/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Jeg er for tynd!
Fra : Hannabanana
Vist : 7006 gange
300 point
Dato : 04-01-06 19:58

Hej Kandu'er!

Jeg er en frisk ung mand på 20, 180 høj, og vejer kun 60 kilo..

Jeg har tynde ben, tynde håndled, og er generelt tynd. Er der noget jeg kan spise/gøre for at blive lidt tykkere/kraftigere? Selvom jeg spiser fedt, og meget, synes jeg ikke rigtigt at tage på. Det er begyndt at irritere mig, at jeg ikke tager på.

Nogen forslag?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-01-06 20:10

Det skal nok komme da jeg var i din alder vejede jeg 61 kg og her en del år senere er vægten næste 100 kg - og jeg kan garantere dig at det er mere irriterende og belastende at være overvægtig - og der kan være mange følgesygdomme med overvægt.
Så længe du føler dig rask, spiser almindeligt - så vær glad - ellers tal med din læge.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-06 20:11

Nu kan det jo være, at det fra naturens hånd er bestemt, at du skal se sådan ud

Men hvad med at styrketræne f.eks. og få udviklet noget mere muskelmasse der fylder.
Det er nok noget af det eneste, når du i forvejen siger du spiser fedt og rigeligt.

For fed kan man hurtigt blive, og det kan være endda pokkers svært at komme af med igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Hannabanana

Dato : 04-01-06 20:16

Tja, det lyder jo meget opmuntrende, men jeg er bare begyndt at blive irriteret over at alle mennesker siger: "Nej, hvor er du tynd!, Du skulle spise noget mere" og sådanne ting. Jeg har nemlig også hørt at det går stærkere, når man kommer over 25år, men er der GARANTI for det?? Jeg har altid kolde fødder, og kolde hænder, så det er ikke altid nemt at falde i søvn!

Det kan godt være det lyder somom jeg tror at jeg har et gigantisk problem, men sådan er det ikke. Jeg fører et ganske almindeligt liv, jeg synes bare det er brand-belastende, ikke at kunne tage på, ligemeget hvad jeg æder!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-01-06 20:37

Ofte betragter man det at være tynd som et mindre problem end det, at være overvægtig.. Det er da helt galt - både fysisk, psykisk og socialt er der konsekvenser ligesom for overvægtige...

Hvis du spiser fornuftig kost, der ikke kun baseres på fedt, men også på grønt og masser af proteinholdige fødevarer, og du stadig ikke kan tage på, har du den mulighed at forsøge dig med proteindrikke. Du kan lave dem selv - koldskål er et glimrende eksempel. Drikke, der indeholder æg, kærnemælk, fløde, youghurt og andre proteinrige produkter kan bruges. Du kan også gå på apoteket og købe proteindrikke, der normalt bruges af syge, der ikke kan tage på. De koster en bondegård, men er til gengæld perfekt afstemt i forhold til protein, vitamin og mineraler.

Tal eventuelt med din læge om det - og lad være med at spise dig af med, at du skal være glad for, at du er tynd og ikke tyk.

Og nej - der er ingen garanti for, at du bliver større, når du blive ældre.....

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-01-06 20:39

I øvrigt - groft mad vil også være et hit, og alt raffineret og lyst er skidt.
Mindre lyst brød og flere vilde ris....

Vaxen

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 04-01-06 21:04

Hej

Syntes du skal skal få lavet et lægetjek, og bl.andet få kontrolleret dit stofskifte. Er alt som det skal være, så få nogle gode råd her.

Du siger du har kolde hænder og fødder. Får du for lidt motion? Som de andre skriver i deres indlæg, er det godt med styrketræning, og godt med grønt ud over det "fede". Styrketræning vil også give større madlyst.

Men lav den lægetjek først, og lyt til hvad din læge anbefaler

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-01-06 21:08

Jeg gav et bud indledningsvis, men meget er afhænig at stofskiftet, nogle forbrænder hurtigere end andre, nogle har et hårdere arbejde end andre og andre dyrker en masse motion. Så mulighederne er mange for at mangle et par kilo

Vaxen >det undrer mig at en frisk ung mand der tilsyneladende er rask og spiser normalt, kan få fysiske skade af at veje et par kilo for lidt - kunne du ikke uddybe det ??

//bentjuul

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-01-06 21:24

Hannabanana

Min søn , som er 22 år, har næsten den samme højde og vægt, som du på nuværende tidspunkt har.

Han har altid været tynd og det uanset hvor meget han spiser (sund mad). Han har gået til styrketræning. Det var han glad for. Han kom til at se lidt "større" ud.

Men hans far var også meget tynd i den alder, så jeg tror det er arveligt. Tynde håndled har vi også.

Til orientering, så er jeg også "slank".

