/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Brahma Kumaris
Fra : vildandsen
Vist : 6642 gange
30 point
Dato : 07-01-06 17:08

Hej allesammen,

Jeg er nu på Kandu og har ikke flere end 20 point at give, men jeg giver alt jeg ejer og har for at høre jeres mening - hvis I har en.

Hvem kender noget til Brahma Kumaris? Jeg har en meget god ven, som startede i denne organisation, som i starten lød ganske uskyldig. Et sted man kunne komme og lære at meditere og få fred med sig selv. Det virkede alt sammen meget tilforladeligt, og min ven var glad for at komme der.

Men efterhånden synes jeg, der bliver bygget mere og mere på. Det er noget med, at hvis man vil være "ren", så er der visse regler man skal følge. Helt frivilligt, naturligvis, men frivillighed kan åbenbart gradbøjes, for man er alligevel under det pres der hedder, at jo mere man følger reglerne, jo lægere når man i sin meditation. Og det synes jeg er at lægge pres på folk.

Man skal leve som veganer/vegetar, hvilket jeg synes er helt fint. Man skal meditere på bestemte tidspunkter af dagen for kontunuitetens skyld. Fint nok. Men så skal man også leve i cølibasi for at være ren, og jeg tænker hele tiden på, hvad bliver det næste?! Skal man forære sine ejendele bort og flytte til Indien og leve på en sten? Jeg begynder mere og mere at føle, at min ven er indfanget af en sekt.

Min ven siger, Brahma Baba siger, man skal blive hos sin familie, men hvordan kan man det, hvis man skal leve i cølibat? Jeg er bekymret og urolig og ved ikke rigtig, hvad jeg skal stille op med det.

Så hvem har erfaringer med brahma kumaris? Fortæl fortæl!

Jeg venter utålmodigt.
Vildandsen

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 07-01-06 17:19

http://www.brahmakumaris.dk/
Jeg kender til Brahma kumaris og har kun gode erfaringer. Alt er frivilligt og det er helt op til dig selv hvad du vil med de oplysninger du får. Prøv medsendte link og få de oplysninger du søger.
MVH chaufrat.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-06 17:20

Kender ikke noget til den men fandt denne artikel http://en.wikipedia.org/wiki/Brahma_Kumaris_World_Spiritual_Organisation

Lyder som så mange andre dommedagssekter, og det gør den i mine øjne farlig og hjernevaskende!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-06 17:33

læste lige lidt om det og min først tanke var " Lykkelige Finn" fra Jydekompagniet 1
De fleste af de sekterne er nemlig hjernevask og masse suggesion....De får fat i "svage" mennesker som føler at de tilhører en gruppe og har venner de ikke har haft før ...Husk episoden fra Knuteby i Sverige hvor den Norske præst havde sin egen lille menighed indenfor Pinsemenigheden ....Han fik sin kone slået ihjel for at kunne leve sammen med en ny...
Jeg ville nok prøve at få ham ud hvis det var min ven....
Men -men menneskets veje er uransagelige..

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 07-01-06 17:43

Hej vildandsen

Brahma Kumaris er et yoga center der stort set svarer til hvilket som helst andet spirituelt center med henblik på udvikling og meditation. Det er ikke nogen sekt, men jeg forstår din bekymring - for mange mennesker ændrer sig meget når de gennemgår en sådan udvikling og det kan være svært for venner og familie at forstå det der sker.

Mit råd er at snakke med din ven om det i stedet...for hvis han/hun er glad - bør du så kke også være det?

Hilsen frk.fidus

Kommentar
Fra : vildandsen

Dato : 07-01-06 20:43

Frk. Fidus.
Jo, jeg bør være glad på hendes vegne, hvis ikke der var en kæreste involveret, som hun står overfor at skulle vælge fra, da man tilsyneladende kun må have platoniske forhold. Kan det virkelig være rigtigt, at en organisation skal have lov til at bestemme det? Nogen vil nok hævde, at så er det hendes eget VALG, men er det ikke lidt med "ført hånd" fra organisationens side, når man - synes jeg - nærmest kræver det, hvis man vil nå til "gud" - altså den gud, som brahma kumaris kalder Gud. En kæreste, som hun siger, hun elsker!

Jeg synes, det er hjernevask.

Chaufrat kan måske fortælle mig lidt mere om denne "frivillighed" til selv at vælge, hvad man gør med oplysningerne. Kan tilhørsforholdet til Brahma Kumaris gradbøjes, eller er det alt eller intet? Jeg har været på hjemmesiden og det ser meget tilforladeligt ud, men som jeg siger - det ene tager det andet.

Vildandsen

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 07-01-06 21:13

Hvor står der at man kun må have platoniske forhold? Hvis de virkelig kræver dette er der helt klart noget galt. Det vil jeg gerne have sort på hvidt!

Håber hun tager fejl..... og har mistolket noget.

mvh frk.fidus

Kommentar
Fra : vildandsen

Dato : 07-01-06 21:44

De "kræver" det ikke. Men der står i deres love/vedtægter/hvad ved jeg at det er en af kravene for at opnå renhed. Det står ikke på den danske brahma kumaris side, men hun referer det som noget de "prædiker". Det står i øvrigt også på den side, som tedd gav link til.

