/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Reparation af smudsbind
Fra : biotopp
Vist : 863 gange
50 point
Dato : 05-01-06 11:34

Hej
Jeg har efterhånden samlet mig en lille bogsamling og blandt disse bøger er der desværre en del hvor smudsbindet er defekt/revnet. Er der nogen der kan komme med et godt råd om hvordan man reparerer et sådan og med hvad?
Jeg kan se på et par af dem jeg har købt antikvarisk at der er nogen der har prøvet at gøre det med alm. tape men det holder ikke ordentligt og det misfarver bøgerne samt smudsbind. Det jeg efterlyser, er en ordentlig og holdbar metode. Hvis det er for svært/dyrt for alm. dødelige hvor kan man så få noget sådant gjort?
MVH
Topper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-06 12:17

Når det er så gamle/fine bøger, ville jeg gå til en bogbinder,

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-01-06 12:45

Hej biotopp.

Jeg tror det er meget vanskeligt at reparere smudsbindet, jeg tror faktisk slet ikke det kan lade sig gøre MEN - prøv engang at gå ind til en seriøs antikvarisk boghandel og tag en snak med indehaveren dér. Folk der har sådanne forretninger er entusiaster på området og vil helt sikkert være de der bedst kan råde dig.

Du kan evt. finde dem i telefonbogen, jeg ved at der ligger nogle stykker i det indre København.
Rigtig meget held og lykke med det!

Venlig hilsen og godt nytår fra Dorthe.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 05-01-06 14:03

hejsa.

Ja, som allerede nævnt så hør entusiasterne (antikvariaterne) ad, i hvert fald med hensyn til de antikvariske bøger.

Hvis du har nogen som stadig trykkes/sælges, så hør ad i din lokale boghandel, om ikke de vil være søde at forsøge at skaffe et nyt til dig. De koster som regel ikke noget, men du kunne jo kvittere med en kage eller lign, for besværet

Håber du får løst det.

Forresten, så må du meget gerne skrive din løsning. Jeg vil da selv gerne vide om du får et godt tip..

VH
Lyhne1

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 18-01-06 14:39

Hej
Jeg har været lidt rundt hos "mine" antikvarer, og fået det svar at man enten bruger tape, skal dog ikke regne med at det ikke holder i mange år.
Ellers tager man lidt lim på fingeren og stryger det på "såret". Derefter kommer man et stykke cigaretpapir på begge sider, som når limen er tør rives af. Dette skal kunne gøres uden at det efterlader andet af cigaretpapiret end det der ligger lige på såret.
Det kræver nok at man er lidt forsigtig med hvormeget lim man tilfører såret. At såret ikke er "rent/lige" men at de to sider overlapper hinanden, og at limen er af en type der ikke knækker når den er tør, men at den kan give sig lidt så den ikke springer op.
Jeg har ikke selv prøvet der endnu så jeg kan desværre ikke komme med mine egne erfaringer men skal nok komme med et inlæg når jeg har prøvet
MVH
Topper

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 18-01-06 22:56

Hej biotopp, Det gør mig så glad når der er nogen der bruger dette forum efter hensigten.
Rart at du gad smide kommentarer efter du selv havde løst problemet/svaret på dit eget spørgsmål, så vi andre også kan drage nytte af det.tak for det

Lyhne1

Accepteret svar
Fra : rfk

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-06 11:52

Hvis du bruger tape til bøger eller smudsomslag er du helt sikker på at det er ødelagt for altid, det er meget svært at fjerne igen uden spor. Metoden med cigaretpapir (tynt rispapir) er helt korrekt. men som du selv er inde på skal man være forsigtig med hvor meget lim der kommer på. Jeg vil kun komme papir på bagsiden, og ligge arket i let pres mellem et par stykker plastfolie mens det tørre, så papiret ikke kommer til at bølge.

Godkendelse af svar
Fra : biotopp

Dato : 10-02-06 10:33

Tak for svaret rfk.