/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Stabling af roer
Fra : Capt_Henning
Vist : 804 gange
20 point
Dato : 14-12-05 11:47

Davs derhjemme

Er der nogen som kan huske den formel hvormed man beregner hoejden af stablede roer. Indgangsargumenterne er simpelthen ydre roerdiameter og antal "lag" (engelsk: tiers). Formlen giver saa hoejden i meter.

Paa forhaand tak og god jul.

Henning Iversen
Dubai, UAE

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-12-05 12:01

Hvis vi antager, at roerne har kongruente, cirkulære tværsnit, vil de hele roer kunne stables i lag.

Hvis vi så tegner en trekant fra centrum til centrum af tre af roerne med to i bunden og en over på, vil vi kunne beregne højden af et lag, så ganges der blot med antal lag.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-12-05 13:17

Formlen må hedde noget i retning af

(h i anden = d i anden - (d/2) i anden)*antal lag

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 14-12-05 16:50

Hej
Jeg forstår ikke helt spørgsmålet - hvorfor beregne, når det er let at måle?
I beregning af roekulers indhold går man ud fra, at der er 600 kg roer pr.
kbm. For beregning af fodermængden skal man imidlertid kende til tørstofindholdet, der
varierer med sorten og vækstforholdene.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Capt_Henning

Dato : 14-12-05 17:44

Hej "2603ph"

Tak for svaret og undskyld forvirringen, men jeg skrev spørgsmålet på min arbejdscomputer som ikke har bogstaverne æ, ø, å.

Jeg efterlyser ikke højden på nogen roekule, men derimod på stablede rør. F.eks diameter 0,91 m stablet i 5 lag. Hvad er højden på denne stak. Der findes en simpel formel til at beregne dette, jeg kan blot ikke huske den eller finde denne formel.

M.v.h
Henning

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-12-05 17:57

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-12-05 10:11

Er der noget sjovt, som jeg ikke har fattet?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-12-05 10:16

(d i anden - (d/2) i anden)=højden i anden * antal lag

d = diameter

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-06 18:17

Hmm...så vidt jeg kan se, så bliver det:

h=d(1+(n-1)·sin(60°)), hvor n er antallet af lag, og d er diameteren.

Prøve:

Der stables 3 lag rør, med diameteren 10cm.

h = 10(1+(3-1)sin(60°))=27,3cm

/berpox