Kommentar
Fra : vildandsen

Dato : 07-01-06 21:47

Her er det, Frk. fidus. Sort på hvidt!

The Brahma Kumaris Raja Yoga practice involves;

complete celibacy
strict vegetarianism excluding onions, garlic and food cooked by non-B.K.s
avoidance of alcohol, tobacco and drugs
ritual cleanliness, washing and changing clothes after toileting.
regular daily meditation.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 08-01-06 00:48

Wow...

Ja det var så ikke det jeg kendte til dem - men ja, så synes jeg helt klart at hun skal bruge sin sunde fornuft. For meditation og åndelighed er skam fornuftigt nok...men ligefrem at holde sig fra det livet handler om - ikke OK.

Jeg undskylder og tager ordene i mig igen.

Kommentar
Fra : vildandsen

Dato : 08-01-06 12:45

Hej igen,

Jeg tillod mig at hæve mine point med sølle 10 (undskyld, men det er er alt, jeg har) fordi jeg gerne vil have vendt denne historie igen. Jeg har nemlig ikke været helt ærlig. Sagen er den, at det er MIN kæreste, der er involveret, og jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre for at få ham til at vælge BK fra, så vi kan fortsætte vort forhold. Vi har været sammen 1½, han har været involveret i BK i 3 mdr.

Min kæreste mener, vi kan blive sammen og have et platonisk forhold. Hvor naiv kan man være? Det kan jeg naturligvis ikke byde mig selv, selvom det er den nemme løsning på kort sigt. Den svære beslutning er at pakke min ting og forlade etablisementet, men jeg ved godt, det er det, jeg bør gøre.

Han siger, han gerne vil blive sammen med mig, men han vil IKKE holde op med at følge BK's anvisninger. Tror mænd altid, at de kan få det hele? Er det ikke forfærdelig naivt at blive hos ham og forsøge at ride stormen af - altså håbe på, han indser, at han er ude, hvor han ikke kan bunde?

Input please, please, please!
Vildandsen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-01-06 13:52

Du må gøre dig klart at de nyreligiøse sekter er en slags junk for sjælen! Gratis adgang til stoffet i starten indtil man får folk hooked! På den måde virker det ligesom heroin! Det tager et styke tid at blive afhængig, men når man først er det, er det hulens svært at komme ud af!

Måske kunne du overtale ham til at tage en lang ferie kun sammen med dig og langt væk fra bevægelelsen, så han måske mister interessen? Hvis han stadigvæk holder af dig må der vel osse kunne laves et kompromis så dine behov i et parforhold osse bliver opfyldt?
Spørgsmålet er bare ikke om løbet er kørt! Hvis du presser på den anden vej, blir han jo nok bare dumstædig og søger dybere ind i bevægelsen!
Eller lav måske en slags omvendt psykologi! Sig ok så lever vi platonisk og så kan du jo vade frem og tilbage foran ham iført sexede gevanter og se hvor længe han kan holde til det?
Du kan jo osse printe nogle af de negative ting ud om bevægelsen og vise ham det, så han ihvertilfald er klar over det ikke er helt lyserødt, eller at andre opfatter bevægelsen anderledes! Så kan man ikke sige han ikke er advaret!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-01-06 14:31

dette har nu ikke noget med sekter og religion at gøre men alligevel........???!!! En bekendt af mig levede i et parforhold ag alt så ud til at fungere fint med job-kæreste osv osv ..Pludselig fik X en "sygdom" og blev sygemeldt fra jobben...såklart spurgte jeg da hvordan det gik og om der var fundet en diagnose .men hver gang var svaret næhhh ikke rigtigt..
Efterhånden "glemte" X at sende sygemeldinger til firmaet og blev fyret ... X kastede samboeren ud og ja ....skød en lang pind efter alle rundt om..Alt dette på grund af en ting DATA !!! Så om det er en sekt eller en afhængighed så er det svært at komme op imod ....Så vildandsen hvis jeg var dig ville jeg sætte hårdt mod hårdt og og bede ham vælge....Det kan vise sig at være det bedste i det lange løb

mvh sverola

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 26-01-06 12:36

Tag dig sammen, og få ham skiftet ud. Og hvis ikke du lige har nogen klar på udskiftningsbænken....: Prøv at score en fyr med hjem i kassen lige for øjnene af din ny-platoniske kæreste. Så kan han jo meditere lidt over det! Hvis han mener at du må acceptere hans behov for cølibat, så må han vel også forventes at støtte og acceptere at du har andre behov. Kan han ikke acceptere det, skal han jo alligevel skiftes ud, og så har du ikke spildt for meget for meget af din tid på det super-egoistiske, naive, barnlige, navlepillende, krystalhealingsdyrkende, ubrugelige, hjernedøde PIKHOVED. Bedre held og lykke med den næste!

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 23-05-06 16:43

ja at sidde her og lede efter et svar til livets store spørgsmål er jo på en måde at undgå at tage stilling og handle....inderst inde ved du jo godt hvad der skal til - og hvad du selv vil. Så lyt til dig selv og vær modig!