/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan nulstiller man en HDD
Fra : tadeo
Vist : 906 gange
200 point
Dato : 06-01-06 11:06

Hej jeg har et problem, jeg har på et tidspunkt hørt man kan nulstille sin HDD og derefter formattere den, så den var renset for alle fragmenter af filer, så den er helt ren, for gamle program filer.[/
Findes der et gratis program eller et man kan prøve i en kort periode.

MVH
Tadeo

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 06-01-06 11:18

Du kan downloade det gratis program E-maxx fra vores tyske partner her:
http://www.pcinspector.de/emaxx/uk/welcome.htm

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-01-06 11:19

Du kan ikke "nulstille din" HDD.
Du kan formatere den, hvilket vil bevirke at den bliver slettet, renset fuldstændig for alle data, dermed også programmer osv.

Det er ganske gratis at formatere din harddisk, med det program som følger med til dit styresystem

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-06 11:19

Jeg plejer at hente et software værktøj på producentens hjemmeside så jeg kan "wipe" fuldstændigt.
Jeg har fået harddiske der ter sig helt umuligt til aty blive brugbare igen på den måde, men det tager meget lang tid på en stor harddisk.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 06-01-06 11:39

Når jeg stiller dette spørgsmål, skyldes det at jeg ikke kan installere
en Office pakke, hvor installationen stopper da den ikke kan finde en såkaldt
installationsfil, så jeg må afbryde installationen.
Jeg forestiller mig at der er noget der ligger tilbage der kan stoppe installationer.

Tadeo

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 06-01-06 11:44

office og msi fil.. - Er noget med at der ikke er renset ordentligt ud i registreringsdatabasen efter en tidligere installation -. Eller at din cd ikke kan læses ordentligt - Tror jeg.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-06 11:44

DET er ingen grund til et så drastisk skridt.
Årsagen kan være noget så simpelt som rester fra gammel installation i temp mappen eller det noget alvorligere, en systemfejl. En harddiskfejl er det næppe.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 06-01-06 11:57

Det er vel sådan at det kun er på HDD at gamle filer eks. temp kun lægges
på HDD. og ikke i bios.

Tadeo

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-01-06 17:20

Det nærmeste du kommer på at "nulstille" din HDD er flg.

Brug fdisk, gdisk, PQMagic el. lign. til at fjerne partitionerne (i hvet fald c:) på harddisken med (det burde egentlig være nok at formatere, men) Arbejd fra en bootdiskette med programmet på. Nu har du fjernet alt - og dog.
Du skal lige reinitialisere din master boot record ved at skrive
c:\ fdisk /mbr - hvis du bruger fdisk (erstat fdisk med gdisk 1 hvis du bruger det) .
Nu har du fjernet efterladenskaber i mbr fra det tidligere operativsystem. Især Linux og Novel har tendens til at blive liggende her.
Opret nu en/flere nye partitioner og formater dem, og du har en frisk harddisk.

Du kan godt starte med at prøve at nøjes med at formatere c: og derefter reinitialisere. Det kan være det er nok.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-06 17:26

Kode
Det nærmeste du kommer på at "nulstille" din HDD er flg.

Nope det er at køre producentens utlity der kommer nærmest for den går ind og sætter alle kontakter til 00

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 200 point
Dato : 06-01-06 17:26

Hvis du ikke allerede har gjort der synes jeg at du skal tage installations-CD'en til den office som du ikke kan installere og vaske den blanke side med lidt opvaskemiddel, tørre den godt af, og prøve igen. Med mindre at du også har andre problemer så synes jeg heller ikke at du skal gå så drastisk til værks. Husk at du før en formatering skal have alt det der skal gemmes (dokumenter, breve, fotos, o.s.v..) kopieret over på noget andet. Og derefter skal ALT(!) installeres på ny. Hvis du har en original-CD til dit styresystem kan installationsprogrammet til langt de fleste styresystemer (Windows, Linux, o.s.v..) selv formatere din disk. Du behøver altså hverken at downloade eller købe noget for at kunne gøre dette.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-01-06 17:39

Jeg kommer til at tænke på noget. Du er nød til at huske på at du skal have samtlige installations-CD'ere og disketter parat inden du begynder at formatere din disk. Det er især vigtigt at du har installations-CD'en til dit styresystem parat. Jeg siger det blot fordi at mange PC'ere leveres uden en original-CD til Windows, og at du absolut intet kan foretage dig med din PC efter en formatering hvis du ikke har nogen installations-CD til dit styresystem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-06 17:52

Tadeo, installationsfilerne lægger sig ikke i BIOS og lad være med at formatere fordi du har en installationsblokering for det kan normalt løses uden.
Det plejer at blive angivet hvilken fil der er tale om.
Hvis det er en cab fil der ikke er adgang til skyldes problemet sandsynligvis læseproblemer fra cd og dette kan somme tider løses ved at lægge installationsfilerne ind i en mappe på harddisken og installere derfra. Det er nemlig sådan at kravene til læsningen er mindre ved kopiering end ved installation.
Hvis det er msi filen der mangler skyldes det sandsynligvis at den bliver blokeret af et tidligere installationsforsøg eller lignende.

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 07-01-06 07:15

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Det var installations-cdén der skulle gøres ren, jeg har før været
ude for dette, tænkte ikke over det i dette tilfælde.

Mange tak for hjælpen

Hilsen

Tadeo