/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
rosacea
Fra : jef123
Vist : 1089 gange
200 point
Dato : 27-11-05 15:35

Er der nogen, der har gode personlige erfaringer med behandling af rosacea?
Jeg har prøvet metronidazol og finacea, uden den store effekt.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 27-11-05 18:31

Ja, jef. Jeg havde bumser som ung, der aldrig gik væk, og da jeg endelig fik taget mig sammen til at komme til hudlæge som 40-årig, så kaldte han det "rosacea".

Metronidazol alene kan ikke rette op på min hud hvis jeg får problemer. Der skal en stærk og langvarig antibiotikakur til, -Escumycin 1 gram daglig i flere måneder, -derefter langsom nedtrapning. Og samtidig har jeg smurt huden 2 gange daglig med metronidazol. Når jeg så er færdig med antibiotikakuren, så FORTSÆTTER jeg med metronidazol -selv om huden er helt pæn. For det forhindrer tilbagefald.
Men 2 gange har jeg været ude for, at apoteket ikke kunne levere cremen, fordi den var "i restordre". Og begge gange resulterede det i nye udbrud, som ikke kunne kureres med metronidazol da apoteket endelig fik cremen hjem igen. Jeg måtte igennem en ny antibiotikakur.

Så snak med hudlægen om en antibiotikakur, og sørg så for at smøre dig med metronidazol to gange daglig -også efter at huden er blevet rask.
---Jeg sørger nu for altid at have 2 hele tuber liggende herhjemme, så jeg ikke risikerer at løbe tør.

Godkendelse af svar
Fra : jef123

Dato : 04-12-05 13:18

Tak for svaret Birgitta.