/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
opsætning af server
Fra : maxikurt
Vist : 5683 gange
100 point
Dato : 09-01-06 22:29

er der nogen der kan give en let opskrift på at opsætte en server jeg har 5 maskiner i lokalt netværk der kører gennem en swits som så er forbundet med en router.
nu ville jeg gerne have den ene maskine til at køre som server på nettet den har 2 netkort og det ene køre på en port for sig selv på routeren.og det andet er på lokalnetværket gennem switsen.
kunne godt tænke mig den skulle køre uden skærm . tastetur , og mus da jeg gerne ville styrer den fra min hovedmaskine.
håber spørgsmålet er til at forstå.

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 09-01-06 22:44

jeg ved ikke om linux siger dig noget men det kunne være et sted at starte du kan få opskriften på hvordan du opsætter en server på http://www.linuxbog.dk og denne løsning er gratis

hvis det er Microsoft du tænker på er der noget med licenser der skal være på plads hvis du vælger server løsningen fra dem du kan også bruge en xp pro men den løsning holder ikke i længden da det begrænser sig til fildeling og deling af internet forbindelse

det med at computeren ikke har skærm kan sikker lade sig gøre men du slipper nok ikke for tastaturet da maskinen højst sansynlig ikke vil lade sig starte uden

nogen let opsætning af server findes nok ikke da der er mange faktorer der skal tages hensyn til

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-01-06 23:06

Du kan som poul_from siger - bruge en linuxbaseret server.
Vi har selv haft en SME (linux) server kørende som delte DHCP (lokal IP) ud til ca 10 comp.
Den indeholdt også en hjemme side og mail server.
Det kræver lidt læsning på engelsk, men er da til at finde ud af.
Nu bruger vi en router til at dele ud og har hjemmeside + mail ude i byen.

Accepteret svar
Fra : creepo

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-06 19:45

SME server lyder nok som det mest fornuftige, men ikke det letteste. Det kan være besværligt for en nybegynder som aldrig har leget med *nix før. Specielt det med mail-serveren. Jeg har selv haft en lille server stående hjemme hos mig, faktisk med "vector-linux" og det eneste jeg har haft på den var webserver, mysql-server og ssh. og der var ingen tastatur eller mus, for man kunne logge ind på den gennem ssh. Du kan også vælge at købe dig Windows Server 2003 eller noget i den retning, og købe en bog om det. Det er selvfølgelig en løsning som koster. Personligt ville jeg vælge en *nix model til server. Du kan nok bruge alle slags linux i dag, og alle slags BSD. Fx. freeBSD. Det er et operativsystem som er lavet og designet til server. Med fuld sikkerhed og hurtig TCP pakke-ting... (kan ikk lige huske ordet)

Godkendelse af svar
Fra : maxikurt

Dato : 02-03-06 20:07

Tak for svaret creepo.