/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kile-kløveøkse til trækløvning
Fra : ks9000
Vist : 6439 gange
50 point
Dato : 07-01-06 15:42

Er der nogen, der har prøvet Logmatic kileøksen?
I så fald, hvad er jeres erfaring med den?
Det er denne her jeg mener: http://www.energinordbutikken.dk/product.asp?product=233

KS

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-06 15:55

http://www.hytteguiden.no/Produkttester/Kiloks.html
Var inde og læste denne link........ Jeg synes at det ser ud til at være en fin ting -og især synes jeg da at det med ryggen som ikke bliver belastet lyder jo også helt top......... At den uden tvivl er bedst beregnet til rette fine stykker og ikke gamle knudrede æbletræer er der nok ikke tvivl om....... Men min vurdering er "løb og køb"
(jeg gør måske det samme når min økse knækker engang)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-06 17:43

Tjae, jeg ved snart ikke hvad jeg skal sige.

Udover, at jeg undrer mig utroligt meget over hvor de har fundet noget træ der går så let i stykker

Nu har jeg rodet med brændsel i 25 år, og har endnu ikke oplevet, at træ skulle flække så let, bare ved at der bliver banket et lille rør ned over en kile der sættes ovenpå et stykke brænde.

På mig virker det mest som sådan et " Revolutionerende-Mirakel-middel-man-slet-ikke-kan-leve-uden-og-som-kun-kan-købes-via-TV-Shop"

mvh dova

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-06 18:04

Dova hvis du går ud i skoven nu og fælder dig en birk eller andet hurtigt voksende træ og kløver det mens det er frisk så kan du næsten kløve det med en spade....
Jeg var rundt forbi på nette og læste fra bla Tyskland ..Der var der en som anbefalede den til folk med god tid og som var uerfaren med trækløvning...
Han havde brugt den med held -men som han skrev ,skulle det gå staærkt ville han bruge sin goe gamle Fiskars økse...
Man skal nu ikke altid sige nej med det samme .....Det kunne jo være skægt at prøve en sådan fyr engang...

mvh sverola

Kommentar
Fra : toje1

Dato : 20-01-06 22:58

Jeg lavede engang selv en nogenlunde magen til selv og den virker.Det lod jeg monterede på min model var helt sikkert tungere og den virkede utrolig godt.Jeg svejsede bare et stykke rundjern på et gammelt øksehoved og brugte et meget tykt rør som lod.Den kunne desværre ikke holde til det i længdenmåske var loddet for tungt eller så kunne svejsningen ikke holde, da øksehovedet nok er hærdet,men jeg laver en ny en dag når jeg får tid.
Mvh Torben

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 22-01-06 11:27

Nu kan jeg så fortælle, at den ikke er så ringe endda, denne Logmatic kileøkse. Jeg har købt en.

Naturligvis kløver den det 'lette' brænde i et hug, som vist på filmen på Energinordbutikkens hjemmeside. Men såmænd også mit tørre og meget hårde elm. Her skal ganske vist hugges 3 - 5 gange, men igennem kommer den.

Det gode ved kileøksen er, at når den sætter sig fast - og det kan ikke altid undgås, som også en alm. kløveøkse gør - så hugger man bare videre, til den er igennem. Jeg har endnu ikke måtte opgive et eneste stykke træ, og har ikke haft brug for min alm. kile, for at hjælpe kileøksen fri.

Men det bedste ved den er, at jeg nu rammer træet, præcis der hvor jeg vil. Det gjorde jeg bestemt ikke med en almindelig økse - dem er jeg ikke særlig god til at bruge. Så alene derfor vil jeg fremover bruge kileøksen. Men også fordi sikkerheden og arbejdsstillingen er meget bedre.

Til >dova<: Du bliver nødt til at revidere din opfattelse. Selvom du har rodet med brændsel i 25 år, og jeg kun i 18 år, så må du bøje dig. Den lever virkelig op til forventningerne.

//KS

Godkendelse af svar
Fra : ks9000

Dato : 03-02-06 17:21

Tak for svaret sverola.

Som jeg skrev i et senere indlæg, så kan den altså også klare de knudrede stykker træ - jeg bruger min med stor fornøjelse hver dag.

KS

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-02-06 17:13

Godt at høre.... Det er ikke umuligt at det bliver min næste kløver...Jeg bliver jo heller ikke yngre

Mvh sverola