/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Smøring af hæve-/skydedør
Fra : pj2002
Vist : 5738 gange
100 point
Dato : 04-12-05 10:03

Jeg har en ældre ret stor hæve-/skydedør i midt hus fra midten af 70'erne. Døren er i god stand og har kørt meget fint, men nu er den træg at skyde og giver også lidt pivelyde.
Hvordan smører jeg rullelejerne på sådan en dør?
Jeg kan ikke se hvordan man kan komme ind til rullerne. Det er vel næppe nok blot at komme smørelse på skinnen og det sviner jo også.
Har du erfaringer hermed eller evt. henvisning til vedligeholdelses vejledning vil jeg blive glad for at høre om det.

Hilsen
Preben

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 04-12-05 10:17

Det afhænger jo af modellen, men de fleste døre fra den tid kræver en del arbejde når de skal smøres.
I 70'erne blev mange døre lavet så de står på lejerne og ikke som ofte ses i dag, hænger.
Hvis din dør står på lejerne, er det nødvendigt, at skrue den nederste glideskinne af.
Det skal gøres i 2 etaper, da døren jo skjuler ½ af skruerne, men skru først de skruer af du kan se når den er åben, og derefter lukker du døren og tager de sidste.
Det er nu muligt, at løfte døren af, med hjælp både inde- og ude fra.
Det er vigtigt du ikke er alene om projektet, da døren formentligt er meget tung.

Nazgul

Kommentar
Fra : pj2002

Dato : 04-12-05 10:30

Du har ret i at den står på lejerne. Men hold da op lyder ret så hæftigt at den skal af, da døren er 1,80 m. bred (den del der skydes) og 2 m høj. Den er klart pænt tung, så det er slet ikke et enkeltmands job. Men skal den virklig af for at man kan smøre den
Havde håbet på en lettere udvej !

Preben

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 04-12-05 10:43

Jeg har selv en af denne slags/dimension, og udskudt smøringen igen i år

Desværre er det som jeg kan se det, den eneste mulighed.

Nazgul

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 04-12-05 10:49

Hej.
Prøv at give den en omgang WD40, kan være det kan tage det knirkeri.

Kommentar
Fra : pj2002

Dato : 04-12-05 12:21

Hej Sofus.dk
Jeg er stor fan at WD40 men det er stort set umuligt at komme til rullerne, det er jo lavet ganske godt og tæt - Underligt man ikke har lavet noget servicerings mulighed!

Preben

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 04-12-05 21:22

Hej
Ja så er det bare ned med døren, ærgeligt.
Kan du ikke komme til at "bore" et par huller, i skinnen.
Og på den måde give det, et par sprøjt.

Kommentar
Fra : pj2002

Dato : 05-12-05 09:32

Jo - bore huller lyder som et rigtig godt alternativt forslag, og jeg har da også tænkt på det, men hvor skal man bore?
Det kan jo ikk' nytte noget jeg hærger døren fuldstændigt - jeg tror ikke min kone har forståelse herfor
Hullerne skal nok også lukkes igen for at slutte tæt for vind.
Det ville være fint hvis der fandtes tegninger på sådan noget - men jeg kan end ikke finde et fabrikat mærke nogen steder - hvem lavede mest sådanne døre i midten af 70'erne.

Preben

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 05-12-05 09:48

Du skal nok også passe på med borespåner, de skal støvsuges ud, for ikke at give andre gener.
Men borer du et par 2-5 mm huller, kan du sikkert godt komme til at sprøjte noget ind.
Og det er jo ikke de helt store huller, at dække. Eventuelt med en klat klar lim.