/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Køb af 1 ud af 3 digitalkamera
Fra : alkyrix
Vist : 1058 gange
100 point
Dato : 05-01-06 15:28

Hej

Jeg står og skal ud og rejse i et halvt år, så vil jeg selvfølgelig gerne have et godt digitalkamera med mig. Jeg har været ved at kikke på følgende:
Canon Digital IXUS 50
Kodak EasyShare V530
Samsung Digimax L50

Jeg vil egentligt gerne have et mærke som Canon, men det er nok lige 500 for dyrt syns jeg, og de andre de virker som nogle gode kameraer.
Så ville jeg bare høre om der var nogle der have nogle erfaringer med nogle af kameraerne eller mærkerne? Ved f.eks. at det samsung er extrem hurtig til at tage billederne, men jeg vil gerne høre en masse forskelligt

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-01-06 15:33

Jeg vilkle klart vælge cannon det har jeg selv og det er det eneste med dansk menu
MvhSune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-01-06 15:35

Du kan sagtens få et billigere cannon ellers vent med at købedet til du er ude at rejse Mvh sune

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-01-06 15:47

Jeg vil helt klart vælge Canon - jeg har selv et Ixus 500 og et ældre digitalt Eos D 60.
Måske kan endnu købe Canon Ixus 500 til en pris der passer dig, det er et godt kamera til lommen og bruger ganske alm CF kort som kan købes rimeligt billigt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 05-01-06 16:51

Jeg ville også vælge Cannon.
Jeg har selv et Kodak og syntes at jeg døjer meget med røde øjne (Blitzen).

Her er en liste over Canon Ixus på nettet:

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=6&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=Canon+Digital+IXUS+50&Direction315=2&Sorted315=&True27520=&Trueval27520=106512&Direction262=2&Sorted262=&Direction667=2&Sorted667=&Direction167=2&Sorted167=&True1051=&Trueval1051=12316&True29110=&Trueval29110=119296&True26048=&Trueval26048=97764&True26049=&Trueval26049=97766&True9777=&Trueval9777=76440&True27205=&Trueval27205=104176&True9776=&Trueval9776=76438&True27206=&Trueval27206=104177&True9779=&Trueval9779=76443&True9780=&Trueval9780=76444&True9781=&Trueval9781=76445&Equal201=&Direction49=2&Sorted49=&Equal146=&Direction157=0&Sorted157=&True26774=&Trueval26774=100427&True27531=&Trueval27531=106533&True27532=&Trueval27532=106535&True27528=&Trueval27528=106537&Direction258=2&Sorted258=&Direction200=2&Sorted200=&Equal202=&Direction836=0&Sorted836=&Direction755=2&Sorted755=&Direction795=2&Sorted795=&Submit.x=34&Submit.y=8

Lidt af et link

Mvh.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 05-01-06 17:04

Hej jeg har et Samsung A7 7.0 mega pixels Det virker kanont og med 512 mb hukommelses kan man tage masser af billeder...

Pris knap 2500,- kanon kamera.

Peter

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-06 17:06

Hejsa
Kigger man på Datatids test (december 2005 - Nr. 12 - side 28) om test af digital kameraer, så vinder:
1. Olympus u Digital 600
2. HP Photosmart R817
Jeg vil råde dig til at låne / se bladet på dit lokale bibliotek, eller købe det... og så gennemlæse testen grundigt.
Hygge... og god ferie
Søren

NB: Har selv Canon... og er nok lidt af en fanatiker hvad angår Canon kameraer, men det er altså ikke det der vinder denne test

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-01-06 17:07

Når du skal ud og rejse i så lang tid, så ville det være discount at gå på kompromis med et kamera, især hvis du gerne vil have mange gode billeder med hjem.

Der er mange der vælger de små flade DAME modeller!

Jeg ville i første omgang satse på et kamera der er godt at holde på, så der er styr på billedet. Der skal være en god zoom på, så man kan udvælge sit motiv tilfredsstillende. Her skal du gå efter et med mange gange optisk zoom, IKKE digital zoom, for det er en kunstig forstørrelse, der giver et ringere resultat.

Husk at have rigeligt med memorykort med, eller endnu bedre en såkaldt traveldisk, som findes fra 40 GB og opefter. Den har indbygget kortlæser, og koster kun ca 2 stk 512Mb korts pris.

