/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
E-mail juridisk bindende
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 1534 gange
50 point
Dato : 12-01-06 20:12

Fax/telefax er juridisk bindende. Det samme er breve.

Men hvad med en E-mail - er den juridisk bindende ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-06 21:11

Email accepteres da den kan føres tilbage til afsenderen, men ikke til alt. Visse ting kræver en underskrift og defor har man indført digital signatur, men det er jo ikke alle der har sådan en.

Kommentar
Fra : elmy10

Dato : 12-01-06 22:29

Jeg mener at mail er bindende. Men rent juridísk kan der sås tvivl. Men en mundlig aftale er jo ogsås bindende.
Men en mundlig aftale er nok lidt mere tvivlende - den kan ihvertfald være svær at bevise.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-01-06 08:37

jeg ser den normalt ikke som bindende,
jeg kan jo gå forbi feks. bibloteket og oprette en , eks. hotmail, og så kun bruge den derfra.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 11:01

Kære natmaden, man kan også udskrive dækningsløse checks, undersktive falsk osv, men udgangspunktet må selvfølgelig være, at den pågældende email indeholder oplysninger der identificerer dig og på den måde virker bedre end et mundtligt tilsagn fordi der ikke vil kunne opstå strid om formuleringen af tilsagnet.
Når man skal bruge digital signatur til f. eks. skattemyndighederene skal man jo gøre det fra egen computer eller en man disponerer over for det installerer du nok ikk epå et netcafé.

Hvis du sender et underskrrevet brev kan det bortkomme så man kan se på email som en mellemting da det trods alt er temmelig sikkert når man anvender en registreret emailadresse fra en udbyder.

Tilbage til spg.: De offentlige myndigheder behandler email på samme måde som alm breve hvilket er en beslutning i den officielle E.politik som indføres over alt.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 13-01-06 13:25
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-01-06 16:44

BjarneD, jeg giver dig da ret, men jeg vil stadig påstå at det er et system med mange undtagelser.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-06 16:56

Natmaden, hvis vi begynder, at se på muligheder for utroværdighed i brugen af email så kan vi godt blive enige om, at Hotmail og andre typer webmail, hvor man kan oprette med falskt navn, ikke er værd at stole på, men udgangspunktet er,at email er bindende undtagen de steder hvor der specifikt kræves en personlig underskrift.

Der ER mange forhold hvor email ikke vi være brugbar, men som udgangspunkt er det juridisk bindende hvilket jo harmonerer fint med, at man her i landet står for til ansvar for handlinger, der er udøvet i henhold til ytringsfrihed og personlig frihed. Der kan man jo hænges op hvis man overtræder visse andre bestemmelser.
Vi kalder det jo "frihed under ansvar" selv om nogle ikke kender det sidste ord.

Annuller spørgsmålet
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-04-06 17:28

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål