/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Erhversdrivende eller????
Fra : schmi28969
Vist : 501 gange
98 point
Dato : 23-12-05 00:24

Hvis man som privat person køber nogle nye varer på nettet og sælger dem videre på nettet (som en hobby/bijob).Er man så at betragte som erhversdrivende og dermed forpligtet til at yde køber 2 års reklamationsret iht.købelov eller må man henvise til evt.producent garanti?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-12-05 01:45

Ja, så kort kan det siges.

Købeloven gælde også for private der sælger.

mvh dova

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 23-12-05 05:58

Hvis du køber varer med henblik på videresalg, så er du erhvervsdrivende og skal opfylde købeloven vedr. forbrugerkøb. (Det er også skattepligtig indkomst)

Er det en vare, du har købt til egen brug, du sælger videre f.eks ved fejlkøb, så gælder købeloven, dog ikke reglerne for forbrugerkøb (2 års reklamationsret)

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 23-12-05 06:07

ps.

Ved privat handel, hvor købelovens 2 års reklamationsret ikke er gældende, er det den private sælger, der er fritaget for at opfylde 2 års reklamationsret.

Drejer det sig om en 1 måned gammel radio, kan køberen benytte sig af den oprindelige reklamationsret fra da varen var ny.

Kommentar
Fra : Zufra

Dato : 13-09-06 00:12

Hejsa

Man er ikke erhvervsdrivende med mindre man har en årlig omsætning på 50k, hvis man har dette er man forpligtet til at blive moms registreret og derved har man et firma og gældende regler for salg fra firma til privat personer skal overholdes. Du har herved også somregl 6 mdr. ekstra lager garanti. Dvs. du skal yde dine kunder 6 mdr. garanti og 18 mdr. reklamations ret.

Har du ikke en omsætning på 50k og derved ikke et firma, er der tale om salg fra en privat person til en anden og du skal ikke yde nogen garanti eller reklamation. Men det er derimod din leverandør der yder de 6 mdr. garanti og 18 mdr. reklamations ret, fra den dato du købte produktet.

Håber det var forklaring nok.

MVH Zufra