/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvordan laver man Granulat
Fra : homicida_h
Vist : 1826 gange
320 point
Dato : 01-12-05 20:08

har en del plastik da vi bruger det i landbruget og havde tænkt på af hvis man kunne lave det til granulat og blande det sammen med korn og smide det i vores kornfyr ville man måske få en større udnyttelse og plastikken ville ligeså stille forsvinde . så mit spørgsmål er som føgler . hvordan laver man granulat som privat person , på en nem og billig måde, når det gælder om rimelige mængder der skal køres igennem, håber på svar

MVH HEnry

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-05 20:23

Det lader sig ikke gøre på et nem måde.
Dessuden er det forbudt at fyre med, du
forurener luften med syre.

Kommentar
Fra : homicida_h

Dato : 01-12-05 20:38

så bare en måde der kan lave sig gøre

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-05 20:39

Aflever det til storskrald, eller kør det genbrugspladsen.

Kommentar
Fra : homicida_h

Dato : 01-12-05 20:42

men er der en måde at lave det til granulat

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-05 20:47

glem det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-05 21:31

Du skal bare bruge en persillehakker der er stærk nok..........vupti og du har granulat.
Du skal ille tænke på dine naboer -------men tænk på dig selv, for det kommer jo også ned til dig.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 01-12-05 22:18

Saml alt dit plastaffald og lej en ortenlig flishugger på byggemarkedet.frys pisset, så splinterer det bedre!!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-12-05 23:03

Det er stjernehamrende ulovligt at afbrænde affald!

Saml sammen og aflever til genbrug. Iøvrigt har jeg svært ved at forestille mig, at det på nogen måde vil være rentabelt at granulere affaldsplast fra et landbrug.

De fleste poser og sække er formentlig af PET/LDPE/HDPE eller PP - men så er der muligvis også forskellige opskummede polystyrenplast-emballager eller "flamingo" (EPS plasttyper) og det skal man sq ikke begynde at brænde af!

Alt hvad der er PVC holdigt er hamrende giftigt ved afbrænding - der er risiko for udvikling af dioxiner ved afbrændingen.

Ved "hjemmeafbrænding" af den slags affald, sker der nedfald af de kedelige stoffer i urtehaven, på marken, frugttræerne opsamler og akkumulerer giften osv, græsset forurenes og kvæget afgræsser dette... og det hele ender på familiens spisebord.....

Glem det!

Men granulering er en neddeling af "råmaterielet" til mindre størrelser i en "schredder".

Granuleringsmaskineri kan erhverves her: http://www.cbas.no/index2.html - men det er noget kostbart noget....

mvh berpox

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-12-05 06:17

Der må være noget om snakken - landmænd
sviner i naturen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-12-05 07:54

webgun

[citat]
Ja jeg kan sku nogle ting.
nu skal i bare finde ud af hvad det er
[/citat

Ja endnu er der ikke fundet noget af betydning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-05 12:20

Til teil, berpox og andre "uoplyste" landbrugsplast=polypropylen, altså ingen forurening ved afbrænding, om man selv må hjemme i fyret ved jeg ikke, heller ikke hvordan spørgeren kan få det granuleret, det er kun en reaktion på dem der farer op med forurening og sviner i naturen.

Kommentar
Fra : homicida_h

Dato : 02-12-05 13:56

den slags plastik vi bruger indeholder ikke så mange skadelige stoffer og er derfor ikke skadelig

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-12-05 15:23

o.v.n. -> jeg nævnte netop bl.a. PP - PolyPropylen.... også PE folier bruges i vid udstrækning til emballering til bl.a. sække og wrap.

Begge dele giver "nul forurening" -> forbrændes til vand og kuldioxid. Netop derfor må det godt komme i "brændbart" på genbrugspladserne.

Afbrændes der nogle af de andre typer plast (PVC, (E)PS, ABS osv.) dannes der nemt giftige forbindelser/stoffer. Det er muligt at mit indlæg kunne misforstås, således at afbrænding af ALLE plasttyper medførte giftige biprodukter. Dette er naturligvis ikke tilfældet.

Men privat affaldsforbrænding er altså ikke tilladt.

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-12-05 15:48

NB - afbrændingen kræver iøvrigt en "fuldstændig forbrænding" - Et pille/kornfyr arbejder normalt med en forbrændingstemperatur på 1100-1200°C hvilket burde række til dette formål.

mvh berpox

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-12-05 10:36

Hvis fyret bruger en snekke (omvendt proptrækker) til transport, er det ikke nogen god ide at køre plastgranulat ind, da det vil smelte og blokere al bevægelse. Lige netop på denne årstid vil det ikke være specielt behageligt. Ellers er jeg fuld af sympati for ideen: Det er da mere fornuftigt at få vredet varmeenergien ud af materialet end at bruge energi på at køre det til kommunalt genbrug (=forbrænding), sålænge det ikke afgiver saltsyre ved forbrænding (PVC).
En lillre enkel prøve: Tænd en stump af materialet, hold det en halv meter under næsehøjde og tag et snif. Så finder man let ud af, om det er noget man vil være bekendt at brænde af.

Kommentar
Fra : gal

Dato : 11-12-05 23:29

jeg har prøvet med 1/4 gummigranulat der er blandet i 3/4træpillesmuld
det gør jeg aldrig igen da det oser meget gir meget aske og slaggerer
tror du ikke vat det var bedre med et halmfyr

Kommentar
Fra : homicida_h

Dato : 13-12-05 01:14

fik lavet en lille smule ved at sno noget plastik og det virker fint det er jo ikke en 100 % plastik blandnign der skal bruges i fyret der skal være en del kort blandet sammen med, men man kan se når den får fat i noget plastik tempreturen stiger og der bliver et helt hvidt skær inde ved flammen så der er bluds på, men slagger og andet bliver der minimalt af, det er da kun hvis der er lidt sand ved stadigvæk. men mangler stadig en nemmere måde at lave det på end at sno det med en boremaskine og grille det lidt med en gas brænder. så hvis der er nogle der har nogle forslag der ikke allerede er nævnt kunne det være til en stor hjælp,