/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvor mange kombinationsmuligheder i Sudo~
Fra : flemse123
Vist : 1901 gange
50 point
Dato : 26-11-05 13:51

Hejsa!
Er der nogle matematiske genier der kan svare på hvor mange Sudkuopgaver der kan stilles
Det er i den almindelige 9X9.
Jeg tror selv det er : 1X2X3X4X5X6X7X8X9 = 362880 mulige opgaver, men jeg har sikkert overset et eller andet
FF

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 26-11-05 15:07

Jeg tror at din udregning ville passe fint hvis det ikke var fordi at det samme tal heller ikke må optræde i det samme lille kvadrat (3x3 felter).

Jeg tror ikke at der findes ret mange forskellige kombinationer men til gengæld findes der mange forskellig muligheder for hvilke tal der skal mangle fra opgavens start.

Mvh.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-11-05 15:11

Du kunne prøve at spørge på DK's bedste Sudoku-side. Der er et plenum hvor man selv kan oprette spørgsmål.

http://www.sudoq.dk/

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 26-11-05 17:57

Der er mange flere end 362880 muligheder. De antal du nævner er kun mulighederne i en række på ni, eller et felt på 3x3, og begge er der jo ni af. Hvis du ikke skulle tage hensyn til at det samme tal ikke måtte optræde i samme række, eller samme (3x3) felt ville antallet af muligheder være 362880 ganget med sig selv ni gang. Men hvor mange det er kan jeg ikke sige dig.
Mvh Else

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 27-11-05 13:25

nej ikke helt for der står jo tal der ikke er til at flytte så ?
men else du har ret der er jo 9 (8) andre felter så det barer at gå igang med at regne

Zita

Kommentar
Fra : flemse123

Dato : 28-11-05 11:11

Hej allesammen! Jeg prøver at stille spg.på www.sudoq.dk, men selvfølgelig, hvis der kommer t svar her er det fint!
Mvh FF

Kommentar
Fra : flemse123

Dato : 30-11-05 13:37

Hej allesammen!
Jeg har prøvet flere gange at komme ind på www.sudaoq.dk.
Men forgæves. Måske er siden nedlagt?
Mvh
FF

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 03-12-05 01:05

Nederst på denne side er der et svar.

http://www.246.dk/sudoku.html

Citat
Alt i alt betyder dette at der kun er 5472730538 helt forskellige sudoku-løsninger.
Hvor mange sudoku-opgaver, der kan laves, er også interessant, men bortset fra en indlysende øvre grænse på 2^81 * 6670903752021072936960 har jeg ikke set nogen svar på det spørgsmål

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : flemse123

Dato : 03-12-05 11:15

Tak for svaret jakjoe.
Meget interessant artikel, du har fundet.
Mvh
FF

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-12-05 11:52

Jeg siger også mange tak.

mvh
jakjoe