/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke installere Win 2000 på gl. labt~
Fra : Reichstein
Vist : 421 gange
50 point
Dato : 27-11-05 15:49

Problemet er følgende, - jeg har installeret en ny (større) HD i min Compaq Armada 1592DT. Efter installationen, har jeg forsøgt at lægge Windows 2000 på den.
Installationen forløber normalt, indtil den forsøger at genstarte midt i installationen, - selvom den inden den genstarter fortæller, at Windows installerer opstartinformationer, får jeg meddelelse om, at der mangler et operativsystem. Jeg tror selv, at problemet ligger i Bios, og der har jeg det andet problem. Jeg har downloaded Bios setup og diagnostigserings værktøj fra HPs hjemmeside, men får at vide, at setup.exe mangler hver gang jeg forsøger at komme ind i bios.
Jeg er ved, at løbe tør for ideer, er der nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 16:28

Compaq har en spwciel BIOS og jeg tvivler på, at den erkompatibel med W2K. maskinen er vel født med win 95.

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 27-11-05 16:31

Den har kørt med win 2000 på den gamle disk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-05 17:36

Compaq Armada 1530D kan køre med win 2000
133 MhZ /max-RAM 80 MB.
Jeg bruger den til fotolager på ferier - dog kan den ikke "køre" med højere opløsning end 400 X 600
Win 2000 har ingen skærmdrivere til Armada 1500 serien. (jeg kan ihvertfald ikke finde nogen)

Hvis jeg kan finde den setup.exe så lægger jeg den så du kan hente.
jeg vender tilbage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-05 17:40

Her kan du hente de to disketter jeg har til compaq Armada:
ftp://80.197.191.119/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-05 17:43
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-05 18:29

Armada's harddisk ser sådan ud:
[ (2 MB) (partition med styresystem)]
Hvis den står til denne boot-rækkefølge:
A:
C:
CD
Så har du et problem med at boote fra CD hvis patitionen til styresystem er aktiv.
Men starter du win 2000 op med de fire disketter og derfra til CD så bør den også genstarte på C:

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 27-11-05 19:36

Eyvind, - jeg kan ikke se nogen boot-rækkefølge inde i bios, men hvis jeg har CDen i, booter den fra fra CD (når jeg har svaret Y, på spørgsmål om jeg vil boote fra cd).

BjarneD, - jeg har prøvet, at hente de filer, men setup.exe filen herfra, kan åbenbart ikke installeres.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-05 19:54

OK så kan du da komme i bios nu.
Brugte du disketterne.
Du har altså en win 2000 der kan boote.
Men måske skal du lige prøve at slette det partition som du vil lægge Win 2000 på. (tryk L og følg vejledningen, når den spørger om hvor du vil lægge w2k)
Du må ikke røre den lille bitte partition som er din biosadgang.
Og så oprette en ny og indstallere på den (W2k formaterer selv)

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 27-11-05 21:08

Nej jeg kan ikke komme i bios, det er erfaring fra tidligere. Jeg har prøvet, at installere flere gange, men hver gang den skal genstarte, siger den "manglende styresystem. Jeg har slettet og lavet nye partitioner i både FAT og NTSF. For øvrigt, er der problemer med indlæsning med den setupfil, som du sendte mig, - går i stå midt i "Indlæser Setup-diskette".

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-05 22:00

Ok - men det er også fra en anden Armada 1530D men jeg håbede, at den kunne bruges.
De partitioner - den du indstallerer på er vel aktiv så den læses ved boot/opstart/genstart

Godkendelse af svar
Fra : Reichstein

Dato : 27-11-05 22:28

Tak for svaret Eyvind. Det satte en tankerække i gang hos mig, - så jeg prøvede, at hente en lidt ældre ROMpaq (98), og den satte gang i det hele igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-05 23:00

Jammen så tillykke med din kørende comp.