/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Planeternes farver!
Fra : Bowie112
Vist : 1756 gange
20 point
Dato : 09-01-06 23:19

Hey er der nogle der kan komme med en noglelunde forklaring på hvorfor planeterne har den farve de har....?

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 09-01-06 23:55

Det skyldes at de forskellige luftarter i planeternes atmosfærer, eller for de planeter der ikke har atmosfære de kemiske stoffer der findes på overfladen.
F.eks. er der rust på Mars's overflade, dette gør den rød....eller rettere rustfarvet
Vixen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-06 00:01

Du kan læse om de 9 planeter her http://bogwebs.systime.dk/cd/orbit/deniplaneter/nineplanets/nineplanets.html og her http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/emner.htm#1 men sjovt nok står der ikke meget om deres farver.
Her er en side mere http://www.rumfart.dk/vis.asp?id=392

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-06 04:03

Alle planeter er i virkeligheden farveløse (Usynlige). Tænk på hvad farve ER? Det er kun den del af farvespektret som vi ser! Farve ER kun et resultat af lysets brydning. En planet som ikke belyses er farveløs. En planet som Solen ikke skinner på, kan vi ikke se. Når nogle planeter ( set fra jorden ) er røde, skyldes det ikke indhold af stoffer, men i langt højere grad deres afstand fra Solen og Jorden samt vinklen imellem disse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-06 04:14

Bentjuul - Hvad er det lige du ikke kan forstå? Læs lige spørgsmålet igen!!!

Der spørges om farver. DU bruger lang tid på at bringe LINKS til forskellige sider og slutter af med at sige at:

Citat
men sjovt nok står der ikke meget om deres farver.

For pokker Bent, spørgsmålet DREJER sig om FARVER

Når du ikke kan bare prøve at besvare spørgsmålet, hvorfor kan du så ikke bare holde mund?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-06 04:50

Citat
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-06 21:23
--------------------------------------------------------------------------------
ans har blacklistet mig generelt. Når hun skriver en kommentar f.eks. i denne tråd, kan jeg ikke se hendes normale logo. i stedet står der i en firkant:

i-Error - Denne bruger kan KUN ses hvis du ikke er Blacklistet.

SÅ ved man at man er Blacklistet.

herfra http://www.kandu.dk/Spg80639.aspx

Undskyld afbrydelsen Bowie112, men læs den tråd - så finder du ud af hvem arne.jakobsen er og du kan godt få et par mere.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-06 05:07

Bowie112 > Eksempelvis inden tråden bliver ødelagt - så vil du finde at Neptuns blå farve skyldes den metan der er i atmosfæren, men jeg er sikker på at du kan få lavet din opgave med de links og du kan få mange flere, men det er nødvendigt at du læser om planeterne for så vil du også kunne forklare farverne selv.

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-06 06:18

bentjuul - Du er i fuld gang med at bevise at du er en idiot. Du har anklaget mig, men i denne tråd beviser du at du en langt større idiot.

Hvad har din Dato : 10-01-06 04:50 at gøre med spørgsmålet?

Som jeg tidligere har sagt, er dit første svar KUN nogle links, der nok viser noget, MEN IKKE svarer på spørgsmålet???

Når der bliver spurgt om farver, kan du jo ikke svare at dine links IKKE kan svarer, MEN det er det du gør???

Kan du ikke LÆSE? Jeg har tidligere i denne tråd henvist til og citeret dine tåbelilgheder.

Dit indlæg om MIG taler for sig selv! Det er lige så dybt tåbeligt som dine svar i denne tråd.

Tag dig sammen bentjuul.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-06 06:37

De eneste brugbare svar du har fået er kommet fra vixen og mig. Vælg selv hvilke der har været bedst.

bentjuul´s kommentarer og links har nok været lærerige, men har ikke svaret på dit spørgsmål. Det indrømmer han selv.

Han har desværre også brugt tid på at forsøge at overbeskide mig. Det er dybt sørgeligt, at han ikke er i stand til at opføre sig ordentligt, men den slags Kandu'er kan du desværre også møde herinde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-06 11:15

Du er dog noget af det dummeste lille Arne ( og det er ikke din højde jeg hentyder til). Var det ikke en ide at få dig et arbejde igen. Måske ligefrem at blive afgiftet. Klaphat. Du er simpelthen et ualmindelig dumt svin!

Bowie112
Her er lidt læsestof om planeterne og hvad der giver dem deres farver http://bogwebs.systime.dk/cd/orbit/deniplaneter/nineplanets/jupiter.html klik selv videre til mars mv

PS Bowie, tag lige og udeluk Arne fra dine spørgsmål. Så bliver det hele meget nemmere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-06 11:24

Der står lidt Bent http://bogwebs.systime.dk/cd/orbit/deniplaneter/nineplanets/overview.html#gas_p jeg kan se vi har fundet samme sted.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-06 13:20

Dette er et direkte forkert udsagn og noget vrøvl af arne.jakobsen.
Citat
Når nogle planeter ( set fra jorden ) er røde, skyldes det ikke indhold af stoffer, men i langt højere grad deres afstand fra Solen og Jorden samt vinklen imellem disse.

Nu er der kun een planet der er rød og det er Mars, det skyldes alene de høje koncentrationer af jernforbindelser på Mars overflade.

3773 har du læst den tråd her http://www.kandu.dk/Spg80639.aspx det er en ren griner.

