/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Kan synge melodi, MEN HVAD HEDDER DEN?
Fra : Ji9
Vist : 2047 gange
500 point
Dato : 25-11-05 18:41

Jeg Tror det er en gammel fransk vals, vides ikke med sikkerhed. De fleste over 40 år kender den godt, men ingen ved hvad dens TITEL er? Den blir ofte spillet på harmonika. Og det ER en vals. Jeg kan nynne den, men det har ikke hjulpet mig indtil dato

Hvor går man man hen med sådan et problem?
Jeg kan evt. nynne den ind på et bånd - eller i tlf? eller jeg ved ikke hvad? Jeg har søgt på den i årevis.

Sidst jeg hørte en strofe af den, var da prog. "BOGART" SLUTTEDE (MICHELSEN) - da programmets aller sidste rulletekster rullede over skærmen, var der et lille potpouri som underlægnings musik - og DER I var et lille stykke af denne melodi, sammen med nogen andre. Så muligvis er det en film melodi???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-11-05 18:46

Du kan da prøve at skrive til DR, det kunne jo være de kunne hjælpe dig

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 25-11-05 18:48

Kan du noget, der kunne minde om noder?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 25-11-05 18:49

Men nyn evt. i en wav-fil på din computer og mail den

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 25-11-05 18:52

Jeg kan ikke skrive noder

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-11-05 19:03

http://www.harmonikamuseet.dk/musikkalender.htm
jeg tænkte, at du kunne prøve at opsøge en der spiller harmonica og nynne den for ham (hende)
der er jo harmonicatræf over hele landet med jævne mellemrum, og det skulle være mærkeligt om du ikke kan finde et sådant arrangement i nærheden af hvor du bor

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-11-05 20:17

Det skulle vel aldrig være Snevalsen?

God weekend.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 25-11-05 21:23

Prøv at gå herind: http://musik.tdconline.dk/ og søg på Edith Piaf (du får 30 sekunders fri aflytning)

Lyt til nummeret 'Sous Le Ciel De Paris' på 'Eternelle' - den er en typisk frans harmonikamelodi...
Eller 'La vie en rose' fra 'The Great Edith Piaf'

'Pigalle' som osse er en meget typisk fransk harmonikamelodi kan jeg ikke finde prøver på...
- men den ku' være en mulighed...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 25-11-05 21:25

...hmmm...
Sikke noget rod...mit linjeskift ved 'Pigalle' forsvandt...
- det manglende k i fransk gjorde osse (men det er nok min fejl

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 25-11-05 21:32

http://www.publiweb.it/midi/p/pigalle.html

...du skal lige klikke på 'pigalle' og næste 'station' skal du højreklikke på og vælge 'Gem destination'

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-05 01:02

Umidelbart kommer jeg til at tænke på "as Times goes by" fra filmen Casablanca?

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 26-11-05 03:55

- Det er ikke - "as Times goes by" fra filmen Casablanca -
Det er en FranskVals spillet på harmonika

- denne kan jeg ikke få frem med lyd på? - http://www.publiweb.it/midi/p/pigalle.html

- har lyttet meget til Edith Piaf - det kunne godt være noget i den retning (bare uden tekst)
melodien er lige så kendt som mange af hendes

- Nej det er IKKE snevalsen

- mange har budt på "Kærlighedsvalsen" men det er det ikke...
- ang. harmonika, kender jeg en der kan spille den, men han ved ikke hvad den hedder....

- justuniverse, du foreslår jeg nynner den på en waw fil og sender den... *Hmmm* du skriver ikke hvorhen? Jeg har selv tænkt tanken, men ved ikke hvor man kan få oplysninger af denne slags? - Jeg har såmænd også prøvet Alex Nyborg Madsen, som også kendte melodien, men ikke vidste hvad den hedder...

- den lyder som en Fransk kærlighedsvals, det er den første indskydelse man får...

- og Nej, det er heller ikke "under den hvide bro"

Nordsted1 - Kan godt være jeg igen skulle prøve DR. kan bare ikke huske hvornår det var sidste udsendelse for BOGART? men det kan de jo nok finde ud af derinde hvis de har tid?

