/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
jordslået trægulv - hjælp!!
Fra : milisa
Vist : 4206 gange
20 point
Dato : 06-01-06 20:23

jeg har haft en lerpotte stående på mit sæbebehandlede trægulv. hvad jeg havde overset var, at der åbenbart var revner i glaseringen, så nu har jeg en grim plet fra underskålen på gulvet. det ligner umiddelbart noget jordslået noget. potten har stået på stedet i over en måned, så jeg tror ikke umiddelbart jeg kan slibe det ned... nogle der har ideer?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-06 20:25

Helt sikkert trærens, det kan købes i byggemarkeder

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-01-06 20:31

http://www.borupkemi.dk/
Gå ind på deres side og skriv jordslået i søgefeltet -der kommer der bla brintoverilte op som alternativ
mvh sverola

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-06 20:47

Prøv at se denne tråd, de er mange ideer

http://www.kandu.dk/Spg75194.aspx

Kommentar
Fra : milisa

Dato : 06-01-06 21:15

nordsted: trærens - hvad mener du? eller rettere, ved du, hvad det består af? har nemlig selv tænkt på at bruge en gang oxalsyre til at blege det, men er bare bange for misfarvning....

Kommentar
Fra : milisa

Dato : 06-01-06 21:17

nordstedt: har selv fundet svaret på trærens! tak, det tror jeg, jeg prøver... du hører nærmere!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-06 22:51

milisa....så lige en film, men pc'en var tændt imens, ja vi ses

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-01-06 10:03

Du kan prøve klorin.

mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 20 point
Dato : 12-01-06 17:37

Jeg havde gjort nøjagtig det samme og havde en jordslået plet på mit lyse trægulv. Spurgte i Kandu og fik dette svar fra A.C.Rosmon:
"Tag og hæld noget Atamon på pletten, for at slå bakterier og svampe ihjel. tag så og giv hele gulvet en gang oxalsyre; og især pletten. det vil blege træet. Jeg kunne godt finde på at tage et surmælksprodukt (kærnemælk, ymer, yogurth eller lignende) og smøre det på, hvis den første behandling ikke var nok, og så lade det stå tildækket nogle timer inden almindelig gulvvask tilsidst. Oxalsyre kan købes hos Matas. Behandlingen plejer at stå på dåsen".
---
Jeg gjorde som foreslået: Atamon og derefter Oxalsyre. Og gulvet var som nyt. Og jeg behøvede ikke at bruge surmælksprodukter.
Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : milisa

Dato : 02-02-06 18:28

Tak for svaret hvaderikkeibrug.