Vælg også et kamera der bruger standard batterier som fx. 2 eller 4 AA batterier. Dem kan du få alle vegne, hvis du skulle komme i strømnød.
Hold dig langt væk fra kamera med specielle batterier.

Mit forslag ville være et Konica-Minolta Dimage Z5 eller Z6
Det har mange muligheder for automatisk eller halvautomatiske funktioner ved krævende optagelser.
Det har 12 gange optisk zoom og 4 gange digital. Det køre fra 35-420mm. Har antirystefunktion og hurtig focus.
Det har Blitzsko til en ekstra kraftig flash, når der er brug for mere lys.
Dette kamera har et godt greb. Elektronisk søger samt stor skærm på bagsiden.
Det er set til knapt 3000 kr, hvilket må sige at være rimligt for alt det du får i et og samme kamera.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-06 17:08

NNBB: Budgettet var 2.500,- i omtalte test

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 17:18

Jeg har cannon s50 og masser af røde øjne - det gør alle de små camera.
Men her er programmet til at fjerne de røde øjne (gratis)
http://www.irfanview.com/
eller
http://www.xnview.com/
tryk på billedet og vælg download i venstre side

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-01-06 17:25

Jeg fortrækker at lade kameraet gøre dette arbejde. Det bliver mere naturligt.
Det koster kun et ekstra lille blink med blitzen, inden det tager billedet.

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 05-01-06 17:46

Hold da op, der er da lige pludselig kommet mange besvarelser.
Mange tak, ska I ha folks..jeg bliver mere og mere overbevidst om Canon, specielt da jeg lige har læst en masse om samsung L50, det er vist ikke så godt som min sælger sagde det var...er vist rimelig langsomt og tager for dårlige billeder til prisklassen.

Men hvis I skulle have andre tanker om nogle andre kameraer, må I gerne lufte dem herinde, jeg vil da gerne vide om der er andre gode kameraer derude som er noget værd, specielt fordi jeg er ved at kende en del der har Canon IXUS 50, og jeg vil da ikke have samme kamera som alle de andre !

Men prisklassen er på omkring 2000 og det skal helst være et rimelig lille kamera, da jeg skal kunne have det med overalt og helst i lommen. Og det med lagring, det gør ikke så meget, jeg har min bærbar med da jeg skal bo i Scotland i et halvt år, så den skal jeg sq ha med mig

....

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 05-01-06 18:02

Så tag et samsung A7.

Kanon flotte billeder, det tager... kan sende dig nogen, hvis du går ind på www.golfhouse.dk og trykker kontakt, send mig en mail og jeg sender billeder som svar.

Peter

ps. det bliver ike porno he he

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 05-01-06 18:10

jeg vil foreslå dig, at du først prøver at stå med app. i hånden, om det føles rart og "styrbart" og er knapperne nemme at bruge også men du står skudklar.
jeg forelskede mig voldsomt i et canon ixus, afsted for at købe det, men nej. det var for småt for mig.
købte et canon powershot A70, som fungerer perfekt. i dag ville jeg gå efter en hurtigere model, men ellers også en canon (til enhver tid) med det samme håndfaste greb.
ofte er det mængde af pixels, som drøner prisen i vejret. lad dig ikke forblænde af dem.
god tur....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 18:53
Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 05-01-06 19:07

Ja dem har jeg kikket lidt på, men http://www.akam.dk/ er faktisk også rimelig god.
Men jeg tænkte lige..hvor finder man priser på det samsung A7? Jeg syns ik jeg kan finde det på edbpriser.dk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-06 19:11

Skal du absolut vælge Canon (godt valg i mine øjne - også nævnt at jeg er Canon mand) + at hvis det skal ligge i 2500 klassen, så skal du vælge Canon Powershot A610 som i øvrigt ligger rigtigt godt i hånden - hvilket også er beskrevet i Datatid's test (omtalt tidligere)... læs den for pokker inden du bestemmer dig.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 05-01-06 19:19

HAHA...ja tak, det skal jeg da nok gøre. Da jeg også selv har været i forretning, hvor vi solgte Canon, så jeg kan rigtig godt lide dem
Men giver lige det kamera en chance, ku være sejt hvis det var bedre end IXUS 50...men selvom man ikke får vildt seje kameraer for 2000 kr, men man sku gerne ku få et der er rimelig sejt og som holder i flere år.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 05-01-06 19:25

enig med clan 19:11
ville selv vælge enten A520 eller A610

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-06 19:59

Jeg har både Kodak og Canon, dog ikke lige de nævnte modeller.