Kolde hænder og fødder har noget med blodomløbet at gøre, så kontakt din læge.

Forsøg nu ikke med alskens ting for at tage på, med mindre det er lægekontrolleret.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-01-06 21:38

Hvis man vejer for lidt - altså har et BMI på under 18,5 - er der forøget risiko for hjerte-kar lidelser. Desuden er det skadeligt for knogle- og muskelvæv, der ikke opbygges i sammet takt, som det naturligt nedbrydes.

Hananbana har et BMI på 18,5 og ligger dermed lige på grænsen.

Jeg tænkte på, hvordan din fordøjelse i øvrigt fungerer? Går du på toilettet regelmæssigt og hver dag?
Har du bleg og gennemsigtig hud, eller har du et naturligt sundt udseende?
Er du fysisk stærk?
Bevæger du dig lidt eller meget?
Kunne du eventuelt skrive i store træk, hvad du spiser på en dag? Nogle gange er det svært at overskue sin kost når man ikke skriver det ned.....

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-01-06 21:42

Sorry... hannabanana... Der manglede lige en hel flok a'er og n'er i dit navn

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-01-06 21:51

Vaxen hans BMI ligger ikke under 18,5 så det er ikke et problem.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Hannabanana

Dato : 04-01-06 22:17

Jeg ved ikke hvornår man er sygeligt tynd, og hvornår man "bare" er tynd..

Jeg blev da ikke konfiskeret da jeg var til session, (gør man ikke det hvis man er meget tynd?), trak frinummer..

Jeg dyrker ikke RET meget motion, og har egentligt aldrig gjort det.

Måske har det ringe blodomløb noget med rygning at gøre??

I det hele taget sidder jeg nok for meget ned foran skærmen, drikker for meget cola, ryger for mange smøger, og spiser for usundt. Det skal jeg ikke kunne sige, men netop DET troede jeg man blev tyk af, ikke kraftig, men TYK. Ikke engang det bliver jeg.

Kan det passe, at motion også hjælper på at tage på, - hjælper til at bringe kroppen i balance?

Jeg føler ikke der er nogen grund til at søge læge! Mit udseende er meget almindeligt,- dog kan jeg få røde, og til tider blålige hænder og fødder, hvis det er meget koldt, men det kan vi vel alle?

Kommentar
Fra : Hannabanana

Dato : 04-01-06 22:19

konfiskeret... øøøh.. kasseret!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 04-01-06 22:28

´Hej Hannabanana,

Det bliver ikke bedre med alderen, det har noget med stofskiftet at gøre. Jeg er 48 år, har født 2 børn er stoppet med at ryge for godt en måned siden, og spiser som jeg ved ikke hvad af nødder og flødestuvede svampe, og tager ikke på, ikke en gang efter diverse juleudskejelser.

Jeg har det fint med min vægt efterhånden - har en BMI på ca 20, men det er nok også nemmere at være spinkel som kvinde?????

Så hvis jeg var dig ville jeg nok også prøve noget styrketræning, få muskler proppet ind de rigtige steder og få det godt med det, det kræver en indsats, men du vil måske være mere glad for dig selv bagefter, og det er vel i bund og grund dit selvværd det handler om!

Så hen i motionscenteret - og held og lykke

Hilsen Ripley - der overhovedet ikke har nogen anelse om, hvad du dyrker af motion i forvejen, og for øvrigt godt kan huske, hvor sur jeg var (da jeg var på din alder) over at det var OK at kalde en anden mager men uopdragent at kalde nogen for fed

Kommentar
Fra : Hannabanana

Dato : 04-01-06 22:39

Motionscenter. Hm. Det er nu ikke LIIGE mig! Hva med noget regulær motion, f.eks. løbetræning? Armbøjninger? Hop på steddet? Et eller andet??

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 04-01-06 23:09

Jeg har ikke forstand på det, dyrker kun gåture i skoven, men har en mening fra de yngre mennesker i familien om, at motionscentre har nogen dygtige instruktører, der ved hvad der skal til.

Mit bedste bud - men jeg gad heller ikke

Du kunne jo også bare affinde dig/og have det godt med, at du er som du er - og det er fint nok

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 04-01-06 23:58

ripley..bare rolig..pludselig har du taget 10 kilo på de kommer snigende når man stopper med rygning.
Så, mit råd, stop med rygning og bevæg dig noget mere, du bliver smukkere og får det bedre.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-01-06 00:02

Mange unge fyre har en høj forbrænding.

Ofte ændrer det sig, når de bliver omkring de 40.

Pæne naturlige muskler fåes bedst, når du laver almindeligt fysisk aktivitet/arbejde.

Til foråret er der garanteret en masse ældre, der gerne vil have hjælp til haven.

