/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fyldeventilen kan ikke lukke i mit gamle~
Fra : steenfibiger
Vist : 2941 gange
140 point
Dato : 19-12-05 15:12

Gummipakningen i bundventilen har jeg skiftet flere gange, når den var gammel og defekt i mit gamle IFÖ toilet. Så bundventilen er tæt nu. Men indløbsstemplet - eller indløbsventilen - kan ikke lukke. Jeg kan ikke se at der sidder nogen pakning ved indløbet. Det er et meget gammelt IFÖ toilet, måske er det fra ca. 1962, men det er kun et lille gæstetoilet! Det er ikke et flyderproblem, for selv når jeg presser flyderen op, så vil indløbet ikke lukke. Indløbet er i kobber og jeg har forsøgt at rense det for kalk med eddikesyre. Kan jeg let gøre noget eller udskifte noget så, så indløbet kan stoppe, når cisternen er fyldt?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-12-05 15:27

der sidder skidt i ventilen. den er ret enkel at skille ad og gøre ren. husk lige at lukke for vandtilførslen inden du skiller noget ad. det kan meget nemt være en klat rust eller lign. der er gået i klemme, og det skal ud før den kan lukke tæt. og det går ikke over af sig selv, så bare i gang med polygribtangen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-12-05 16:09

Jeg gætter på sædet er slidt op. Pil hele flyder og indløbssystemet ud, og køb et
nyt universalsystem. Godt 200kr vil jeg gætte på.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 19-12-05 16:57

Lige nu løber vandet ikke, men efter jul vil jeg prøve det første råd. Hvis det ikke afhjælper problemet vil jeg prøve det andet råd. Tak for de to råd, jeg kommer tilbage med resultatet af mine forsøg efter jul.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 19-12-05 17:08

Så vidt jeg husker sidder der en gummipakning i bunden af din ventil som er blevet mør med tiden...Jeg vil ikke ligge hovedet på blokken da jeg ikke helt husker om det var et Porsgrund toilet jeg reparerede eller om det var et Ifö ...Men skiller du ventilen af som trimare skriver ser du det ....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 140 point
Dato : 19-12-05 17:56

Ja, selvfølgelig sidder der en gummipakning på de gl. IFØ, den tages ud ved at løfte svømmeren lidt, og trække splitten ud så den kan tages af, så er det bare at grave metal pladen og gummipakningen op.
Det er en lidt speciel pakning som er skålformet, men alle byggemarkeder og VVS-forretninger har dem.
Der er ingen tvivl om at den skal skiftes, da det altid er den der er dårlig. Og hvis du vil være sikker på at der hurtigt kommer vand i dit toilet, kan du stikke et stykke stift ståltråd ned i hullet, for at rense det tynde tilgangsrør, helst med lidt vandtryk på, men du bliver våd, ha ha
http://lavprisvvs.dk/shop/ tryk på til vandinstallation /tryk på reservedele / tryk på Ifø / gå til en af de 2 miderste (Carezza/cascade)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 19-12-05 18:14

Det lader til at Palle B. Hansen har fuldstændig styr på mit gamle IFÖ toilet. Det kigger jeg på efter jul og kommer tilbage med resultatet af jeres gode råd og mine anstrengelser. God jul allesammen og tak for de mange svar!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 19-12-05 19:31

Jeg så på Palel Hansens link, at der var tale om en membran til ventilen i vandtilførselsen. Jeg gætter på at det er denne membran, jeg skal have fat på.
Tak for hjælpen,
Steen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-12-05 18:01

Ja du skal bare have membranen som er af gummi, men skil kun roligt den gl. ad og tag den med, så er det lettere at få den rigtige.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-01-06 17:37

Jeg bad VVS-installatøren om en membran med IFÖ nummer 91135 VVS nr. 609500.728, men jeg fik i stedet en IFÖ-membran med nummer 91202.
Er IFÖ-membran nr. 91135 og 91202 identiske? elelr hvad skal jeg gøre for at få den rigtige?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-01-06 22:00

Det er noget møg at ligge og rode med, i særdeleshed når man ikke er rutineret,
og de pakninger de laver idag, kan have forskellige hårdhedder i gummiet,og når du så har forkerte
numre på reservedelene, bliver det let ret morsomt.
Et universal system er langt lettere at have med at gøre, og så er det helt nyt, altsammen.
Spørg der hvor du køber reservedele, de burde have den på hylden.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 30-01-06 13:05

Tak for svaret pallebhansen. Jeg har nu fået fat på en membran og renset op og løst problmet,
Tak for hjælpen. Steen