/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
LAN netværk
Fra : Daniel17
Vist : 654 gange
150 point
Dato : 02-01-06 16:47

Hej jeg har 2 computer, og vil gerne spille mutiplayer på dem over et lokalt netværk.
jeg har en switch
begge computer kører XP

Jeg kan ikke få dem til at snakke sammen
Har jeg købt noget forkert?
Eller skal jeg bruge et andet program end XP`s

Hvad er forskellen på en HUB, SWITCH og en ROUTER?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-06 17:44

Vi starter bagfra, noget forenklet..
En router styrer et netværks adgang til et Intranet eller som oftest Internet, en switch (findes i de fleste routere) fordeler netværksforbindelser og er i stand til at styre datapakkerne så de sendes direkte til adressen i modsætning til hubben, der også fordeler, men hvor det hele populært sagt tumler rundt mellem hinanden i rent anarki.

Prøv, at installere en lokalnetværksprotokol som NWLink Netbios.
Gøres som anvist disse steder.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-06 19:01

Du er da velkommen til, at spørge videre hvis du ikke forstår.

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 02-01-06 19:45

det med at de ikke snakker sammen kan det havde noget at gører med Norton?
den ene maskine kører med Norton og den anden kører med BullGuard kan det give problemer?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-01-06 20:17

BjarneD er inde på noget af det rigtige!

En HUB er en enhed fra Ruder Konges tid som knægt, og er idag utilsvarende til hjemmenetværk.
En datapakke sendt på den ene port kommer ud på alle andre porte, så alle andre tilsluttede maskiner ren faktisk kan se disse data.
Endvidere kan en HUB kun køre simplex, hvor switch og ruter kan køre duplex.
Det vil sige, at HUB'en kun kan overføre et signal ad gangen, så alle andre må vente i køen. Så Glem den!

Routeren er at fortrække i alle henseender, og en switch kan med fordel bruges bag en router til at udvide antallet af porte.

Routeren tillader alle enheder at komme på internettet på en og samme IP-adresse, hvor en switch kræver en tildelt IP-adresse til hver enhed.

Så start med en router og udvid evt. med en switch efter behov.
Iøvrigt er der en del sikkerhed indbygget i routeren, hvad der ikke er i de andre to.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-06 20:20

At det netop er de programmer burde ikke være noget problem, men firewall kan blokere.

Der er nogle enkelte ting der skal være i orden.
Firewall må ikke blokere hvilket nemmest afprøves ved at deaktivere firewall og husk, den i XP hvis den er aktiveret sammen med andre.

Der skal være deling af filer og mapper http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/act_share.htm
og du bør installere den protokoll jeg nævnte og i den forbindelse skal du huske at deaktivere netbios over TCP/IP hvilket gøres i Egenskaber for TCP/IP protokollen under avanceret - wins

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 03-01-06 14:28

den guide ud gav mig BjarneD har jeg fuldt meget godt indtil jeg støtte i det her
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/fast_ip.htm

når jeg skriver ipconfig i Kommandoprompt sker der ikke noget
hvad er der nu galt?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-06 15:22

Det er lidt svært for mig at sige hvad duhar gjort galt, men umiddelbart skal du nok springe det over med faste IP adresser og i stedet sætte din TCP/IP konfiguration til DHCP (automatisk hentning af IP adresse) for hvis du anvender NW Link netbios protokollen vil dit lokalnetværk bruge denne protokol og TCP/IP protokollen vil søge efter en adresse på din Internetudbyders gateway.

Hvis du opsætter den med fast IP adresse når du har en switch vil du ikke kunne komme på Internettet medmindre du anvender en fast Ip fra udbyderen.

I Windows XP kan man se sin IP adresse ved at højreklikke på din Lanforbindelse, Vælge Status - Understøttelse

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 03-01-06 19:22

nu er det ligesom kommet et lille livstegn via netværket
den popper op og siger den har fundet en anden ip-adresse fra en computer på netværket "HURA"

men når jeg f.eks. vil spille Diablo 1 "et godt gamme spil" kan den ikke finde nogen anden computer

er det spillet eller mig?

kan heller ikke dele

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 03-01-06 19:36

hej det er muligt at dele filer mellen de to com hvis du opretter et hjemmenetværk

Kommentar
Fra : Daniel17

Dato : 03-01-06 19:39

jeg har prøvet at oprette igenem windows xp men det som noget går galt

Kommentar
Fra : tagebennedsen

Dato : 03-01-06 20:04

har du husket at dele mapperne

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 150 point
Dato : 03-01-06 20:11

Visse spil kræver specielle protokoller og kræves der f. eks. TCP/IP skal du frakoble Internetforbindelse.
Tjek opsætningen i spillet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-06 20:14

Hvis du har fulgt guiderne har du forhåbentlig brugt samme arbejdsgruppe, og hvis du alene har opsat netværket med XP guiden kan hvad som helst ske hvis du ikke har valgt de rigtige indstillinger.

Godkendelse af svar
Fra : Daniel17

Dato : 03-01-06 20:14

Tak for svaret BjarneD
jeg tror at jeg er hved at finde ud af det men skal nok arbejde lidt mere med det

hvad gør jeg hved Diablo?