/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Filmatiserede bøger
Fra : Sillepigen
Vist : 2625 gange
50 point
Dato : 07-12-05 09:15

Hej!

Kan nogen komme med en masse titler på bøger, der er filmatiserede - gerne engelske.
Jeg har prøvet at søge efter lister på google, men fandt ikke rigtig noget (dog en enkelt fra litteratursiden, som jeg ikke kunne bruge).

Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-12-05 09:23

Er på vej ud af døren, men er tilbage om et par timer.
Har masser af eksempler, både fordi jeg elsker bøger og film, men også fordi jeg rent faktisk har fuglt et universitetskursus i emnet for år tilbage.

Mener du engelske, som fra England, eller mere generelt engelsksprogede?

Frieda

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-12-05 09:28

Ørneborgen.
Det tårnhøje helvede
Godfather
Menneskejagt Desmond Bagley (Landslide)
Stemmen fra en svunden verden, af samme (The Vivero Letter)
Med ryggen mod muren , af samme (The freedom trap)

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 07-12-05 09:28

Det lyder lovende. Jeg mener bare engelsk sprogede. Men formålet er at læse dem på engelsk/tysk, så det må også gerne være danske, hvis de er kendte i udlandet.
Glæder mig meget til dit svar. Det lyder spændende med universitetskurset.

Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-12-05 09:40

F.eks.:
Arthur Hailey: Mange af hans bøger er filmatiseret http://www.imdb.com/name/nm0354150/

Ian Flemming: Agent 007

James Clavell: The Fly (1958)
Watusi (1959)
Five Gates to Hell (1959)
Walk Like a Dragon (1960)
The Great Escape (1963)
633 Squadron (1964)
The Satan Bug (1965)
To Sir, with Love (1966)
The Sweet and the Bitter (1967)
Where's Jack (1968)
The Last Valley (1970
Shogun - miniseries (1980)
Noble House - miniseries (1988)

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-12-05 10:08

Der er bl.a. også

Jack London:
White Fang (Ulvehunden)
Call of the wild (Når naturen kalder)
http://www.imdb.com/name/nm0518711/

Frederick Forsyth:
The Odessa file (Odessa kartoteket)
The day of the jackal (Sjakalen)
http://www.imdb.com/name/nm0287046/

John Grisham: http://www.imdb.com/name/nm0001300/

Jack Higgins: http://www.imdb.com/name/nm0383396/

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-12-05 10:25

Der er jo også:

Rudyard Kipling: http://www.imdb.com/name/nm0456017/

H. Rider Haggard (bl.a. Kong Salomons miner): http://www.imdb.com/name/nm0353584/

Nevil Shute: http://www.imdb.com/name/nm0796009/

H. C. Andersen: http://www.imdb.com/name/nm0026153/

J. R. R. Tolkien: http://www.imdb.com/name/nm0866058/

J. K. Rowling; Harry Potter

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 07-12-05 10:53

tjek bare den her liste

http://www.epl.ca/EPLMaster.cfm?id=BOOKMOVIES

og nederst på siden er nogle links til andre sider... f.eks. på IMDB.com

Mikael

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 07-12-05 10:55

eller den her side http://www.mcpl.lib.mo.us/readers/movies/ hvor du kan se liste efter
- forfatternavn
- titel på bog
- titel på film
- årstal...

Mikael

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 07-12-05 10:57

den her liste fra IMDB.com er meget stor

http://us.imdb.com/List?tv=on&&keywords=based-on-novel&&heading=19;based-on-novel

men også meget uoverksuelig efter min ydmyge mening..!

Mikael

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-12-05 11:10

Hold da op - jeg sad med et par eksempler i min tastefinger *GGG*..

Jeg skal love for at du har fået nogle oplysninger her, Sillepigen *gg*.

Jeg hvisker lige 'Borte med Blæsten' / 'Gone with the Wind'...
- og nøjes herefter med at følge tråden

Venlig hilsen Dorthe / film- og romanfreak.

Kommentar
Fra : jonjoensen

Dato : 07-12-05 12:06

Stephen King 'Pet Sematary' og ...
John Grisham med stort set alt, han har skrevet.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-12-05 12:08

Kom lige i tanker om Astrid Lindgren: http://www.imdb.com/name/nm0511807/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-05 14:18

Minette Walters bog Dukkemageren (kan ikke lige huske den amerikanske titel på bogen, men vanvittig god og spændende, både bog og film.

Regine Deforges : Pigen med den blå cykel

mvh dova

Kommentar
Fra : jonjoensen

Dato : 07-12-05 15:09

Andrew Klavan 'True Crime.'

