse,men husk lejeindtægten hvis du stadig har den

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-01-06 14:07

For lige at præcisere en ting vedrørende 2004.

Det er helt usandsynligt, at du får en bøde for det, hvis du selv henvender dig med informationen. Til gengæld vil du få et rentetillæg på den restskat, som opstår på grund af den ikke selvangivne indkomst.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 13-01-06 14:39

Husk at beregne fradrag.

Udlejning er en slags virksomhed, så du skal beregne et "overskud".

Du har evt. også mulighed for at benytte virksomhedsordningen og dermed få en større værdi af rentefradraget, hvis du har renteudgifter på ejendommen.

Reglerne er lidt forskellige alt efter om det er et enfamiliehus eller en ejendom med flere lejligheder.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 13-01-06 14:48

Det er et to-families hus og jeg bor selv i den ene lejlighed, derfor kan det ikke køre under virksomhedsordningen.
Jeg skal bare have det opgivet, så jeg ikke får problemer senere hen, når de plusdelig finder ud af det.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-01-06 14:52

Hvis du har udgifter til vedligeholdelse specifikt på den udlejede del eller på fællesting, såsom tag, kan du tage fradrag for vedligeholdelsesudgifter. Det er typisk den største udgift ved udlejning, men der kan også være andre fradrag.

Det kan ikke betale sig at svare mere i skat end loven kræver!