/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Drægtig?
Fra : Dell27
Vist : 11761 gange
280 point
Dato : 02-01-06 01:24

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg er meget nyskerrig for at vide om min tæve er drægtig,det er 37 dage siden hun blev parret,var hos dyrelægen på 34.
dag,men han kunne ikke føle noget for hun slappede ikke nok af med mavsen. Hun er ikke blevet tyk endnu og hendes
patter er heller ikke blevet store,de er godtnok lyserøde,men jeg kan ikke huske om de også var det før Hvornår så
man det på jeres hund at der var hvalpe på vej??
Nogle gode link til sider om drægtighed?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 01:43

At din dyrlæge kun er i stand til at vurdere din hunds drægtighed, ved at se/føle på dens mave, er stærkt kritisabelt.

Det er sådan, at man på alle Hun-pattedyr på deres kønsorganer, kort efter de er blevet drægtige vil kunne se og ofte også mærke dette.

En dyrlæge, der er nødt til at føle og se på et pattedyrs mave for at kunne konstatere en graviditet, er en elendig

amatør. Jeg ville udskifte ham/hende straks.

Svaret er: Find en anden dyrlæge så hurtigt som muligt.

Svaret på dit egentlige spørgsmål er:

Lidt svært, når du selv skal checke det. Du plejer jo ikke at checke hendes kønsorganer og deres udseende,

så du ved ikke hvordan de ser ud når er er i normal-tilstand. Derfor kan du heller ikke afgøre om hun er drægtig eller ej.

Kommentar
Fra : Dell27

Dato : 02-01-06 01:57

Det med kønsorganer har jeg ikke før hørt om,men jeg ved at hun stadig er hævet bagi,hvis det vil sige noget?
Jeg var ikke hos dyrelægen for at spørge om hun var drægtig,men på grund at en anden ting,så jeg ved faktist
ikke hvilke metoder han ellers kan bruge. Han kender min hund og vidste at hun var blevet parret så han prøvede bare helt
af sig selv at mærke lidt på hendes mave.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 02:19

OK. Det forklarer jo noget. Så er han måske ikke så dum som jeg antydede. Men hvis hendes kønsorganer er hævede og mere røde end de plejer at være,

er det ihvertfald et tegn på at hun er drægtig. Hvis du har råd, vil jeg anbefale dig at besøge dyrlægen igen.

Da hun blev parret 3 dage før du besøgte dyrlægen, ville det have været rigtigt smart hvis du havde fortalt ham om det.

Det gjorde du ikke, så øhhh.

Under alle omstændigheder, skal du nok finde ud af det. Du må blot væbne dig med tålmodighed.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-01-06 02:28

Undskyld. Du skriver at han vidste at hun var blevet parret. Men hvis han vidste at hun KUN var blevet parret 3 dage

tidligere, ville han også vide at han ikke ville kunne se det på hendes mave. På et SÅ tidligt tidspunkt, vil man KUN kunne

se det på kønsorganerne. Og dem kiggede han ikke på.

Som sagt: Vent lidt, så vil du selv kunne se det. Kig godt på hendes kønsorganer NU. Kig hver dag og se hvordan de udvikler sig,

såvel i form som i farve. Hilsen Arne.

Accepteret svar
Fra : Juelsgaard

Modtaget 280 point
Dato : 04-01-06 08:50

Hmmmm, nu er jeg vist nødt til at spørge Arne hvilke forudsætninger han har for at udtale sig så kategorisk om drægtighed og dyrlægers evner????????

Man kan ikke se på en tæve i starten af drægtigheden om hun er drægtig. Fordi: tævers cyklus er uafhængig af om tæven er drægtig eller ej. Når tæven har været i brunst fortsætter hund med det der kaldes diøstrus i 64 dage uanset om hun er drægtig eller ej. I denne periode producerer æggestokkene et hormon som hedder progesteron og dette er uanset om tæven er drægtig eller ej.

