/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan man få sodfrie fyrfadslys?
Fra : steenfibiger
Vist : 2328 gange
120 point
Dato : 03-01-06 17:50

For lang tid siden hørte jeg, at man kunne købe fyrfadslys, som ikke udsender mikropartikler og sod. Jeg har også hørt at COOP-Danmark forhandler dem, men det er aldrig lykkedes mig at finde disse lys i nogen forretning. Hvor kan man købe sådanne fyrfadslys, hvis de eksisterer?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-06 18:12

Tja det ser sådan ud

http://www.palmeolielys.dk/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-01-06 18:13

fik nogen til jul og aner ikke hvor de er kommet fra -godt link nordsted1

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-01-06 18:32

Kan man købe palmeolielys eller andre partikelfrie/sodfrie lys i den almindelige dagligvarehandel?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-06 18:39

Min datter arbejder i superbedst og der har de dem ikke, om andre f.eks kvickly har dem kan jeg ikke svarer på, men prøv i en helsekostforretning, det er da ikke helt utænkeligt, da der efterhånden er mange der ikke kan tåle alm lys

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-01-06 19:48

http://www.air-testing.com/candles-American%20Lung%20Association.htm
Beskriver, hvordan man kan mindske luftforureningen fra levende lys.
Tak for jeres bidrag til besvarelsen af mit spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 120 point
Dato : 30-01-06 14:12

Fandt disse oplysninger.

http://www.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=document&id=663

http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=1366
Citat
Levende lys oser, og det irriterer slimhinderne hos særligt følsomme mennesker. Alle lys soder – uanset om de er lavet af stearin, paraffin, voks eller andet. Tjek i stedet vægen – store væger gør, at lyset ikke kan nå at brænde af, og dermed står vægen tilbage og oser. Hold også vægen kort og sluk lyset med en lyseslukker i stedet for at puste det ud. Husk at lufte ud bagefter.

Undersøgelser viser, at fyrfadslys soder mindre end almindelige lys, og at billige fyrfadslys soder lige så meget – eller lidt – som de dyre af slagsen. Undgå gelé- eller duftlys. Elektriske lys eller lyskæder kan være et alternativ til levende lys.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 09-02-06 18:23

Tak for svaret jakjoe. Du har virkelig fundet autoritative referencer med gode råd. Tak for hjælpen. Steen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-02-06 18:37

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe