/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fodtøj
Fra : bublebee
Vist : 4707 gange
100 point
Dato : 20-12-05 17:46

Hej
Jeg arbejder stående hver dag, og en del timer og får vildt ondt i fødderne hver gang. Jeg har købt et par kondisko med "fjedring" i, men dette hjælper ikke.

Hvad er det bedste at gå i ?

For det gør virkelig avs

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-12-05 17:50

Hej bublebee.

Det bedste er simpelthen at skifte fodtøj i løbet af dagen. Da jeg var i forretning og gik og stod på hårdt gulv dagen lang, skiftede jeg sko en - to gange i løbet af en dag, det gjorde alle ansatte. Derfor er mit enkle råd blot - skift fodtøj i løbet af dagen

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-12-05 17:52

altså f.eks starte med kondisko og senere skifte til klip klapper og så evt tilb age igen ind imellem?

For mine fødder bliver helt ødekagte. og det gør virkelig ondt. er der virkelig ikke noget man kan gøre ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-12-05 17:58

Det kunne være, at du skulle lade lægen kikke på dine fødder... Hvis du har nedsunken forfod eller platfod f.eks. så skal du måske have nogle indlæg...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-12-05 18:00

Det er mine hæle der gør heeelt vildt ondt.....

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 20-12-05 18:01

Står du meget samme plads hver dag kan det være en ide at du tager problemet op med din arbejdsgiver som så kan bestille sådanne gummi måtter til at stå på -det hjælper en del.En yderligere ting du kan gøre er at få et par "træsko" med gummisål(flex) ikke alt for stramme .Jeg arbejder på et lager og efter jeg begyndte at gå med disse kontra alm sikkerheds sko var mine fødder i bedre form når jeg kom hjem.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-12-05 18:03

Jeg arbejder i en bager, så ja står jo der hele dagen. Så mangler virkelig et par rigtig gode sko at gå i der.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-05 18:35

Du skal slet ikke bruge sko med affjedring, det forværrer dit problem. Ej heller skal du finde fodformede sko, de vil gøre det samme.
Du skal helst have et par gode flade sandaler el.lign. som er gode og bøjelige i sålen.
Dette vil forhindre en nedsunken forfod og platfodethed, som netop udvikles med for affjedrede og tyk-sålede sko...

Så hvis du ikke vil gå på bare tæer, så find noget så tæt på som muligt

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-05 18:36

Når jeg skriver fodformede mener jeg invendig i skoen - altså sko med indvendig svang. Det er noget skidthas for fødderne og desuden også for knæ, hofter og lænderyg.
Det er bare om at få skiftet i en fart

Vaxen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-12-05 19:13

Oki jeg troede at af fjedringen hjalp. Så er det måske derfor at det følrs som om det bliver værre og værre. Så et par dejlige flade sandaler ville hjælpe? eller et par klip klapper?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-12-05 19:28

Da jeg på et tidspunkt arbejde i en hotelopvask stod og gik jeg jo også en del og fandt ud af at espadrillos var det bedste for mig (bortset fra selvfølgelig når gulvet var for vådt da sålerne så hævede op som en svamp)

Ellers har jeg god erfaring med gelésåler som jeg brugt da jeg engang arbejde på lager og derfor stod/gik på betongulv hele dagen

Kommentar
Fra : Jornari

Dato : 20-12-05 21:13

Du skal tage dine sko af i hver eneste pause du har. Det virker og er også det billigste

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-05 21:24

Hov, jeg kan se, mit seneste indlæg er blevet pist borte...Øv da!

Så vil jeg bekræfte i lidt kortere træk, at det er en fin ide at erstatte de store kondisko med nogle klipklappere, der er bøjelige og fleksible i sålen og desuden ikke har nogen indvendig svang. De skal være lige ud af landevejen, så din fod selv bestemmer retningen.

Der er ingen tvivl om, at det bedste ville være at gå i de bareste konvelutter, meeeen... Lige køligt nok på denne årstid. Du må finde noget, der kommer tæt på

Når du får skiftet dit fodtøj ud, vil du meget hurtigt opleve en bedring i dine smerter.

Held og lykke med at finde skoene - det er ikke så nemt at finde fodtøj, der er egnet for menneskefødder i disse tider... Nogen har helt misforstået noget...

Vaxen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-12-05 22:04

Så vil jeg prøve at tage klipklapperne på imorgen i de 8 timr jeg er på job, og så se om det er bedre :)

Hva er espadrillos ???

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-12-05 22:11

Prøv at slå det op på en søgemaskine hvor du vil få bunkevis af links med billeder. Det er en stofsko med en slags flad sivsål - meget brugt i 80'erne. Dengang kostede de vel 20 kr. parret. Du ved sikkert hvad det er når du ser et billede.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-12-05 22:13

Men ellers må man gå ud fra at flex-træsko er noget af det bedste. Det er det de fleste slagtere bruger og de står jo da op hele dagen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-05 22:34

Så må du have god arbejdslyst med klipklappere på i morgen - og god bedring med fusserne

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-05 22:46

Jeg lagde mærke til, at du skriver det er dine hæle der er problemet.

Måske du skulle besøge lægen, med henblik på at blive undersøgt for det der kaldes hælspore.
Noget hvor man får en meget stikkende smerte op gennem hælen, når den overbelastes.

Ellers kan det skyldes, at du simpelthen står forkert og lægger for meget vægt på hælene.
Det er sådan en teknik, som f.eks. gardere der står meget op, skal lære.
Altså at overføre vægten til forfoden, både for at undgå overbelastning af hælene, men også fordi,
hvis man f.eks. står stille i et stykke tid, med vægten hvilende på hælene, kan man faktisk besvime af det.

Men "træsko" med blød bund, er det eneste som jeg f.eks. kan bruge hvis jeg skal stå op i længere tid.

mvh dova

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 21-12-05 08:30

Hvis du har meget hård hud under fødderne vil det bestemt også hjælpe at tage et kar-/eller fodbad og derefter file hælene med en fodfil. Min kæreste har tit det problem og det hjælper altid når de er blevet filet. Pas selvfølgelig på ikke at fil for meget af

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-12-05 17:06

dova> jeg tror bestemt ikke man er i tvivl hvis man har en hælespore, det er helt vanvittigt smertefuldt, jeg får sådan en engang imellem - UFF..

Jeg vil holde meget fast ved mit råd om at skifte fodtøj en eller to gange i løbet af dagen! BÅDE af hensyn til be og fødder - men sandelig osse af hensyn til ryggen, når man har ondt i fødder/ben, så fejlbelaster man ryggen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-05 17:22

vil.du - jeg er ikke klar over, hvordan du har det med alternativ behandling, men hvis du gentagne gange får hælsporer er det muligt, jeg kan råde dig.
For ikke at spamme denne tråd, kan jeg oprette en ny, hvis du er interesseret?

Vaxen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-12-05 17:40

Hvad er hælespore?
For ja det er en ret strid stikken/trykken jeg får i hælene

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-05 18:03

Det er lidt usikkert, hvad hælsporer i realiteten er, men tilsyneladende kan det være en forbening i lidt væv i hælen. Det føles efter sigende som at gå på en kniv eller andet skarpt og spidst.
Det kommer sandsynligvis af det, man kalder en valgus, som er en skævhed i fodstillingen. Dette kan rettes med små indlæg i skoene - og fodtøj, som jeg har beskrevet før.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-05 18:04

Denne forbening findes i øvrigt hos de fleste mennesker, men langt fra alle mærker noget til det. Envidere er der også mennesker, der har smerter, hvor man ikke kan se denne på røntgenbillede, så det er lidt diffust ud over det faktum, at der er smerter.

Vaxen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-12-05 20:47

vaxen > pænt tak for tilbudet, men jeg får jævnligt hælespore på grund af at jeg fejlbelaster og har gjort det i over 30 år og desværre vil vedblive at gøre det. Jeg går i ortopædisk fodtøj (ordineret og syet på ortopædisk skomageri), så jeg burde være dækket ind - men på grund af nogle ikke så smarte operationer, er min ene fod stabiliseret i en fejlstilling som bevirker tilbagevendende gener i forskellige retninger, blandt andet hælesporer men mest rygproblemer.
Men igen - tak skal du ha' for dit tilbud!!

I øvrigt har jeg, før den sidste, fatale, fejloperation, fået en masse råd fra ortopæderne angående fodtøj, det gennemgående var netop at skifte i løbet af dagen - MÆRKELIGT nok, så var træsko noget ingen af dem ville anbefale, hvilket er mærkværdigt da man ser masser af sundhedspersonale bære træsko, ortopædernes forklaring på dette fænomen var blot at 'de har ikke spurgt nogen til råds og husk på at det ikke er altid at lægen er god til at kurere sit eget barn'.

til bublebee> Tak for lån af din tråd og UNDSKYLD dette lille sidespring. En enkelt ting vil jeg lige sige - HVIS det er hælesporer du har, så kan man, hos f.eks. Matas, købe en lille indlægshæl hvori der er et hul der hvor trykket skal lettes! Disse såler har hjulpet mig meget! - MEN - da du skriver at det drejer sig om BEGGE fødder - så tror jeg ikke du har hælesporer - jeg har i hvert fald aldrig hørt om at man får det på begge ben på een gang, netop fordi det oftest kommer af fejlbelastning / overbelastning - men nu skal man jo aldrig sige aldrig, så måske tager jeg fejl

I hvert fald vil jeg ønske dig held og lykke med at få fjernet generne, det er modbydeligt at have ondt i fusserne

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-05 20:54

Kig alligevel her:
http://www.act-of-nature.dk/posturologi.htm

I mine øjne er det, at det har varet i 30 år bare en indikation om, at det er på tide, at der bliver gjort noget, der virker . Klart, at en fejlstabilisering forringer prognoserne, men det er måske værd at forsøge. Hermed er oplysningen videregivet

Linket er også til bubleebee, som jeg er sikker på, kan afhjælpe smerterne i foden.

Hvis I vil vide mere, så bare spørg derudaf!

Vaxen

Annuller spørgsmålet
Fra : bublebee

Dato : 25-01-06 18:29

Jeg anskaffede mig et par dejlige gamle flade blødsålede sandaler med spænder. de er gode ;)