/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
julekalender
Fra : legind
Vist : 695 gange
100 point
Dato : 05-12-05 21:28

er blevet lidt nysgerrig omkring loke fra den nordiske mytologi... hvorfor blev han lænket og forholdte det sig sådan?
eller er julekalenderen det rene opspind?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-05 21:33

Mine "unger" siger Loke blev lænket i "det virkelige liv"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-05 21:34

han havde snydt guderne, blev lænket til en klippe under hovedet på Midgårdsormen, så giften fra dens gab kunne dryppe ned på ham. Hans kone, der ville mildne hans smerter, holdt et fad op over ham for at indsamle giften, men hver gang hun måtte tømme fadet, dryppede giften lige ned på Loke,

sådan meget kort og firkantet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-05 21:34

Lokes straf er omtalt i Vølvens spådom, i prosa-ledsageteksten til Lokes skænderi samt i Gylfaginning:

Loke ender med at blive straffet brutalt for alle sine ugerninger (Balders død værende dråben, der fik glasset til at flyde over). Guderne bliver så vrede på ham, at de lænker ham i en hule i et bjerg i det vilde Udgård.

fra dette link http://da.wikipedia.org/wiki/Loke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-05 21:37

Citat
Loke ender dog med at blive straffet brutalt for alle sine ugerninger. Guderne bliver til sidst så vrede på ham at de lænker ham i en hule i et bjerg i det vilde Udgård. Han står der med møllesten om halsen om maven og om knæene så han ikke kan røre sig. Her lever han uden vådt eller tørt og ikke nok med det. Over hans hoved ligger en kæmpe orm (en slange) som drypper sin gift og galde på Lokes hoved. Det er meget pinefuldt og Loke ryster og skælver når det sker så hele bjerget ryster med.

http://da.freeglossary.com/Loke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-05 21:37
Kommentar
Fra : vibse68

Dato : 05-12-05 21:40

hej her er et uddrag fra http://www.roennebech.dk/mytologi/my_lex_l-aa.html
der står meget mere

Der er ingen spor af, at Loke har været dyrket som gud, men han optræder i mange myter, hyppigt som den vigtigste biperson og ofte Odins eller Thors ledsager på deres færden. I nogle myter omskaber han sig til en kvinde eller en hoppe og føder afkom, bl.a. hesten Slejpner. Lokes fremtrædende træk er snildhed. Ofte er han den eneste, der kan redde aserne i deres sammenstød med jætterne, men tit er det hans egne lumskerier, der bringer aserne i vanskeligheder. Loke er tillige en drillepind og spasmager. I kvadet Lokasenna om Ægirs gæstebud, slynger han hver enkelt af de forsamlede guder og gudinder nogle drøje, i reglen obskøne sandheder i ansigtet. Gennem skandalen ved Ægirs gilde og ved at volde Balders død og forbliven i Hel, sætter han sig omsider uden for gudernes kreds. Aserne blev enige om at straffe ham for Balders død, så de fangede ham og hans to sønner Vali og Nari. Så forvandlede de Vali til en ulv der straks dræbte broderen Nari. Derpå tog de Naris tarme og bandt med dem Loke fast på de tre skarpe spidse sten. Den ene sten var under skulderen, den anden under lænden og den tredie under knæene. Straks Loke var bundet forvandledes tarmene til jern. Så anbragte de en giftslange på en gren over Lokes hoved, som dens gift drypper ned på. Lokes kone Sigyn hjælper ham ved at holde en skål imellem, men når den er fuld og hun vender sig for at tømme den, vrider Loke sig af smerte, så hele Jorden skælver. Ved Ragnarok skal han komme løs og anføre en afdeling af jætternes hær i den sidste kamp mod aserne.

mvh vibse68

Accepteret svar
Fra : colapige

Modtaget 110 point
Dato : 05-12-05 21:47

http://www.roennebech.dk/mytologi/my_lex_l-aa.html#Loke:

Gennem skandalen ved Ægirs gilde og ved at volde Balders død og forbliven i Hel, sætter han sig omsider uden for gudernes kreds. Aserne blev enige om at straffe ham for Balders død, så de fangede ham og hans to sønner Vali og Nari. Så forvandlede de Vali til en ulv der straks dræbte broderen Nari. Derpå tog de Naris tarme og bandt med dem Loke fast på de tre skarpe spidse sten. Den ene sten var under skulderen, den anden under lænden og den tredie under knæene. Straks Loke var bundet forvandledes tarmene til jern. Så anbragte de en giftslange på en gren over Lokes hoved, som dens gift drypper ned på. Lokes kone Sigyn hjælper ham ved at holde en skål imellem, men når den er fuld og hun vender sig for at tømme den, vrider Loke sig af smerte, så hele Jorden skælver. Ved Ragnarok skal han komme løs og anføre en afdeling af jætternes hær i den sidste kamp mod aserne. Loke er den sælsomste skikkelse i den nordiske mytologi. Man har ikke fundet nogen tilfredsstillende forklaring på hans sammensatte væsen. Loke optræder i mange forklædninger, bl.a. som jættekvinden Tøk, der hjalp den blinde Høder med at ramme balder med

Godkendelse af svar
Fra : legind

Dato : 05-12-05 21:49

Tak for svaret colapige.