/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
plastic hvilken type & hvilke
Fra : wiber
Vist : 4219 gange
200 point
Dato : 10-01-06 16:03

Hvordan bestemmes hvilken type plastic det er jeg skal reparerer?
Hvad opløser der forskellige typer? (Accetone,stenkulsnafta,tetraklor mm)
Og hvor kan de købes i mindre mål?

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 10-01-06 16:40

Det du spørger om her er et kæmpe emne.Generelt kan du gå ud fra ,at de plasttyper som opløses af de kemikalier,som du omtaler, også er i stand til at smelte emnerne sammen.Men du kan kun købe acetone i dag,tetra og tri anvendes ikke
på almindelige værksteder i dag.Jeg har repareret en del plastic kofangere,den lim man anvender er en tokomponent
lim,som hærder på 10 minutter.men koster 500kr.generelt kan du limme mange emner ,såfremt du sliber og skærper
dit plastic,samt evt.støtter med metal på bagsiden.Glasfiberspartel kan i mange tilfælde løse et problem.Men er det små hobby ting du hentyder til,så må du undskylde min kommentar.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-01-06 17:00

Prøv og fortæl, hvad det er for emner, du skal lime. Så vil det være meget lettere at give dig råd. Som den forrige fagmand skrev, så er der temmelig mange plastsorter på banen. Selv UHU's All-Plast lim er langt fra universel og set fra min erfaring ikke specielt mangesidig. Der er sådan noget som tagrendelim klart bedre,mere alsidig, hvis den kosmetiske kvalitet af limningen ikke er så kritisk. Den klarer også - i sagens natur - hård PVC-plast, som mange limtyper giver op overfor. Hvis din plast er opskummet, har vi en helt ny situation; ekspanderet polystyren ("Flamingo"), den der knirker, kan limes, efter affedtning med vand og sulfo, med en god vandfast PVA-lim (hvid snedkerlim). Og det tager en halv ferie at få det til at tørre.
Tagrendelimen skal du IKKE bruge i lukkede rum uden aftræk! men det færdighærdede emne er ok.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : wiber

Dato : 11-01-06 00:08

Det er en MC kåbe og noget kofanger som er svær at artsbestemme, er før blevet anbefalet at opløse noget Polystyren i Accetone og bruge det til at lime/forstærke med, men det kan ikke opløse den type "plast"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-01-06 08:21

Det kan være ABS-plast, som er sejt, slagfast og formstabilt - og svært at finde opløsningsmiddel til. Nu kunne jeg jo tage en rundtur på google og lede efter ABS-plast, men skal ud af døren på job om et øjesteblix.

Kommentar
Fra : wiber

Dato : 11-01-06 21:21

Jeg prøver lige selv om jeg kan finde noget

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-01-06 11:16

HVIS det er ABS-plast og HVIS der er samme denatureringsmiddel i husholdningssprit som for 34 år siden, skulle der være en chance for at spritten kan hjælpe dig. Prøv med 10 dråber et usynligt sted og dæk med plastfolie nogle minutter. Hvis emnerne blir bløde og klæbrige, er der bid. Så skal du inden du gir dig i kast med hovedopgaven forberede opspænding og sammenspænding (surt lært erfaring om vanskelige faconer!), altså noget med et bagstykke, som holder faconen, forberedte skruetvinger og brun pakketape samt kniv/saks. Tapen kan på samme tid følge en buet forside og spænde sammen, hvis du trækker lidt ud i den før du hæfter.
mvh
pbp
aktivstoffet er MethylEthylKeton, MEK, hvis min mistanke er rigtig. Det var i sin tid årsag til, at det fra dag til dag pludselig blev farligt at bruge almindelig sprit til at rense tonehoveder i båndoptagere. Man skulle på tankstationen og have karburatorsprit eller på apoteket og købe propanol (det samme, men til en uhyrlig literpris).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-06 15:46

Hvis kofanger og kåbe er glasfiberarmerede, er der måske tale om glasarmeret polyester, og så skal du hen i en butik der sælger grej til bådebyggere. Kig i Krak eller degulesider efter glasfiber. De sælger nemlig osse polyester plus hærder. Det gør forresten biltilbehørsbutikker osse. Den billigste er BILTEMA hvis det ikke lige var for fragt + ekspeditionsgebyr