/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ang systemgendannelse
Fra : Tine21
Vist : 961 gange
100 point
Dato : 12-01-06 17:10

læste fra maxhankat et råd om systemgendannelse. En af kommentarerne var at man troede computeren selv med mellemrum oprettede datoer man senere kunne tilbagestille til. Det gør den da også, ikke? Var inde og se om jeg havde nogle datoer og næsten hver dag, i hvert fald hver anden, var der "systemkontrol", det betyder vel jeg kan gå tilbage dertil?

Accepteret svar
Fra : Trine08

Modtaget 110 point
Dato : 12-01-06 17:16

Jeps.

Eks hvis du pludselig får en dum virus, som du ikke kan slette med antivirus pogrammer.
Så kan du med system restore prøve at sætte computeren tilbage til igår.
Tit vil det virker.
Faktisk virker det så godt for mig, at jeg kun bruger windows firewall og Ad-aware.
For jeg en virus, køre jeg system restore,,,eller formatere :)

Godkendelse af svar
Fra : Tine21

Dato : 12-01-06 17:23

Tak for svaret Trine08.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-01-06 18:10

Øh! Nu er virus idag så "intelligente" at de lægger sig ind i system restore mappen! Så hvis man tror man slipper af med virus med en systemgendannelse tager man altså fejl!

Men ellers har du ret! Windows laver selv nogle gendannelsespunkter, hvis den altså gider

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 12-01-06 18:12

Det er altså ikke brugbart at fjerne vira ved hjælp af systemgendannelse, og i de tilfælde hvor det tilsyneladende virker, er det ret sikkert ikke vira, der har været problemet.

Tværtimod lægger mange vira sig også i systemgendannelsesmappen, så når man har fjernet en virus, bør man deaktivere/tømme sin systemgendannelse.

Ejheller er det en god idé kun at køre med Ad-Aware og XP's egen firewall, da man så temmelig hurtigt vil få en masse shit ind. XP's egen firewall har nemlig den mangel, at den kun beskytter mod indgående trafik og ikke mod udgående. Og freeware-udgaven af Ad-Aware kan ikke foretage real time scanning, hvilket vil sige, at den ikke kan beskytte imod, at der slipper spyware ind på computeren, men højst fjerne spywaren, når den ér sluppet ind.

Til gengæld er det så rigtigt nok, at man kan slippe af med virus ved at formatere computeren, men så kan man meget let risikere at skulle formatere op til flere gange om måneden.

Derfor er det da meget smartere at installere nogle effektive beskyttelsesprogrammmer. Så slipper man helt for at formatere, og har sjældent eller aldrig brug for at køre systemgendannelse.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 13-01-06 12:20

Tine21

Ja du kan da gå tilbage til en hvilkent som helst af de fremhævede datoer, der er anført.

Tedd.
Er det ikke også derfor, at man selv skal lægge datoer ind i sys.gend. på tidspunkter, hvor computeren fungerer optimalt?

Og hvis man skal scanne og evt. fjerne virus, skal man så ikke lige deaktivere syst.gend. imens

max h.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 14-01-06 01:31

det kan i godt havde ret i.
Men anti virus pogrammer fylder, og gør pcen langsom.
Derudover er der intet galt i at formatere hver 3 måned.
Gør man det, så køre alt som det skal.

At jeg så har en del spyware liggende, er ikke noget problem, de genere mig jo ikke på nogle måde.
Og om 3 måneder, ja, der har jeg slettet dem anyway.

Windows firewall er fin.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-01-06 11:11

Trine 08

Vi har efterhånden mange kommentarer og synsvinkler til det med systemgendannelse.

For mit vedkommende funger det altid fint, når jeg anvender den funktion, i hvert fald når det drejer sig om at sætte pc'en tilbage til en dato, hvor jeg ved, at den fungerede fint og var fri for skidt.

Jeg abonnerer på TDC's Kabel-TV sikkerhedspakken (F-secure) med AV og firewall. Det ser for mig ud til, at det er et stærkt AV program. Jeg synes nok min PC er blev en anelse langsommere efter det blev installeret, men ikke ret meget.

Du skriver noget, som interesserer mig: Derudover er der intet galt i at formatere hver 3 måned. Er det ikke ret drastisk? det er i hvert fald en procedure, jeg helst ikke vil gå i krig med, før det er allerhøjst nødvendigt.

Men hvis du har en del spyware, som du skriver, hvorfor fjerner du det så ikke med
Ad-aware? den bruger jeg flere gange hver dag og finder de fleste gange noget, som fjernes straks.

max h

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-01-06 11:16

En gratis version af Ad-aware kan hentes her: http://www.lavasoft.de/

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-01-06 11:33

Her kommer man direkte til siden med download-versionen, der er gratis.

http://www.lavasoft.de/software/adaware/ tryk på den røde bjælke "download"