/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tage kontaktlinser ud....
Fra : Flash77
Vist : 2062 gange
200 point
Dato : 01-12-05 22:19

Jeg har lige været inde og få kontaktlinser på prøve i dag. Jeg skulle prøve et par gange at tage dem ud og sætte dem i igen derinde og det gik da efter at have siddet og rodet med det i en times tid... Men nu skal jeg så have dem ud igen - og jeg kan simpelthen ikke få det skidt ud nu. Det er månedslinser så jeg har fået, men han sagde at jeg skulle tage dem ud hver aften den første uges tid - og jeg kan bare ikke finde ud af det. Tror til dels det hænger sammen med at jeg virkeligt synes det er klamt at røre ved øjnene - er der nogen der har nogle tricks til hvordan man kan få dem ud?

Accepteret svar
Fra : camho

Modtaget 210 point
Dato : 01-12-05 22:25

Du skal holde fast i øverste øjenlåg med den ene hånds lange mand - og fast i nederste øjenlåg med anden hånds langemand. Den nederste hånds pegefinger tager du ind på linsen og trækker nedad, således at du ligesom trækker/kører linsen udad øjet. Har du spørgsmål eller er det uforståligt så skriv igen. Jeg er on-line og optiker...... Obs vigtigst af alt; ingen panik og træk vejret roligt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-12-05 22:38

Jeg tager det egentligt meget roligt :) - jeg kan bare ikke finde ud af at få den ud. Jeg synes jeg har gjort som optikeren sagde og som vi prøvede tidligere i dag - men nu virker det bare ikke...

Mener du at jeg bare skal blive ved med at køre den nedad uden at klemme den sammen og vil den så "bare" komme ud?

Kommentar
Fra : camho

Dato : 01-12-05 22:46

Ja bare sæt pegefingeren på linsen og træk nedad (vær selvfølgelig opmærksom på at linsen følger med fineren ned, altså at trukket på linsen er nok). Kør finger og linse ned og udaf at øjet. Det er vigtig, at du har godt fat/hiver i øjenlågene, da disse ellers er med til at holde linsen på plads. Er det til at forstå???? Jeg plejer jo at have folk siddende foran mig.......lad mig høre hvorledes det går med dig.......

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-12-05 22:48

Ja, du skal ikke være så bange for at skade linsen, der skal aligevel en del til .

Kommentar
Fra : camho

Dato : 01-12-05 22:52

Jeg glemte lige at svare dig. Ja lad være medat klemme linsen sammen med tommelfinger og pegefinger (det virker pt ikke, nu bruger vi nødløsningen, for nu skal linsen ud!!!). Dit øje bliver jo også irriteret og det gør det ikke nemmere. Men dit problem er bestemt ikke enestående........de fleste nybegyndere slåes med at få linsen ud......... Øvelse gør mester!!!! Bare klø på og gå til optiker i morgen for at få genopfrisket håndteringen af linser.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-12-05 22:57

Ok - jeg prøver lige igen... Var så småt begyndt at overveje at gå i seng med dem selvom jeg havde fået at vide jeg skulle tage dem ud om natten den første uges tid. Skriver lige igen når jeg har prøvet den her metode :)

Kommentar
Fra : camho

Dato : 01-12-05 23:00

Hvad hedder linsen (producent + linsenavn)?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-12-05 23:05

De hedder pruevision - kan ikke helt se hvad der står bagefter, da det er en kopi med gennemslag jeg har fået med, og den er ret utydelig... Men tror der står noget i retning af tcic eller toric eller noget i den retning... Siger det dig noget?

Kommentar
Fra : camho

Dato : 01-12-05 23:15

Ja det er en purevision toric. Det er altså en linse som har så høj iltgennemtrængelighed, så den er godkendt til at man må sove med dem, når optikeren har sikret sig at tilpasningen er ok. Har du fået den ud? Den linsetype er lidt formfast, så det kan være du er nødt til at "klemme mellem tommel- og pegefinger". Hvis du vil prøve det igen, så sørg for at folde fingere så adskilte, at du har lidt mere end linsens brede (ca 1.5cm), når du tager fat i linsen. Du skal ligesom have fat i kanterne også klemme sammen (brug blommerne på fingrene og ikke fingerspidserne....)

Kommentar
Fra : camho

Dato : 01-12-05 23:19

Hvordan har dit øjet det? Svie, rødme, hævelse?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-12-05 23:40

Hej igen... Så har jeg været ude og prøve lidt igen - og jeg har stadigvæk linserne i.... Mine øjne har det nogenlunde - lidt ømme og en smule røde, men det tror jeg nu skyldes at jeg har rodet med dem i flere timer efterhånden i dag. Det føles ikke som om der er noget kritisk galt. Vil jeg med nogenlunde sindsro kunne sove med dem og så lige prøve at tage forbi optikeren og prøve at øve lidt igen? Har du været ude for nogen som ikke kan lære at bruge linser? Jeg synes det går en del bedre med at røre vet øjnene - det er "kun" teknikken med at få linsen med ud der mangler...

Kommentar
Fra : camho

Dato : 01-12-05 23:48

Ja gå du i seng og kontakt din optiker i morgen. Silicone linser (som det du har, kan som sagt godt drille lidt i starten, men det er kun et sprgsmål om øvelse). Hvis du har et ønske om at bruge linser, så kan du også lære det!!!! De fleste har begynder-besvær, drenge mere end piger, da piger er mere vant til at røre deres øjne med make-up. Held og lykke med dine fremtidige kontaktlinser.......og sov godt med kontaktlinserne på i nat!!!!

Godkendelse af svar
Fra : Flash77

Dato : 02-12-05 00:01

Tak for hjælpen camho. Det var vist ikke svarene der fejlede noget, men mere min manglende rutine der var skyld i at det ikke virkede. Jeg er temmeligt meget indstilet på at få det til at virke - synes bare at linserne er meget mere "glatte" nu end den var tidligere i dag, men det er nok indbildning. Tak for de gode råd :)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-12-05 00:23

Hej Jer begge.

Hvor har det været herligt at følge denne tråd
Sådan skal det være!

Du er da alle tiders 'camho'

Til Flash - held og lykke hos optikeren i morgen, jeg husker TYDELIGT at min søn skulle lære at blive en ægte 'linselus' - det tog sin tid, men i dag kan han gøre det med lu.....nårh nej...ikke ligefrem med lukkede øjne

Det skal nok komme - bare bliv stædig og sig til dig selv at du VIL lære det

Natnat til Jer - venlig hilsen fra Dorthe.