Man kan altså først se/mærke noget på tæven når fostrene er så store at de kan føles (hvilket kan være meget svært (nogle gange umuligt) på tæver som enten er for fede eller som spænder for meget). Dernæst begynder tæven at sætte yver, men det er først omkring uge 5-6 (samt at enkelte tæver sætter yver i forbindelse med falsk drægtighed).

Så den eneste sikre måde at konstatere drægtighed på er ved at scanne (ikke alle dyrlæger har udstyr til scanning) og ellers vente. Hos de fleste tæver vil man kunne se øget bugomfang (også omkring uge 6) og fosterbevægelser (uge 7-8), men ikke hos alle tæver.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 04-01-06 08:52

Glemte lige at sige at du bør gå på biblioteket eller boghandlen og få fat i bogen "Hvalpe på vej" af Birgitte Schjødt, for den er stort set uundværlig. Det er simpelthen BOGEN, når man planlægger at skulle have hvalpe.

Camilla

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-06 13:10

Hej, Dell. Hvad er det for en hund, du har? Altså hvor gammel, hvilken race-størrelse, og faderens race-størrelse?
Og hvordan forløb parringen?

Det KAN være meget svært at se på en hund om den er gravid, -især hvis det er en stor hund, der kun venter få hvalpe.
Måske skulle du ofre en skanning på hende? Hvis det er første gang I skal have hvalpe, så var det måske det klogeste...
Det ville jeg nok gøre. Også fordi man i værste fald slet ikke kan se tydelige ydre tegn på tæven før fødslen faktisk er i gang.
Og det er jo bedst at have tid til at indrette fødekasse/kravlegård til mor og børn i god tid inden fødslen.

Samtidig --hvis det viser sig, at hun ER gravid- kan du aftale med dyrlægen og hvordan du skal forholde dig med hensyn til fødslen. Jeg tænker på, at det er altså det rareste, hvis man har sin dyrlæge" i ryggen" -i det mindste pr. telefon- hvis I ikke har prøvet det før. En hundefødsel er ikke mindre risikabel end en menneskefødsel.

Kommentar
Fra : Dell27

Dato : 16-01-06 22:40

Nu er hun 48 dage,men kan stadig ikke se noget,hun føles dog ret hård i maven og laver næsten ikka andet end at spise og sove. Det er en stor langhåret blandning på 60kg og ca 70 cm i skulderen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-06 10:16

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-06 10:23

Undskyld jeg griner, men subjektet Arne udtaler sig gerne og ofte om ting han ikke fatte en bønne af. Han gør det meget kategorisk og forsøger at fremstå som ekspert, omend han oftest kun ved ganske lidt om emnet. Han udtalelser om dyrlæger kan vi kun lade stå til beskuelse et par minutter - at kommentere hans lal uden at grine er alligevel for svært. Derfor, for at bibeholde den gode tone og få hjælp der duer, er rådet ganske simpelt at blackliste idioten.

Sorry, off record....men den var alligevel for tyk, den der med dyrlægen!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-06 11:31

Ved du hvad, Dell, Det er ikke 48 dage siden, men snarere 52 dage siden din hund blev parret (37+15).
Min venindes hund nedkom på dag 58. Der var ikke meget at se på hende. Hun fik 4 hvalpe. Så HVIS din hund er gravid, så kan det ske allerede om en uge.

Hvis du ikke har prøvet at få hvalpe før, så vil jeg indtrængende opfordre dig til straks at få undersøgt hende hos dyrlægen.
Hvis hun så ER gravid, så får du rigtig travlt med at forberede fødselskasse og kravlegård til de små. Har du nogen til at hjælpe dig, når (hvis) fødslen sker??

Men prøv at beskrive parringen.. Måske er hun slet ikke gravid??

Godkendelse af svar
Fra : Dell27

Dato : 31-01-06 23:19

Tak for svaret Juelsgaard.