/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
computer fryser
Fra : jannicolai
Vist : 524 gange
200 point
Dato : 09-01-06 18:00

jeg har købt en brugt computer jeg har lagt xp-pro ind på , det er en 1200mgh med 512 ram i. Men den fryser når jeg vil starte den,så starter jeg den i fejlsikkret tilstand.og så kører den perfect,Hvad kan det være?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-06 18:04

Var der evt. windows 98 på før du installerede xp??. Men ellers prøv at tjekke dit skærmkort det skal helst være på mindst 128 mn

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 09-01-06 18:08

ja der var windows 98 på før,det er grafikkortet du mener ikke .Og kan det give problemer altså grafikortet hvis det er for dårligt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-01-06 18:09

Jeg tror at det evt er dit grafikkort der evt er sat til 256 farver i stedet for 16 el 32 bit højreklik på skrivebord og egenskaber indstillinger

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 09-01-06 18:11

Fik du slettet 98 helt???. ellers skal du formatterer den inden du lægger xp på. Opstartsdisketter til xp kan du hente inde hos Microsoft. Grafikkortet kan godt fryse pc'en hvis det er for lille, for xp kræver en del.

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 09-01-06 18:11

det er ikke det det der er galt

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 09-01-06 18:16

det kører på 32 bit ,ja jeg har slettet alt inden jeg lagde xp ind. man kan godt spille på maskinen når først den er kommet igang, så virker den ok

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 09-01-06 18:22

grafikkortet er nvidia geforce 2 mx/mx 400 er det for dårligt til xp?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 18:30

Nej det kan sagten køre med XP. men prøv alligevel at stille lidt ned på opløsning og måske på opdateringshastigheden (Hz). Det kan jo være der den driller.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-06 18:31

Hvor mange ram er der på selve grafikkortet??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 18:31

Altså skærmens Hz

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 09-01-06 18:33

skærmens hz er 85

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 09-01-06 18:34

det med ram på grafikkortet hvordan er det jeg ser det

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 18:34

Jeg havde et gammelt Riva 2 med 32 Mb på, det kørte perfekt. Har også prøvet med et gammelt 16MB kort engang det kunne lige skralde an.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 18:44

højreklik et tomt sted på skrivebordet - egenskaber - indstillinger - avanceret - skærm. sæt den evt til 70Hz for at prøve dig frem, hvis det luykkedes så sæt den evt. lidt højere op.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-06 18:58

Du skal bare scanne for spyware og trojan horses og virus.

Jeg har selv døjet en del med nøjagtig samme problem, og det fandt jeg ud af var "noget skidt" der var skyld i det.

mvh dova

Kommentar
Fra : djddk

Dato : 09-01-06 19:01

Har du installeret opdateringer til XP ?? ellers kan det godt være det.

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 09-01-06 19:08

nej der er slet ikke internet på, det er bare en computer jeg har købt til min datter. Til diverse børnespil.og det med Hz er vel ikke noget med at den ikke vil starte,for når den først kører spiller hun jo fint på den

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-01-06 20:18

prøv følgende:
check disken for fejl: http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no46
check dine ram: http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no31

eller:
hop ind i Systemkonfigurationen og se hvad der starter op sammen med windows. slet evt. fluebenene ved det hele og prøv så at sætte fluebene et for et.
for at kommer derind skal du gøre følgende:
Start -> Kør -> skriv msconfig -> Fanebladet Start o.s.v.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-01-06 20:22

glemte lige:
gør også det som dova skrev 09-01-06 18:58
benyt evt. AdAware fra Lavalys (gratis): http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/

og
kør en regcleaner: http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no33 (også gratis)

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 09-01-06 20:24

jeg har tjekket disken den er iorden, men rammene har jeg godt nok selv sat i pc 133 ram.Men dem kan jeg vel ikke tjekke når computeren ikke er på nettet

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 09-01-06 20:26

der kan vel ikke være spy-vare når den ikke har været på nettet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 23:07

Jamen spiller din datter så på den når den er i fejlsikret tilstand.
For mig lyder det som en konflikt i enten skærm eller grafikkort. Hvordan var det det var med de gule spørgsmålstegn i enhedshåndtering. Var der nogle af dem?

Kommentar
Fra : djddk

Dato : 10-01-06 10:34

hvis du har mulighed for det så prøv evt nogle andre ram. det kan meget vel være rammene der får computeren til at fryse. bare den mindste fejl så fryser computeren eller også får du en blå skærm.

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 10-01-06 16:57

jeg tror jeg vil prøve det med rammene, det lyder som et godt forslag

Godkendelse af svar
Fra : jannicolai

Dato : 12-01-06 20:31

Tak for svaret Nordsted1. hej tak for svarene alle sammen, jeg kan ikke fnde ud af hvad der er galt med computeren,
men vil gerne lukke spørgsmålet.Og da det var nordsted1 der først havde inlæg.så blev det til ham point-en går til.
Mvh jannicolai