Men Canon er god kvalite, nok det bedste af de tre dert. (De øvrige du nævner er dog heller ikke så dårlige)

Det med hurtigheden, afhænge jo af hvordan du indstiller kameraet, men hvis du ikke har så meget øvelse i det, og regner med at bruge autofunktione, er Kodak godt nok noget hurtigere end Canon. I hvert fald dem jeg har.

Men nu er jeg ikke klar over hvordan du får adgang til at oplade batterierne i kameraet.

Måske er det en fordel, hvis det er et til almindelige batterier, hvor man bare lige kan købe en pakke ekstra hvis det mangler strøm.
Hvis det er med indbygget specialbatteri, er du jo afhængig af at være i nærheden af en stikkontakt i nogen timer for at lade det op igen.

Røde øjne, der er en rødøjereduktion som det er muligt at stille i blitzen, men helt effektivt er det ikke. Men et fotobehandlingsprogram klarer den sag.

mvh dova

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 05-01-06 20:41

Næææ..er ik så træner i at tage billeder, har aldrig rigtig gjort så meget i det..men når jeg skal derover, så bliver jeg næsten nødt til at tage nogle billeder, ikke mindst af pigerne derover, hvis jeg kan finde nogle der er kønne
Men jeg ved ik helt med batterierne, jeg har altid tænkt på at jeg vil have et med special-batteri i, men nu kommer jeg lidt i tvivl, da jeg kan se at Canon PowerShot A610 kører på AA-batterier. Kan de godt holde lige så længe som special-batterierne? Jeg kan nok godt komme til at oplade dem, men hvis jeg skal på tur rundt omkring, så kan det måske bliver svært med opladningen, så kunne det jo være mega smart bare at købe nogle nye i en eller anden kiosk....

Tjaa...de røde øjne...det problem er der vist altid kan jeg se..men det er ingen problem at fjerne..har en cand.merc. i photoshop ..

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 05-01-06 20:54

hmm mig = forvirret..jeg får en masse mails om at folk skriver flere indlæg ..men jeg kan ikke se dem....hvordden ka det være?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 05-01-06 22:12

du kan spare meget på batterierne, hvis du undlader at bruge f.eks. displayet (som jeg er vild med, men kun bruger, når jeg har lejlighed til at skifte batterier ud nu og her). har to sæt i brug ad gangen. sørg også for en god oplader.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-01-06 22:25

Du har næsten truffet dit valg. - Men inden du køber det, så find et sted hvor du kan få lov til at holde det i hånden, og mærke at det ligger godt, og at det er nemt at betjene, selv om du har det for øjet.
En opløsning på 4 til 5 Mpix er rigeligt til almindelige foto indtil A4 størrelse. Alt over det kræver at du har behov for store forstørrelser (OK kønne piger i fotostater) - Jo flere Mpix jo mere fylder de. 5 Mpix fylder typisk 1,5 til 2,5 Mb alt efter detaljer i motivet (i JPG)

Forsøg at få et med ret god zoom, især når der skal fotograferes KØNNE piger

Gå så efter et med AA batterier. Her kan du både køre med opladelige batterier og standard. - Det kan dog tage en del billeder på en opladning, hvis du husker at slukke i de lange pauser. - Du kan jo altid købe en 8 eller 12 stks pakke Duracell, og have dem i reserve.

En god og hurtig batterilader, der kan køre både 110 og 220 volt, så den er universal, er en god ting i tasken.
Jeg har selv valgt udstyr, så det er universalt, uanset hvilken strøn der måtte være til rådighed, både til kamera, lader og travelsidk. Selv laderen kan også tilsluttes 12 volt i bil. Så den skulle vvære sikker nok.

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 05-01-06 22:59

Arrrh..vil nu ik sige jeg helt har bestemt mig...er stadig meget i tvin

Men det er rigtigt det med batterierne, selvfølgelig skal man sikre sig gode genopladelige batterier og oplader og det hele...selvom jeg stadig er meget i tvivl om det med almindelige batterier i et kamera.
Tror faktisk jeg var inde og kikke på det Canon PowerShot A610 her i dag (kikkede på mange forskellige), men var det ikke rimelig stort, ihvertfald for stort til min lomme? (har almindelig størr. lommer .)..

