/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Barf - hunden skal spise ben?
Fra : 03012006
Vist : 4645 gange
20 point
Dato : 27-11-05 23:45

Har læst mange steder om barf. Bl.a. om at hunden skal spise ben. Er det alle former for ben, kylling o.s.v.? Det gør de vel også i naturen?
Hilsen Bente

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 30 point
Dato : 27-11-05 23:54

Kylling ben skal man være varsom med og helst undgå dem da de kan splinter og grise ribben er heller ikke det bedste, derimod er lammeben og okseben gode.
så kan du jo selv vælge hvilket du vil bruge til din evt. hund.
mvh bevi54

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 28-11-05 00:01

bevi54

Jeg har osse hørt, at lammeben ikke er bedst egnede, men jeg kan da blive meget i tvivl - med tanken på, hvad hunden kan få ved selvbetjening i og af naturen.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 28-11-05 00:03
Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 28-11-05 00:05

jeg siger kun det som jeg har fået anbefalet af dyrlægen.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 28-11-05 00:10

Bevi54

Jeg ville slet ikke betvivle dig.
Min tvivl var generelt, og slet ikke møntet på dig.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 28-11-05 00:18

Det er ok, kan i sove godt. nat nat.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 28-11-05 00:54

Hunde kan generelt tåle allle slags ben, der ikke er kogt eller stegt. Der er dog forskel på, hvor meget de kan tygge i sig (afhænger af kæbestyrke), og så er der selvfølgelig forskel på, hvad de kan lide. Min hund er helt vild med alle slags lammeben og gufler alt i sig; der er så mange gode næringsstoffer i ben og brusk udoverkødet. Lammeribben er rigtig guf. Til gengæld kan min hund ikke lide kyllingeben, mens andre elsker det.
Det er ikke rigtigt, at benene splintrer i maven, det gør de ikke, hvis de er rå. Kogte eller stegte ben må hunde kun få i det omfang, at man ved, at de ikke har styrke til at knuse knoglen. Således må min hund eksempelvis godt få et kogt oksemarveben.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 28-11-05 01:01

Kyllingeben splintrer kun hvis de er kogt eller stegt. Rå kyllingeben er bløde og giver ikke problemer og de er meget brugt af barf'ere.
Når man barf-fodrer så deles benene op i 2 kategorier: "rå, kødfulde ben" og "hygge/tyggeben". Meget generelt så kan alle ben der ikke har båret dyret kan spises, mens de bærende ben kun kan bruges til hyggeben. Dette gælder dog ikke f.eks. kylling hvor alle ben er bløde.
Du kan finde meget mere info her: http://groups.yahoo.com/group/barfdanmark/ og her http://www.raw4dogs.dk/ og her http://www.basenji.dk/fodring.htm

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : 03012006

Dato : 28-11-05 01:03

Jeg glæder mig simpelt hen utroligt til at komme igang med at fodre min hund på en ny måde. Er fristet til at vække den på dette ukristelige tidspunkt og proppe et eller andet "barfet" i den. Nej, spøg til side - jeg synes det bliver meget spændende om vi får en rask hund igen. Væk med tørfoderet (-spiser fugle tørfoder?). Mange tak for alle de interessante indlæg - jeg er fortrøstningsfuld. Hilsen Bente

Godkendelse af svar
Fra : 03012006

Dato : 28-11-05 01:04

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 28-11-05 09:10

KSGP
Dén med "bærende ben" ... dét er en god huskeregel.

Tusind tak!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 28-11-05 10:14

Hvad fejler din hund, Bente?