/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kalk væk på gammelt kældeloft
Fra : mimimig
Vist : 3108 gange
100 point
Dato : 11-01-06 17:07

Vi har en gammel kælder der har kalkede vægge og lofter.
Hvordan maler man på sådan noget og med hvad.
Skal kalken måske fjernes først og hvordan gør man mon det.
Er der nogen der har prøvet / løst sådan et problem.
Hilsen mimimig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-06 17:18

Ja, hvis det nu havde været udendørs mur, havde man gjort det rent for kalk med en højtryksspuler.

Men det er jo ikke ligefrem lykken at arbejde med sådan noget svineri inde i et kælderrum.

Nu kommer det også an på væggens tilstand, hvor hård behandling det kan tåle, altså om der er risiko for, at pudslaget (formoder jeg der er) sidder løst og vil falde af hvis du begynder at skrabe i det.

Hvis det gør, er der ikke meget andet at gøre end at skrabe rent og så pudse op igen.

For du kan ikke få maling til at binde på kalken.

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/ekspert.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=XEAAC04320A07ACFAC1256FC6005DACC0

http://www.byggekram.dk/sw11897.asp

Og fra Skalflex

Citat
11. Kan man male oven på overflader, som er kalkede.
Som udgangspunkt kan man ikke male ovenpå kalk. Malingen vil typisk ”trække” kalken af, og derved får man afskalninger på facaden. Dette sker typisk i vinterperioden, hvor kalken tager fugt fra regn og høj luftfugtighed. Når dette sker, udvider kalken sig, malingen revner, og der kan trænge yderligere fugt ind bag malingen, som så vil sætte gang i flere afskalninger. Derfor ses disse afskalninger mest på de områder, som er udsatte for direkte vandpåvirkning. Det er derfor en god ide altid at afrense facaderne helt for kalk, hvis man ønsker at male disse.

mvh dova

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-01-06 17:42

Det bedste er at sandblæse det væk...Det giver ingen vandstråle ind i murværket....Men ,men ,men det er jo noget griseri indendørs...
Men hvad med at tage en plastspand -skær den til så den passer til længden af en boremaskine med en roterende stålbørste -skær et hul i spanden og monter en støvsuger på der,og så rense det af som er løst ..
Derefter kan du male med cempexo da dette kan ånde og virker som kalk -bare stærkere....
Mvh sverola

Accepteret svar
Fra : tjasse

Modtaget 100 point
Dato : 11-01-06 18:40

Skrab det af du kan med en håndspartel. Derefter vasker du alt ned med vand, skurebørste og svamp.
Husk at skifte vand meget ofte.
Når du når ind til det oprindelige puds eller hvad der nu er, skraber du overfladen med en bred spartel.
Derefter grundes overfladen med microgrunder og påføres 2 g. maling eller hvad du nu vil.
Dog skal microgrunderen altid påføres.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 11-01-06 18:49

Hvorfor ikke kalke det igen? Kalk giver efter min mening en flot silkemat overflade. Hvis du vil have en anden farve kan kalken indfarves. Hvis du vil male med andet skal kalken fjernes.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-01-06 11:22

Bemærk kloge ElseR's gode råd. Behold dog kalken, i det mindste på loftfladen i stedet for at pakke fladerne ind i noget, der ikke kan ånde. Hvis det ser lidt miserabelt ud, så børst det løse af, inden du kalker igen. Der er ødelagt flere bygningsflader ude og inde med maling end ved ildebrand og naturkatastrofer her i landet.

Godkendelse af svar
Fra : mimimig

Dato : 23-01-06 17:48

Tak for svaret tjasse.
Sådan gjorde vi, godt nok et stort stykke arbejde, men det er blevet flot,
og er nu malet med åndbar maling.

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 23-01-06 18:40

TAXI