Jeg kom også til at tænke på Fuji eller Olympus?
Kender mange der har Olympus, de er vist pænt gode..nogle der kender nogle modeller i den rigtige prisklasse?
Også er der Fuji..der har jeg set på et, kan bare ikke huske hvad det hedder. Det er et lille sort et, med 5 mpx, en dockinstation, osv. ..men fik at vide et sted at det faktisk bare var et restparti, som japan-photo skal af med..ved ikke om det er godt at købe sådan et? Og ved ikke om det er så godt....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-01-06 15:00

Et kamera bliver under alle omstændigheder gammelt med tiden, så om du køber et nyt eller et nyt der har ligget for længe på hylderne, mener jeg ikke har den store betydning. Der er garanti på begge.

Når bare det har de funktioner og ting der lever op til dine forventninger og ønsker, så er der ikke noget forgjort i at du måske kan spare en del penge på det.
Vil du have det sidste nye, så kan du vente i en evighed.

Et løst kamera i lommen har jeg dårlige erfarringer med, så det bør være i en taske af en eller anden art.
Diverse snavs og andet lommegodt, kan nemt snige sig ind i de bevægelige dele, især omkring optikken. Så det vil jeg fraråde!

Det med en dockinstation, er kun en salgsfidus. Den fylder i rejsebagagen, og du vil kun bruge den i starten. - Jeg kender flere der har en sådan, og den står gemt væk, fordi der findes andre og mere forbrugsvenlige måder at lade og overføre billeder på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-06 18:18

Mit Canon (Powershot A 40) bruger 4 alm. AA batterier.

Og Genopladelige batterier holder uden problemer til at tage ca 250 billeder, også selv om jeg altid har displayet tændt.

Der er en funktion på kameraet der gør, at hvis du går rundt med det tændt, så slukker det selv efter et par minutter for at spare strøm.

Og alm. batterier, der er Duracell de bedste.
Ingen diskussion om det. I øvrigt er Duracell et af de eneste produkter hvor jeg plejer at sige, at reklamerne ikke overdriver

De holdre næsten lige så længe som de genopladelige, hvorimod forsøg med andre billige batterier, Sony, Alkaline, Hellesen og hvad de ellers hedder, bare ikke dur.
Ofte kan de knap nok tænde for kameraet før de er brugt op.

M.h.t. indbyggede batterier, så er de temmelig dyre at udskifte, fra 200 og opefter alt hvilket kamera det er til.
Og de er altså sarte, medmindre man bruger kameraet hele tiden og sørger for altid at holde dem opladet.

Hvis man f.eks. gemmer kameraet væk i et stykke tid uden at huske at lade batteriet helt op og pille det ud af apparatet, måske bare i et par måneder, er det meget sandsynligt, at batteriet bare er ødelagt og ikke kan holde strøm igen, eller i det hele taget vil tage imod strøm, uanset hvor meget man lader på det.
Ham jeg bor sammen med, har lige måttet bestille batterier hjem til 2 kameraer af samme årsag

mvh dova

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-01-06 20:16

Når man gemmer batterier for en længere periode, skal de lades op inden de lægges til side.
Når et batteri ikke lader sig lade op, selv om det ikke er så gammelt, skyldes det at det er så afladet, at det polvender, hvilket vil sige at plus og minus bytter plads. Så er batteriet for alvor dødt.

De dyre speciel batterier er oftest Litium eller Ion batterier. De skal også lades op, før de gemmes bort.

Holdbarheden af et batteri i drift, og hvor mange billeder det kan klare, før det er fladt, afhænger af hvilket kamera det sidder i, for der er en del forskel på strømforbruget.

Det med Duracell er rigtigt nok, og de er blevet bedre med årene. - I mine gamle smalfilmdage, kunne jeg med standard batterier optage 4 film á 3½ minut (super 8). Hellesens gule motor batterier kunne klare 8 film og Duracell klarede mellem 15 og 16 film. Så det siger lidt om batterier den gang.

Kommentar
Fra : Danni8

Dato : 16-01-06 21:35

CANON det er det bedste!!

