/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
memorykort til digital kamera.
Fra : ingelh1
Vist : 582 gange
20 point
Dato : 04-01-06 17:48

jeg har fået et digital kamera til jul
desværre er der kun 16mb intern hukommelse.
Jeg vil gerne købe et memorykort og sætte i.
jeg er klar over fordele ved kortstørrelsen f.eks. 128mb kan lagre mindre antal billeder end 512mb.
Jeg er støt på mange forskellige prisklasser på disse kort. Der må være en kvalitetsforskel, men hvad går den ud på ?

Hilsen Ingelh1

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-06 17:55

Nu har jeg en del forskellige mærker af kort til mine kameraer, og har ikke bemærket, at der skulle være kvalitetsforskel.

så køb du ganske roligt de billigste, og et råd: Hellere købe et med rigtig meget plads på, for hvis du bliver bare lidt bidt af det, bliver et 256 MB kort hurtigt for lille

Og så skal du selvfølgelig sikre dig, om det er SD cards eller CF cards du skal bruge.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-06 17:58

Forresten kan priserne på nøjagtig samme kort, variere med op til det dobbelte i pris, alt efter hvor du køber dem.

Fotoforretninger er suverænt de dyreste, mens Bilka, Harald Nyborg og visse netbutikker er meget billigere.

Jeg fik et kort der havde kostet 349,- i en fotobutik, og købte et af samme størrelse og mærke til 179 i Bilka

mbh dova

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 04-01-06 18:06

Jeg mener heller ikke at der er forskel på kvaliteten. Jeg har aldrig oplevet - eller hørt om nogen der har haft - problemer med disse kort.

Prøv at indtaste dine kriterier og kig her:
http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?Parent=&ID=14

Prøv f.eks. at se på mærket kingston, de laver nogle billige kort til næsten alt. De er også kendt for at lave RAM til PC'ere.

Mvh.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-06 18:31

Kvaliteten på memorykort er stort set ens - men hastigheden kan variere.
Men det kræver at også cameraet kan levere højhastighed.
http://www.lexar.com/look/index.html?CMP=BAC-LOOK

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-06 18:32

Men Ingelh1, -du skal huske at kikke nærmere på hvad det er for en slags kort, der kan bruges i dit apparat. De dyrere apparater kan tit bruge flere forskellige slags kort, men mange mindre apparater kan kun bruge én slags. Kortet kan hedde SD, CF eller det jeg selv bruger, der hedder xD. Det er helt forskellige størrelser, så du skal være opmærksom på at få den rigtige slags. Tag evt. apparatet med de første gange du køber tilbehør til det...
Hvad er det for et apparat, du har fået?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-01-06 18:33

Jeg bruger selv Compact Flash kort og har forskellige korttyper, forskellen i prisen på de kort skyldes bl.a. at hastigheden på lagringen af billeder på kortene er forskellige.
Jeg har kort der kører 16 x alm. hastighed andre kort der kører med 80 x hastighed og kort der kører helt alm.
Dette betyder kun noget hvis du fotograferer en serie på 10-15 - 20 billder, der vil du tydeligt kunne mærke forskellen når billederne lagres.
Fotograferer du helt almindeligt - så kan du roligt købe de billige - det behøver ikke at være kort der er Ultra hurtige.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 04-01-06 19:01

Vær opmærksom på hvor stort et kort dit camera kan magte

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-01-06 20:49

Jo der kan være forskel på hastigheden, hvormed data lagres på kortet. Men den er ikke særlig mærkbar ved almindelige fotos, for her er man ofte optaget af det næste motiv; og tidsforskellen er under et sekund.

Der hvor man kan mærke det, er når man laver små videoklip. De bliver godt nok kun optaget i en lav opløsning, men det er ofte en hel del megabyte der laves på kort tid, som skal lagres.

Så til fotos, kan du roligt spare på grunkerne, eller købe et par stykker for samme pris som de dyre butikker kan sælge dig et enkelt kort for. Så spar du bare de kroner!

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 04-01-06 21:03

Jeg vil sige at det betyder også noget hvor stor kortet så man kan lagre med den største opløsning.
Har selv lige fået 1 gb til mit kamera for så kan jeg bare fyre løs også med den bedste opløsning.
Så tænk dig om inden du køber

orpe

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-01-06 21:22

Det er meget godt orpe men der er nogle kamera, som ikke kan håndtere de store kort. Så man skal lige undersøge om det aktuelle kamera understøtter et kort i den størrelse som man påtænker at købe.
Men normalt vil kort op til 512 ikke volde problemer.

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 04-01-06 21:28

Ja du ret severino, det havde bja2 oplyst om så det ville jeg ikke genopfriske men det kan godt betale sig og købe stører kort hvis man kan bruge det jeg sparede 300kr ved køb af et 1gb istedet for to 512

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-01-06 22:07

Det er også rigtigt orpe, men nu er ingelh1 af nyere dato, så hun kan sikkert godt lide at få bekræftet det fra anden side, for hvad gør man ikke for de nye KANDU brugere, for at de skal føle sig hjemme her på KANDU (når den virker)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 15:59

Måske kunne vi få oplyst hvilket camera og model det er.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-01-06 17:20

Det er ofte brugt, at man sætter et MEGET lille kort i de kamera's som sælges. Mit 5,1 Mpix kamera var der også et 16 Mb kort i, så der kun var plads til 5-6 billeder, når den kørte i højeste opløsning.

Det er som om, at forretningerne er ved at brænde inde med de små kort, fordi udviklingen går så stærkt og priserne falder så hurtigt, at alle har råd til et kort med god plads.

Man kunne næsten mistænke forretningerne i at bytte kortet ud med et lille et, for at blive af med dem.

Kommentar
Fra : ingelh1

Dato : 05-01-06 20:43

tak for alle jeres svar.Jeg kan ikke udvælge en af jer til at få pointene, alle svar er næsten lige relevante.
Jeg er blevet en del klogere og en del af det vidste jeg i forvejen.
Det jeg var mest interesseret i at vide om et billigt f.eks 512mb var lige så godt som et dyrt 512mb.
Det har jeg så fået bekræftet at det er.
Mit kamera er forøvrigt et kodak easyshare C 330 og i den forholdsvise enkle ende af kameraer, f.eks er der kun en billed opløsning, men det kan da optage videoklip.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 20:49

Jeg afstår fra point.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-01-06 22:06

Jeg har også mange point i forvejen, og kan ikke engang bruge dem til at betale mine kreditorer!

Det kamera du har, må have en ret så lav opløsning, hvis videoklip bliver lagt i samme opløsning.
Men hva' fa'en, når det dækker ens midlertidige behov, så er det da også godt nok. - Men der kommer nok en dag, hvor du bliver mere sippet med kvaliteten, så er det bare at ønske et godt et i jule eller fødselsdagsgave, og pointere at det er det eneste i verden der kan gøre dig lykkelig!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-01-06 10:59

på sidelinjen til dit andet spørgsmål om mail fra kandu - får du mail nu ???

Annuller spørgsmålet
Fra : ingelh1

Dato : 21-01-06 18:15

Jeg har heldigvis modtaget mange gyldige svar, og annullerer derfor dette spørgsmål