/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Wienerbørn
Fra : PrivateDK
Vist : 3118 gange
100 point
Dato : 02-01-06 20:14

Ved ikke helt om denne hører til under slægtsforskning.
En gang i efterkrigs tiden, kom der nogle fattige børn op til Danmark fra Østrig, de blev kaldt Wiener børn.
Er der nogen der ved om der findes nogen optegnelser over disse børn, om der er nogen der har prøvet at finde dem igen.
Jeg har en morbror der spurgte mig om jeg kendte nogen sted man kunne finde det.
De havde et Wiener barn boende i nogle måneder. Han synes det kunne være sjovt at opsøge ham igen.
Det var omkring 1958 - 59.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 02-01-06 20:23

Har du prøvet at søge på Google.dk.
Der kommer meget op. shttp://www.farman.dk/euroland/larsotto.html
Oversigt -
fundne poster Bog -
Wienerbørn i landflygtighed. En historisk oversigt ved ...
Min verdenshistorie

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 02-01-06 20:23

Har du prøvet at søge på Google.dk.
Der kommer meget op. shttp://www.farman.dk/euroland/larsotto.html
Oversigt -
fundne poster Bog -
Wienerbørn i landflygtighed. En historisk oversigt ved ...
Min verdenshistorie

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 02-01-06 20:39

der må åbenbart også være kommet nogen i mellemkrigstiden, for se her -
99.4 Herr, Hermann
Herr, Hermann
En wienerdreng ser tilbage / Hermann Herr ; redigeret af Marianne Fogtmann

Hermann Herr's erindringer fra han som 16-årig i 1927 var på genbesøg hos "hans familie" i Farum

I: Majtræet. 1994. Nr. 42. S. 8-10 : ill.

Emne: wienerbørn
Faustnr.: 9 909 975 5

se også her -
http://www.vejpark.kk.dk/monumenter/index.asp?mode=detalje&id=256&pane=4
Fra "min verdenshistorie - 1919. 11. 6. - Første gruppe wienerbørn kommer til København.
Med venlig hilsen
Fleng

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-06 21:28

http://www.risgaard-poulsen.dk/DOEFSAMFUND/DOEFSAMFUND.HTM
kig lige lidt på det - der kan jo være en mulighed for flere oplysninger via mail

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-06 15:46

Her et Sammendrag.
"
Mellem 1919 og 1924 modtog Danmark omkring 25000 wienerbørn.
Mellem 1946 og op i 60` erne kom der yderligere ca. 14000 børn. Komiteen arbejdede til begyndelsen af 70 ` erne, hvorefter den blev opløst. De sidste transporter havde dog mere karakter af sommerophold, som vi kender det fra københavnerbørnene, der skulle på landet.
Der findes endnu 3 foreninger i Danmark, som blev oprettet p.g.a. wienerbørnene. I Wien findes stadig den velfungerende forening
"Det danske Samfund i Østrig. " , hvor mange wienerbørn stadig mødes ugentligt, for at øve det danske og for at høre nyt om deres andet fædreland.
Både i Danmark og i Wien findes der stadig kartoteker til søgning af wienerbørn / plejefamilier, og stadig kommer der henvendelser til disse. For som de gamle wienere siger gang på gang " vi glemmer intet ".
"
Fundet her: Svend
http://www.risgaard-poulsen.dk/WIENERBOERN/WIENERBOERN.HTM