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 16-01-06 22:19

Hej forresten..havde helt glemt mit indlæg herinde

Mange tak for hjælpen, men har faktisk bestemt mig..vælger ikke nogle af dem.
En sælger kom til at vise mig et "Richo R2", for en uge siden og jeg var solgt. Det er da nok alligevel verdens fedeste kamera! ....
Så det bliver nok det...engang når jeg får det bstilt

-Mikey

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-06 17:22

Jamen dog, så har vores anstrengelser været forgæves!
Så du skylder en fyldestgørende beretning om det nye kamera, når du får det i hånden, for vi er sikkert alle nysgerrige

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 17-01-06 17:36

Nej nej, de er slet ik forgæves Alle har skam været til god hjælp, generel viden er ikke unyttigt
Men det kan du dælme tro, jeg skal nok sige hva jeg mener om kameraet, regner med at bestille det i aften/morgen tidlig

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 19-01-06 00:10

Jo nu skal I høre:
Har lige købt mit nye Richo R2 - rimelig sejt kamera!
Jeg fik kameraet, 512 SD-ram og et etui for 2700, nede i byen. Jeg kunne få det til ca 2500 på nettet, men den rare mand i butikken ville gerne gå ned til 2700 (han ville have 2500 for bare kameraet), så slap jeg for at bestille over nettet og jeg syns det er lidt bedre at have købt det i en butik i nærheden

Men fik da kameraet og det er somsagt rimelig sejt. Det er lynhurtigt til at tage billeder, nogle gange lidt sløvt, men det er også fordi den skal regne flash ud osv. Men ellers ka jeg ikke se nogle ting på det som man ikke kan læse på anmeldelsen af det, på www.akam.dk.

Nogle gange syns jeg, det er lidt sjovt at tage billeder med når ting er i bevægelse..så rykker den helt rundt på farverne, f.eks. bil-lygter..det ved jeg ikke rigtig hvorfor, det kan være at man kan indstille den til det.....men ellers tror jeg, at jeg er lidt skuffet over billederne, den tager. Ikke fordi de er dårlige! Slet ikke! Men det er bare ikke noget overraskende godt, jeg havde håbet på lidt mere når den har så god en linse, med bred-vinkel og det hele. Men den får godt nok mere med, end et normalt digitalkamera. Så billederne er faktisk rimelig gode, så jeg skal ikke klage.
Ellers hvis jeg skal sige noget om det, så er det lidt tungt og en anelse større end f.eks. Pentax S6/Canon Ixus 50..men det er ik mere end hvad jeg kan leve med, også har man også den vilde zoom på den! Den kan godt nok zoome meget også er det rigtig fedt at den både kan køre på litium batteri og alm. aa-batterier..det system det virker rigtig godt!

Men generelt ser det ud til at det er et godt kamera, til mine behov ihvertfald. Det er pga. den linse, zoom, størrelsen, batteri-systemet og batteri-levetiden, at jeg har købt det. Det kan en masse sjove ting osv. Så jeg håber, at jeg bliver ved med at være glad for det, men det må tiden vise...det er bare svært at vælge, der er så mange kameraer og modellerne bliver hele tiden udskiftet, så der går ik andet end en uge, så er der en bedre model. Men bare det her holder, mens jeg er på tur i Scotland, så går det nok....

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 19-01-06 16:52

Fint... Lukker du så spørgsmålet?

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 19-01-06 16:55

øhh ja ja.... skal nok...

Godkendelse af svar
Fra : alkyrix

Dato : 19-01-06 16:56

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-01-06 21:16

Når du skriver at det flytter rundt på farverne, så skyldes det i det nævnte tilfælde med billygter, at dette lys indholder et langt række af spektrets farver. Men da lys i forskellige farver, er lys med forskellig hastighed, vil du sikkert opdage, at det deler sig ud i regnbuens farver.
Dette er helt normalt for digitale billedchips, til forskel på almindelig filmstrimmel. - Lukkerhastigheden er da også nedsat i forhold til almindelig dagslysoptagelser.

Jeg håber at du bliver lige så glad for dit nye kamera, som jeg er for mit (nr. 3 digi) - Jo det er jeg helt sikker på at du bliver. Du har jo valgt et kvalitetskamera fra starten.