/ Forside/ Teknologi / Netværk / NetWare / Spørgsmål
10  Klaudi 110
Netværket,Systemfejl
Fra : Otnob
Vist : 3140 gange
200 point
Dato : 17-12-05 00:32

Vor boligforening har installeret en slags bredbånd, hvor man kobler sig direkte fra den opsatte stikdåse og til Ethernetkortet, altså uden nogen form for router eller en slags modem.

Det er gået ganske godt og det virker, men der kommer i starten en meddelelse om en systemfejl, at der findes 2 ens navne på netværket.

Foreningen har ikke sørget for at vi har mulighed for support.

Er der nogen som kan komme med et bud på hvad der er problemet og hvad der skal gøres?

Bonto

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-12-05 01:24

Hejsa

Højreklik på "denne computer" >> egenskaber >>computernavn >>skift
skriv et andet navn i det øverste felt (computernavn) >>klik ok >>ok >>genstart computeren

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 17-12-05 04:58

Som 'dk' allerede har nævnt, så skal i ændre jeres computername.. ihvertfald på de computere der har problemer.. Husk at de ikke skal være ens.. det samme gælder naturligvis IP-adresserne.
Jeg søgte lige rundt omkring. og jeg fandt et lille "program" der kan gøre det hele meget lettere og måske lidt mere udfordrende

Der er en ret god forklaring på siden, og et godt eksempel nederst.
http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-2035578.php

->Brommi

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 17-12-05 11:57

dk og Brommi problemet er på min søsters komputer så jeg kan ikke umiddelbart afprøve det i foreslår, men vil komme tilbage snarest.

Det undrer mig at maskinen tilsyneladende fungerer udmærket selv om der godt kan være lidt udfald i programmet Outlook Express som måske kan stamme fra fejlen.
Har I ingen kommentarer til hvorfor maskinen tilsyneladende godt kan arbejde med systemfejl. Som I sikkert forstår har jeg ikke megen forstand på de dele, så Brommi jeg behøver ikke noget "udfordrende" men din link er interessant læsning selv om jeg ikke forstår ret meget af det og her tænker jeg ikke på sproget.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-05 16:06

Ud over det du har skrevet, så kunne du sikkert fortælle mere omkring din netforbindelse, som kunne have betydning for de forslag der evt. kunne komme her!

Du er koblet direkte på - javel. Men er det via en DHCP eller fast adresse?
Hvad anden information har du moddtaget fra selskabet?

Kun gode spørgsmål får gode svar!

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 17-12-05 16:24

Fejlen opstår kun når der er 2 (eller flere) computere med samme navn på nettet. Derfor virker det nogle gange hvorimod andre gange gør det ikke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-05 18:11

Når det virker Århusiansk: virker - virker ikke - virker - virker ikke så kan det jo være fordi der kun er den ene af de to med samme navn der er tændt.
Og som brumme, undskyld brommi skriver, så prøv at ændre navnet på din PC, og se om det løser problemet.

Hvis din opkobling skal virke efter forskrifterne, så må kablet i væggen gå direkte ned i netserveren i boligselskabets system, hvor den sidder i en router.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 17-12-05 18:42

Severino! Det virker hver gang som jeg skriver, men jeg finder det utrygt at Pc'en starter op med at meddele at der er tale om en Systemfejl med 2 ens navne på Netværket. Jeg har kun een Komputer så det med de 2 navne må vel være en fejl jeg har begået da jeg "konfigurerede" det.
Jeg ville meget gerne kunne komme med nogle bedre facts om netforbindelsen men som nævnt har vi ikke fået mange oplysninger fra foreningen, men jeg ved at vi benytter noget som hedder A+Arrownet.

Muligvis kan vi ikke komme videre på mine sparsomme oplysninger og jeg vil forsøge at få vredet nogle flere facts ud af foreningen om muligt.

Så foreløbigt slutter jeg her og vender sikkert frygteligt tilbage og ville meget gerne kunne give point til alle, men giver dem til Brommi som uddybede dk's ellers dejlige enkle svar.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 200 point
Dato : 17-12-05 19:09

det navn som du har skrevet i "computernavn" er der meget vel een anden i boligforeningen som også
har kaldt sin computer.
normalt under install af windows bliver man spurgt om "computernavn" dersom man ikke ændre i noget
tildeler windows automatisk et navn som består af dit navn samt et nr. id
dette er unik og dannes ikke på andre computere.
Den anden som har det samme computernavn som dig, får samme fejl som du.

når du har ændret navnet vil du opdage fejlen forsvinder.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 17-12-05 19:27

Hej dk!

Tak for din forklaring som jeg godt kan se det logiske i og jeg vil forsøge mig med dit forslag som du startede med.

Godkendelse af svar
Fra : Otnob

Dato : 17-12-05 19:28

Tak for svaret dk.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 17-12-05 19:31

Der er ikke noget farligt i at der er 2 ens navne på netværket. Så at den kommer med en "systemfejl" det skal du ikke tænke så meget over.. det eneste du behøver at gøre, er at ændre computer navnet. Du har ikke brug for yderligere oplysninger om hvordan selve foreningens netværk er skruet sammen. Med mindre at ændre computer navnet ikke virker.. eller der skulle opstå flere problemer

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 17-12-05 19:31

Der er ikke noget farligt i at der er 2 ens navne på netværket. Så at den kommer med en "systemfejl" det skal du ikke tænke så meget over.. det eneste du behøver at gøre, er at ændre computer navnet. Du har ikke brug for yderligere oplysninger om hvordan selve foreningens netværk er skruet sammen. Med mindre at ændre computer navnet ikke virker.. eller der skulle opstå flere problemer

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 17-12-05 19:31

Der er ikke noget farligt i at der er 2 ens navne på netværket. Så at den kommer med en "systemfejl" det skal du ikke tænke så meget over.. det eneste du behøver at gøre, er at ændre computer navnet. Du har ikke brug for yderligere oplysninger om hvordan selve foreningens netværk er skruet sammen. Med mindre at ændre computer navnet ikke virker.. eller der skulle opstå flere problemer

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 17-12-05 19:54

Tak Brommi for din beroligelse og beklager samtidig at du tilsyneladende ved en fejl fra min side ikke fik nogen point.
Bedste hilsner
Bonto

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 17-12-05 19:58

Synes nu alligevel at det var 'dk' der havde fortjent de points.. så det skal du ikke tænke over... jeg suplerede jo bare det han i forvejen allerede havde skrevet
->Brommi

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-08-08 11:54

Hej en gammel Sag - nu aktuel for mig
Min gemal har fået min gamle pc og fejlen med 2 ens navne på netværket er opstået.
Og som tidligere skrevet er der kun den fejl, når begge computere er tændt. Nu er det ene navn ændret og fejlen væk.

Meeen i min bærbare computer står der at der er 165 mails i indbakken (fejlen opstået samtidig med ovenstående). Der er bare ingen meddelelser. Jeg har slettet alle mails - også via Webmail.

Men hvordan får jeg has på de 165 meddelelser, som står med blå bogstaver i en parentes efter en fed markeret indbakke. Der er bare ingen mails overhovedet efter at jeg har slettet alle.

Mange hilsner Ingelein