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 50 point
Dato : 07-12-05 15:47

Som lovet:
Isherwood: “Goodbye to Berlin” som ”Cabaret”

Günther Grass: “Bliktrommen”, som film af same navn

Scott Fotzgereld: The Great Gatsby (totalt overvurderet bog), som film af same navn

Karen Blixen: Den udødelige historie - The immortal story instrueret af Orson Welles

Karen Blixen: Den afrikanske farm – The African farm (rædselsfuld filmatisering, men godt eksempel på, hvor skrækkelig forfejlet en filmatisering kan være)

Emily Brönte: Wuthering heights – film af samme navn (1939-versionen)

Peter Høeg: Smillas fornemmelse for sne – Smillas sense of snow

Michael Ondaatje: The English patient – film af samme navn

Graham Greene: Our man in Havana – film af samme navn (vidunderlig)
Adskillige andre af Graham Greene

Dickens: Oliver Twist – David Lean 1948
Anthony Burgess: A clockwork orange – Kubrick 1971 (mesterværk)

+ mange, mange flere

"Mine" eksempler er jo nok en anden type end de fleste allerede nævnte. Det drejer sig mere om "klassiske" bøger. Spørgsmålet er, om det er det du søger efter?

Hvad skal du bruge det til?

Det er et meget spændende emne.

Gitte

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-12-05 15:49

Tornfuglene af Colleen McCullough - Rødder af Alex Haley - To brødre af Irwin Shaw

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 07-12-05 16:12

Tak for alle jeres svar. Hvor er det overvældende så mange som der er!

Frieda: Det er fordi jeg vil læse nogle bøger på tysk, inden det går løs med højniveau næste år, men jeg vil helst læse en jeg kender i forvejen, for at forstå den helt. Og de bøger jeg har læst indtil nu, er tilsynladende ikke oversat til tysk - bortset fra Harry Potter, som jeg lige har læst for 3. gang på engelsk.
Men så har vi læst nogle tekster og set filmen dertil i tysk den sidste tid, og det gav mig en ide.
Altså egentlig var det ungdomsfilm (og andre, ja) som Save the Last Dance, Coyote Ugly, Stepmom, The Devils Own osv. jeg havde kigget efter, men jeg har skrevet nogle ned som jeg vil undersøge om de findes på tysk på bibliotek.dk.
Oliver Twist, Bridget Jones' Dairy, Abour a Boy, Dancing wtih Wolves, Godfather, Babe, Charlie and the Chocolate Factory og The Princess Diaries...

Men jeg er selvfølgelig stadig åben for forslag, måske nogle tyske film (hehe, nej jeg er ikke blevet sindsyg, jeg vil bare gerne blive bedre, da det svære valg mellem engelsk og tysk på højt niveau endelig er blevet taget :)
Jeg har dog læst/set (i skolen) Der Untergang, Der Tunnel og Goodbye Lenin.

Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-05 16:41

Lorenzo Carcaterra : Sleepers

Stephen King : Den Grønne mil-

mvh dova

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-12-05 16:46

Okay, så er mine forslag ikke til meget nytte for dig.

Med hensyn til dit valg af tysk i stedet for engelsk på højtniveau (gymnasiet?) står jeg personligt mellem to grøfter...
jeg er engelsklærer, bor i Tyskland og er tysk gift. (

Synes du ikke Goodbye Lenin var en dejlig film?

Jeg synes det er enormt flot, at du viser en stor interesse, men tror måske nok, at du skulle gå efter nogle andre bøger, film etc ...

Jeg skal prøve at tænke over det, mens jeg bager æbleskiver til ca.60 mennesker, der kommer til dansk (hjemmelavet) gløg og æbleskiver på søndag.

Gitte

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 07-12-05 16:59

Gitte: Tak :D Ja, det er ikke nemt, for jeg kan helt klart bedst lide det engelske sprog, men de ntyske grammatik er bare så nem, når man kan tjekke om alt er rigtigt.
Og selvom jeg vælger tysk - på gymnasiet ja - er det stadig Englang eller faktisk bare UK jeg vil til, eller tilbage til, i ferien samt efter gymnasiet. Det kunne jo også være sjovt at være god til begge dele, når jeg kan lide begge sprog.

Goodbye Lenin var en rigtig dejlig film. Og det synes jeg egentlig også Der Tunnel var - på en helt anden måde selvfølgelig.

Det lyder ellers godt med gløgg og æbleskiver.
Hvor bor du i Tyskland? Har du været i Storbritanien også? (vi kan også klare det på mail, hvis du hellere vil det :) Er rimelig interesseret, da jeg måske godt kunne tænke mig at komme lidt væk fra Danmark når skolen er ovre.

Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-01-06 15:24

Ja, jeg har også boet i England

frieda

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 24-01-06 10:44

Tak for svaret frieda.