/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Salg af helseprodukter og kosttilskud fr~
Fra : jespersahner
Vist : 1119 gange
100 point
Dato : 28-11-05 14:56

Jeg skriver på vegne af en ven, som har en butik, der sælger helseprodukter og kosttilskud. Idet Levnedsmiddelstyrelsen/Fødevarestyrelsen har gjort opmærksom på, at visse af hans produkter ikke må sælges i Danmark bla. pga. indhold af bla. vitaminer, overvejer han at etablere sig i Sverige og sælge derfra til danske kunder.

Hvor finder han information omkring bla.:
- er det lovligt som køber at indføre et produkt købt i Sverige, som ellers ikke er lovligt at sælge i Danmark?
- er det lovligt for det svenske selskab at have lager i Danmark, hvorfra varerne distribueres (forudsat moms-regler etc. i Danmark overholdes)?
- hvilke instanser skal han kontakte for at afklare juraen?

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 28-11-05 17:48

Told og skat......det er vel et sted at starte ....Så er der levnedsmiddel tilsynet som er næste..Men jeg tror nu ikke at du kan få lov til at sælge og distribuere varer som i udgangs punktet er ulovlige i Danmark fra et andet land...For så er det vel bare at åbne postordre salg af cannabis fra Holland???? Der er jo flere exempler på landmænd som har købt vacciner i Tyskland som er forbudte i DK nogle har fået bøder for dette,,

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 28-11-05 20:15

Mon ikke der i Sverige findes noget, der svarer til vores Lægemiddelstyrelse? Dem bør din ven nok få fat i. Han kan måske kontakte den svenske ambassade i Danmark i første omgang ang. den slags spørgsmål.
I Danmark strammes reglerne jo mere og mere omkring hvilke produkter (urter og vitaminer), det er tilladt at sælge. Jeg mistænker den danske Lægemiddelstyrelse for at forbyde flere og flere urteprodukter fordi de slev vil score kassen på at have ene-forhandlingsret på dem. Måske er de ikke ligeså skrappe i Sverige, - det er da absolut værd at prøve.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 28-11-05 21:48

->sverola: Sagen er vel, at cannabis er ulovligt at besidde/anvende og derfor selvfølgelig også ulovligt at indføre. Helseprodukter og kosttilskud er vel ikke ulovlige at besidde/anvende, og derfor holder sammenligningen ikke, som jeg ser det. Det er derfor fortsat interesant at afdække, om disse produkter må indføres i Danmark.

Hvilken lovgivning beskriver denne problemstilling?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-11-05 06:47

Jespersahner... jeg ved at det var en grov sammenligning......men når først nogen vil "strække" grænserne ved at forhandle ting som ikke kan fåes i DK pgra.lover og regler kan det jo næsten være det samme hvad produktet er..At disse produkter du omtaler måske ikke er ulovlige at eje kan jo fortolkes det uendelige.....Et lille exempel..Du kunne gerne eje piratkort til tv men ikke bruge dem.....Men kunne din ven ikke tage kontakt med de myndigheder som har fortalt ham at de ikke er lovlige i DK og få en addresse/dokument som fortæller dette???

Mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 13-06-06 10:03

Tak for svaret sverola.