/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hasle klinker
Fra : staxen
Vist : 1904 gange
20 point
Dato : 16-12-05 09:20

Hvordan behandler jeg disse klinker?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-05 09:22

Jeg ville give dem sæbespåner

Kommentar
Fra : keysersoce

Dato : 16-12-05 10:35

Disse klinker er nogle af de hårdeste der nogensinde er lavet og er meget svære at behandle. Hvis de på nuværende tidspunkt er helt rene og fine så kan du prøve med klinke olie eller lignende olier til stenbordplader. Hvis de ikke er rene så skal du forsøge at få dem rene og det kan godt blive et problem.

Sæbespåner ligger en overflade og trænger ikke ligeså langt ind i klinken som en olie. Men ligesom alle andre klinker gælder det om at få dem helt rene og så begynde med en behandling som man så holder sig til fordi ved gentagelser bliver det bedre og bedre.

Men de ægte gamle Hasleklinker er nogle af de bedste der nogensinde er lavet og desværre også stoppet. Så pas på dem du har.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-05 10:41

Har man uglaserede klinker, skal de vaskes med sæbespåner. Sæben mætter overfladen, og gør den nemmere at holde ren. For at undgå at gulvet efterhånden bliver glat af sæben, kan man ind imellem skifte til kun at bruge rent vand eller et universalrengøringsmiddel.

fra dette link http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=1819

Kommentar
Fra : keysersoce

Dato : 16-12-05 10:52

DU skal være opmærksom på at Hasleklinker ikke er helt almindelige klinker de er væsentligt hårdere end almindelige klinker og derfor har væsentligt svære ved at modtage en behandling. Og sæbe vil kun blive en overflade og ikke som på almindelige klinker også mætter i overfladen.

Hvis du bruger sæbe til hasleklinker så ville jeg mindst på det helt jomfruelige gulv give det en behandling med en olie først for at få noget til at trække i og derefter så bruge en sæbe som skal tilføres jævnligt og indimellem, ikke fjernes men køres i bund. som nævnt.

Sæben vil jo også beskytte dine fuger, det gør den bedre end en olie vil.