|
| brændstof Fra : workshop | Vist : 388 gange 100 point Dato : 01-12-05 20:35 |
|
Jeg har en liter benzin som jeg varmer op .Det vil udvide sig som væske nu gør ,men vil der være den samme energi i det .?
Eks : 1 liter svarer til 10 km/l
og efter opvarmning af væsken vil 1 komma et eller andet liter benzin svare til samme antal km/l eller vil man kunne køre længere på literen ved at opvarme brændstoffet, med samme energi eller effekt.?
Eks.: tanker 50 liter = 500 km
Varmer tank og opnår måske 54 liter = 540 km
Dette er ikke en opfordring til at prøve det.
KUN ET TÆNKT EKSEMPEL
Dennis
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 01-12-05 21:51 |
|
Der er en lille fordel til det varme brændstof.
At forvarme det i den kolde vinter betaler sig dog ikke.
| |
| Kommentar Fra : webgun |
Dato : 01-12-05 22:13 |
|
glem det!!! det batter ingen steder!!!!!
tænk på hvor lidt benz den suger kontra luft!!
skal du spare så køl indsugningsluften(intercooler)...det virker.
hvis det nyttede at køle benzen var da jo nok noget som hed en fuelcooler!!!!!(tænk på motorsport)
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 01-12-05 22:23 |
|
Nej, det vil ikke gøre en forskel, for drivmidlet i benzinen, altså den "mængde brændværdi" der er i en liter benzin ændrer sig ikke fordi det bliver udvidet af varme.
Hvis du vil have større effekt ud af samme mængde brændstof, altså ikke flere km/l, men større ydeevne fra motoren, er det derimod luften der blandes med brændstoffet der skal køles ned...Læs: Intercooler (men det er så et andet spørgsmål
mvh dova
| |
|
Hvis opvarmningen af benzinen var billigt eller gratis, ville der kunne opnåes en fordel ved kold motor, det ville der også hvis luften var varmere, da begge dele ville give en bedre forstøvning/blanding, og en hurtigere driftvarm motor.
Men senere når motoren er driftvarm, er der ikke nogen fordel, tværdimod, da motordelene sagtens kan fordampe benzinen, så der opnåes en god forstøvning/blanding, og en koldere luft også er tættere/tungere, og dermed giver bedre fyldning, med forøget motorkraft til følge.
VH Palle Hansen
PS: Prøv at hælde en sjat benzin ud på fliserne nu i den kolde tid: Du kan næsten ikke antænde det. Men prøv ikke det samme om sommeren. Det er både benzinens og luftens temperatur der spiller ind.
| |
| Kommentar Fra : workshop |
Dato : 02-12-05 14:17 |
|
Intercooler virker ved at køle luftens molekyler ned så de ikke fylder så meget som de varme molekyler .Det ved jeg alt om .Spørgsmålet er ikke om at tune bilen eller andet .Spørgsmål er om der teoretisk ville kunne køres længere på literen ved at f.eks lave en dobbeltank som blev opvarmet af udstødning eller lign og at man derved ville få en større mængde brændstof hvilket er lig med flere km/l da der teoretisk er flere liter i tank ....Ikke fordi at det er en opfordring til et forsøg ,hvilket jeg vil fraråde .......
| |
|
Udvidelseskoefficienten for alkaner(læs Benzin) er meget lille. For vand gælder at vand fylder mindst ved 1 atm og 3,98 grader - men vægtfylden/udvidelseskoeficienten er stort set det samme ved 30 grader.
Det gælder også for de fleste andre stoffer. Derfor tror jeg ikke at man kan måle forskel når man køber benzin - på måleren - det er benzinstanderen ikke prøcis nok til - der skal flere decimaler til og meget bedre måleudstyr !!
Hvis du købe 50 liter benzin en kold vinterdag 6 grader i forhold til en varm sommer dag på 20 grader - så får du måske 100 mter længere på hele tanken.
I øvrigt så må det gælde at hvis man iinjecerer brændstof i en normale forbrændingsmotor meget koldt - som dermed sænker temperauren miinimalt i cylinderen - så må det virke lidt ligesom en intercooler - som dermed give en meget lille effektforøgelse.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|