/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Swot-analyse for IKEA - Alle kan svare..~
Fra : Sab_bj
Vist : 12654 gange
50 point
Dato : 18-12-05 17:09

Hejsa, jeg er igang med at lave en swotanalyse for ikea, og jeg er gået lidt i stå... Nogen der har noget som enten er en svag, stærk, trusel eller mulighed for IKEA?

På forhånd tak for hjæpen...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-05 17:13

Velbekomme.
Hvad skal vi egentlig.

Kommentar
Fra : Sab_bj

Dato : 18-12-05 17:16

Jamen bare fortælle om hvad I mener der er en stærk, svag, mulighed eller trusel for IKEA...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-05 17:18

Og hvad betaler Ikea for det?

Kommentar
Fra : Sab_bj

Dato : 18-12-05 17:19

Intet? Det er til min salg og service rapport...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-05 17:21

Ikea er en trussel mod naturen, de køber skov på rod i bl.a østeuropa.
En skovmaskine kører i døgndrift og fælder alt.
Derefter smutter Ikea, plante nye træer interresserer ikke Ikea.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 18-12-05 17:54

Her er et par trusler/svage sider mere:

Deres samleanvisninger er for dårlige, og deres priser er blevet for høje, servicen i butikkerne er også dårlig, for der er for få ekspedienter/ansatte.

Stærk side:

De bytter ting uden problemer, når man beder om det - under forudsætning selvfølgelig af, at reglerne er opfyldt.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 18-12-05 18:12

Deres svenske mad i cafeteriet er ikke for danske ganer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-05 18:39

De må have en skrue løs.
Det mangler nemlig altid i deres samlesæt.

Kommentar
Fra : Sab_bj

Dato : 18-12-05 18:56

Mange tak folk!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-05 18:59

Til stor skade for Ikea.
Der mangler en butik i nordjylland.
Gør noget ved det Sab_bj,
på forhånd tak.
Hils Ingvar Kamprad

Kommentar
Fra : pims

Dato : 18-12-05 19:03

Svag: De er nød til at presse priserne mest muligt, hvilket gi'r dårlig kvalitet. Deres varer er masseproduceret, derfor ingen originalitet i produktet.
Stærk: Stort publikum, stor efterspørgsel på billige varer. Stor magt over for leverandørere, da de opkøber store mængder.
Trusler: Andre store møbelkæder, højere priser på råvarer og større krav fra myndigeder i forhold til økonomi, sikkerhed og miljø.
Man kan fortsætte i en uendelighed, disse er blot eksempler.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : pims

Dato : 18-12-05 19:07

Mulighed: Udvidelse til andre varersortimenter, Internethandel og større marked i udlandet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-05 19:10

Større marked i udlandet??
http://www.ikea.com/

Kommentar
Fra : pims

Dato : 18-12-05 19:13

Så større markedsandele da.Tilfreds?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-12-05 19:52

Der var en gang....................hvor Ikea lå i Ballerup og solgte rigtige trævarer og gode møbler.
Kvaliteten ligge vist stadig i Ballerup, efter de er flyttet.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 18-12-05 19:57

Sådan er det. Det skal være billigere og billigere, prisen bliver presset så voldsomt at leverandøren er nød til at bruge de billigste råvarer og den billigste arbejdskraft. Så i det store hele er kvaliteten såmænd god nok....til prisen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-12-05 20:08

Ikea's varekakalog er overgået biblen i oplag, ja det læste jeg et sted, og husker ikke hvor.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 18-12-05 20:49
Kommentar
Fra : hhhj

Dato : 21-05-06 16:58

De har MEGET god personalepleje.

Jeg vil godt give folk ret i at deres møbler er lavere kvalitet end de dyre møbler man kan købe rundt omkring. MEN, prøv lige at kigge på prisen samtidig med. Man får altså hvad man betaler for.

Jeg har lige møbleret en 102 kvm lejlighed for under 50.000,- incl. et splinternyt køkken. Jeg har valgt de dyre møbler derudefra, og det er altså bedre end de der papmøbler man også kan få derude.

De har en god logistik. Hvis der er noget der går galt i den ene ende af verden, går der ikke særlig lang tid før de ved det i den anden ende.

mht. træ, køber IKEA kun træ fra certificeret bæredygtige skove.

Og nej, jeg arbejder ikke i IKEA mere.

Det dårlige ved IKEA er at man nogen gange godt kan komme ud for nogle horrible ventetider. De er ikke helt så gode til at sørge for at der er mange på arbejde når der er brug for det, og få når der ikke er brug for det.

Den med skruerne er også et generelt problem. Og jeg kan godt se at hvis man bor i Nordjylland, er der laaaangt til den nærmeste IKEA for at få udleveret den manglende skrue.

Samlevejledningerne kan også godt være et problem, ja... På den anden side gælder det sgu egentlig bare om at se sig for, hvad det er man laver... Har som sagt lige samlet for ret mange penge og man vænner sig til det.

Et sidste problem (som ikke har været nævnt før) er, at hvis der er en vare der ikke sælger godt så går den bare ud af produktion. Eller der bliver lavet om på den. Hvis I vidste hvor mange folk der har kommet og spurgt mig (dengang jeg arbejdede derude) om de kunne få låger til deres skabe som de havde købt for 4-5 år siden. "Nej, desværre de er ændret til en anden størrelse nu..."

Og så ændrede de på deres leveringspriser for et lille års tid siden. Det gik fra 400-800 til 800-1200 for landfast levering. Hvis det skal leveres til en ø, slipper man ikke med under 1500,- hvor det i gamle dage var 400-800,-.

- HH

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 21-05-06 17:16

sabj-bj - hvordan gik det med din rapport. Må vi høre?

og hvis du så lukker spørgsmålet, ville det også være en god ting.