/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Gammelt legetøj, navn ?
Fra : Trine08
Vist : 5474 gange
50 point
Dato : 29-11-05 03:50

Hej

Som barn legede jeg med noget der må svare til datidns teknink lego.
Dog var det lavet af træ, og var dog ikke tekninsk, men derimod kun mekanisk.
Møtrikkerne var røde, og skruerne var blå.
Det var dog noget større end lego, skruerne har vel ca været 1 cm i diameter.

Nogle der kan huske hvad det hed ?

(selvom jeg har leget med det, er det fra før min tid, det var min fars) (jeg er 24)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-11-05 04:50

Jeg kan se det for mig og går tænkeboks

Det var vist Brio, der lavede det...

Hanne

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-11-05 05:15

Ja, kan godt være det var Brio.

Hmm,,,,syntes det hedder noget med D ?
men aner det ikke,,kan også være det hedder noget med M ?
ej okay, jeg er blank

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-11-05 06:02

Duplo

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-11-05 06:06

Nej, Duplo er store lego klodser, som er lavet af plastik.
Det jeg taler om er lavet af træ.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-11-05 06:45

Der var noget der hed Mekano.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-11-05 06:48

Ja, men Mekano er stål http://www.fintoys.com/mekano_m.jpg

men måske hedder det det samme...... ?
Har ihvertfald også leget lidt med det der.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 50 point
Dato : 29-11-05 06:52

Jeg tror du tænker på bilofix det var sådanne træ emner som kunne skrues sammen til kraner -møller etc etc ...En legekammerat havde en del af dette ,,,,,,,Jeg sidder her og bliver helt sentimental ved at tænke på de timer vi har leget med dette....

sverola

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-11-05 06:52

Derfor kan det jo godt være startet som træ eller der er kommet versioner i træ f.eks fra BRIO der jo ikke laver andet end træ. Selve system-navnet Mekano bruges jo idag om alle systemer der samles på den måde.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-11-05 06:55

Se for sjov skyld denne link og se om ikke det var dette du mener http://www.bilofix.com/
Sverola

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-11-05 06:56
Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 29-11-05 07:00

Tak for svaret sverola.

Hehe, dejligt med et lille gensyn.
Mener faktsik at min far og jeg netop lavede en sådan kran som er afbilled på arnes link.
Tak for linket arne.

Sverola< fedt du kunne huske det, cool, takker endnu engang

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-11-05 07:02

hehe, billed fra sveolas link må så være næste procjekt

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-11-05 13:33

Fedest - ligesom min lillebrors

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-05 14:58

Ja, det kan jeg også huske at min lillebror havde en hel masse af det Bilofix.

Før det kom på markedet var der to forskellige andre slags, men de var af metal, den ene slags var blåt og det andet enten grønt eller gråt..

Og det ene af dem var i hvert fald gammelt, for det havde min far haft som barn, og han var født i 1926.

Jeg tror det ene hold hed Mecchano og måske det andet var Tekno, og så hed det noget med "Den lille ingeniør" eller noget lignende.

mvh dova

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-11-05 17:11

Selvtak..............det er jo fint at kunne genopfriske gamle ting som næsten var glemt...

Sverola