Det kan jo også være, at der kommer en ordentlig omgang sne, som skal skovles væk (så ringer jeg til dig )

Du kan også sidde derhjemme med håndvægte o.lign. - få et job som flyttemand - bliv handyman (ring til mig, når du er blevet det )

Kolde hænder og fødder har også været et af mine skavanker - engang. Mine tæer var iskolde!

Nu er jeg forlængst kommet ind i den gode vane med at lave venepumpning mange gange om dagen - det er blevet en ren refleks.

Venepumpning kan gøres ved at vippe op og ned i stående stilling. Op på tæer og ned igen, flere gange - eller motionere dine fødder, når du sidder ned og når du er kommet i seng. Vende og dreje dem, krumme tæer, vippe med fødderne. Jeg siger dig, jeg har VARME fødder nu - må tit ligge med fødderne udenfor dynen. Før skulle jeg nogle gange have sokker på i seng.

Prøøøv det
Hanne

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 300 point
Dato : 05-01-06 11:18

Der er ikke noget at sige til, at du er tynd - du spiser ikke, hvad der er godt for dig! Nogle mennesker har tendens til fedme, når de spiser underlødig kost, nogle til det modsatte.
Det du skal er, at spise nøjagtig det samme kost, som en der er på slankekur, bare meget mere og uden hensyn til indhold af kalorier. Du skal spise frugt, grønt, gode kulhydrater, der ikke kommer fra raffinerede produkter som hvede og hvidt sukker. Du skal spise masser af kød og drikke masser af vand.
Når du er tynd og ryger samtidig, er der ikke noget at sige til, at dit kredsløb giver sig lidt, så du bliver kold og blå. Hvis du stopper med at ryge, giver du din krop meget bedre betingelser - men det ved du

Så skal du motionere - du vælger præcis den type motion, du synes er god. Vær opmærksom på, at styrketræning giver store muskler, der fylder, og løb/spinning giver lange muskler, der ikke ser kraftige ud, men er meget stærke. Du kunne eventuelt gøre lidt af begge dele.

Vaxen

Kommentar
Fra : zandman

Dato : 05-01-06 11:30

Jeg har læst en bog af en tysk læge Wolfgang Lutz der originalt hedder "leben ohne brot" Hvis du kan engelsk er den oversat til "Life without Bread" Der er tale om forholdsvis letlæselig tekst så kan du bare forstå det meste engelsk vil du have glæde af bogen.

Bogen beskriver en person der har lign. problemer som dig og som forholdsvis hurtigt opnåede normalvægt.

Bogen beskriver også at diæten hjælper på mange andre sygdomme og tilstande i den civiliserede verden som fremkommer af et for højt indtag af kulhydrater.

For at opnå din normalvægt kan man følge bogens anvisninger som hedder maks 72 g. effektivt kulhydrat - dvs. den mænge af en kulhydratholdig vare kroppen kan optage - pr. dag. Så er der mange erfaringer fra lægens 40 årige praksis der peger på at selv sygdomme som diabetes hjertesygdomme og fordøjelsesproblemer bedres.

Der indgår meget protein og fedt i diæten men det lyder som om du er vant til det så det er nok ikke der det bliver svært. Dog kan det måske være svært at fjerne cola og i det hele tage sukker fra diæten. Man forbydes ikke at spise sødt blot man holder sig under 72 g. kylhydrat pr. dag.

I forhold til dit problem løses problemer som dårligt kredsløb og undervægt også relativt simpelt ved at følge diæten.

Jeg døjer selv med et problem i fordøjelsen der gør at jeg vejer for lidt, let fryser og også som du oplever iskolde hænder/fødder.

Jeg vil nu til at følge diæten for at løse problemet i fordøjelsen som er Crohns sygdom og kan være ret alvorligt. Så må vi se om ikke det andet følger med. Det tror jeg efter at have læst denne glimrende bog.

Henrik

Godkendelse af svar
Fra : Hannabanana

Dato : 05-01-06 13:59

Tak for svarene!

Jeg sidder allerede nu og spiser tugbrød med kød imellem, hvor jeg i "GAMLE DAGE" ville spise en krydderbolle med pålægschokolade. Det er vel en start! Jeg må ud og dyrke noget mere motion, - og ellers acceptere, at jeg IKKE er den fedeste mand på jorden, og nok heller aldrig bliver det!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 05-01-06 17:12

Held og lykke Hannabanana.

Du ville helt sikker have det meget være, hvis du var den fedeste mand på jorden

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-01-06 09:39

Du kommer til at nyde dit nye liv - med masser af energi og styrke....

Det bliver SÅ godt

Held og lykke med det

Vaxen

Kommentar
Fra : bassekiehn

Dato : 25-06-07 10:04

tag på mc Donald i Usa . :D heeh