//bentjuul

Kommentar
Fra : 0490

Dato : 10-01-06 14:00

nej alt det fave løse noget er pis og luft arter passer sQ ikke
men grunden til at et blomster blad fx er grøn det er pga fotosymtesen og det har alle planter og træer og planter så det er der for de for forskællige så håber du kan bruge svaret hilsen Therkel ps
glemte lige at sige det også har noget med plantenes DNA at gøre og fx kan du få en hvis blemst til at blive blå og rød hved at skære midt i gennem roden ca 5 cm op i planten og så i været sit glas det skulle virke :O

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-06 14:55

Farver er et spørgsmål om bølgelængder på det reflekterende lys, og ikke andet.

En del af det mangespektrede sollys (lys med mange bølgelængder) absorberes af det bølgerne rammer og omsættes til varme. Den del der reflekteres opfatter vi så som en "farve" - når øjet således opfatter Mars som rød, er det fordi de bølgelængder der primært reflekteres, har bølgelængder omkring 0,7my-meter.

Den røde bølgelængde passerer næsten uhindret i jordens atmosfære, og afbøjes lidt, samtidigt med at udbredelseshastigheden reduceres en anelse.

Nu må nogle dedikerede fysikere rette mig hvis jeg tager håbløst fejl

mvh berpox

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-06 15:12

0490 - Lad dog være med at spille smart! Hvorfor fanden begynder du at tale om blomsters farve???? Det er jo IKKE det spørgsmålet drejer sig om. VEL??? Læs spørgsmålet og kom så med et ordentligt svar - hvis du stadig mener at du har en skid forstand på det.

berpox - Du har fuldstændigt ret. Det er også det jeg skriver. Den farve vi her fra jorden ser en planet har, har INTET at gøre med om den består at JERN eller et hvilken som helst andet stof.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-06 15:54

Citat
Den farve vi her fra jorden ser en planet har, har INTET at gøre med om den består at JERN eller et hvilken som helst andet stof.

Fuldkommen vrøvl, for pudsigt nok er Mars rød på grund af sine jernforbindelser hvilket også kan ses kan ses på de billeder der bliver taget på mars. Mange af de iagttagelser der bliver lavet af planeterne er udenfor jordens atmosfære eller omkring planeterne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-06 16:34

->Bent

Ja jeg har set den. Der er altså "nogen" der er skingrende gal! Eller skal vi sige noget - det er et subjekt vi taler om!

->Bowie. Da nu Arne har vedtaget at farver ikke findes, kan vi ikke hjælpe dig med et svar. Omend der stod lidt om farverne på de sider Bent og undertegnede fandt. Berpox forklarer endda også så uddybende om emnet. Men de tager iflg Arne alle sammen fejl!

Kommentar
Fra : 0490

Dato : 10-01-06 16:40

jah arne er bare en forpluede taber

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-06 17:12

Arne - det er ikke helt rigtigt. Det HAR noget med materialer at gøre - nemlig evnen til at absorbere lys (energi) med en given bølgelængde. Absorptionsevnen har noget med det belystes overfladebeskaffenhed at gøre (ruhed), og molekylære sammensætning.

Så det du skrev:
Citat
Alle planeter er i virkeligheden farveløse (Usynlige). Tænk på hvad farve ER? Det er kun den del af farvespektret som vi ser! Farve ER kun et resultat af lysets brydning. En planet som ikke belyses er farveløs. En planet som Solen ikke skinner på, kan vi ikke se. Når nogle planeter ( set fra jorden ) er røde, skyldes det ikke indhold af stoffer, men i langt højere grad deres afstand fra Solen og Jorden samt vinklen imellem disse.

- er for det meste ikke i overensstemmelse med virkeligheden.
Planeter og himmellegemer kan udsende "lys" i form af emisioner. Lys er også både ultraviolet og infrarødt. Begge dele har en "farve" nemlig en bølgelængde. Det er bl.a. disse fænomener der benyttes til at iagttage og bestemme temperaturer, og mulige materialesammensætninger på himmellegemer der altid vender skyggesiden mod lyskilden (oftest solen). Det er i alle tilfælde den opfattelse jeg har gennem lidt totalt amatør-astronomi-interesse, og min fysik-hukommelse.

mvh berpox

Kommentar
Fra : 0490

Dato : 10-01-06 17:23

oki det eneste vi kan konkluder er at Arne.jacobsen er et kæmpe fjols slut på denne diskution

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-06 17:27

Det var noget sludder jeg skrev - i det sidste afsnit skal der stå:

- er for det meste ikke i overensstemmelse med virkeligheden.
Planeter og himmellegemer kan udsende "lys" i form af emisioner. Lys er også både ultraviolet og infrarødt. Begge dele har en "farve" nemlig en bølgelængde. Det er bl.a. disse fænomener der benyttes til at iagttage og bestemme temperaturer, og mulige materialesammensætninger på himmellegemer der altid vender skyggesiden mod JORDEN, hvor den mod lyskilden (oftest solen) er ikke synlig . Det er i alle tilfælde den opfattelse jeg har gennem lidt totalt amatør-astronomi-interesse, og min fysik-hukommelse.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Danni8

Dato : 16-01-06 20:33

Hej.

Farverne på planeterne er som Søren Aaby Kirkegaard engang sagde

Kode
Sandheden er subjektiv, og subjektivteten er sandhed
Kode

Det der for os til at se at f.eks. mars har farven rød, er lys. Det der sker er at lyset fra solen rammer mars's overflade, hvor noget af dette bliver reflekteret her ned på jorden. i atmosfæren bliver det lys der bliver sendt fra mars forvrænget sådan at vi opfatter det som en rødlig-rust farve.

Farver er faktisk bare lys med forskelling bølgelængder.