Takker foreløbig for de mange bud

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 26-11-05 06:28

ji9 når du følger linket http://www.publiweb.it/midi/p/pigalle.html bør der stå 'pigalle' som den første...
- den trykker du på...
På næste side skal du scrolle ned til den næste 'pigalle' ...og det er den du skal venstreklikke på og 'gemme destination'

(jeg har et højre-venstreproblem - kan godt se jeg skrev højreklikke tidligere - sorry)

Du husker se'fø'li', hvor du har gemt den...og åbner den derfra...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 26-11-05 09:09

Og nu har jeg med al tydelighed demonstreret mit højre-venstreproblem...
...for der skal se'fø'li' højreklikkes for muligheden 'Gem destination'

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-05 11:17

Pigalle er da ikke en vals

Og det er La vie en Rose absolut heller ikke, og det lyder som om ji9 er ret sikker på det er en vals, om den så er fransk er nok mere tvivlsomt...Frankrig er ikke just kendt for valsemusik ville jeg mene.

Jeg har dog desværre ikke liget et kvalificeret bud.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-11-05 11:26

Kommer lige på et forslag, men det er måske ikke så enkelt:

Den er en vals, spilles ofte på harmonika og er fransk......men findes også på dansk med titlen Under den hvide bro.

Mange går fejl af den når de hører begyndelsen, fordi de kun kender omkvædet.

mvh dova

Kommentar
Fra : kurlit3105

Dato : 26-11-05 11:40

Har du prøvet Bibliotekets musikafdeling. Her plejer de at være meget hjælpsomme. Og du har jo så muligheden for at lytte lidt på de forskellige medier.
mvh Kurlit

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 26-11-05 11:48

Du har ret dova 'La vie en Rose' er ikke valsetakt...

Men der er 'Pigalle' ifølge de harmionikanoder jeg sidder med foran mig

Ji9
'La Seine' ER valsetakt (tekst&musik: Guy Lafarge/Flavien Monod)
'Pariserliv' (Nana - Jacques Oifenbach) er valsetakt...
'Parlez-moi D'maur' (Jean Lenoir) er valsetakt...
'Plaisir D'amour' (Martini) er valsetakt...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 26-11-05 12:12

.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-05 12:17

J19... DR er meget hjælpsomme, og de kan godt finde frem til hvornår den sidste Bogart udsendelse blev vist

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 27-11-05 00:00

Hej Ji9

Sådan et problem er til at blive skør af
men prøv på det her link, eller lav en efterlysning der
hvis du skriver til ham er det også muligt at han kan hjælpe
Held & lykke
http://www.danskesange.dk/

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 27-11-05 14:18

Takker lige for jeres råd og vejledning. Kommer igen. Skal lige følge op på det hele. Hvis ikke det lykkes vil jeg prøve om en af mine venner der kan noder, vil skrive den ned, MEN SÅ SKAL JEG JO FINDE STEDET der kan læse noder og GENKENDE MELODIEN OG FINDE TITLEN

Det er et større project - og jeg tager gerne imod flere gode ideer...
Dette har jo efterhånden stået på i årevis og NU SKAL det løses

Ka forstå at mange kender problemet.

Fortsættes >>>>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-05 14:23

Du kan tro vi er flere der genkender "problemet", også det med at man f.eks ser et kendt ansigt på gaden, meeen hvem var vedkommende nu egentligt osv

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 08-12-05 01:37

NB. jeg søger stadig - nu efter en der kan skrive lidt af den ned på noder. har ikke glemt at gi point

Kommentar
Fra : Rikki4

Dato : 08-12-05 23:18

Hej : Ji9

Har du fundet sangen (eller har du en smule som midi fil)?
så skulle det ikke være noget problem at få det skrevet ned på noder
Rikki

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 11-12-05 14:37

Har ikke fået den lavet om til noder endnu og har den IKKE som midi fil
De venner der kan skrive noder har ikke tid i denne md. Desværre.

Ville ønske der var et radioprogram der beskæftigede sig med den slags bortkomne melodier *haha* Så ville jeg ringe ind og synge/nynne melodien.
Og så kunne de osse sige: Den kender vi da godt, hvad ER det nu den hedder

ER det ikke "Kærlighedsvalsen" ? ................NEJ NEJ & NEJ!

Kommentar
Fra : Rikki4

Dato : 11-12-05 14:52

Hej Ji9

Hvorfor prøver du ikke bare et radioprogram
når du nu gerne vil synge/nynne melodien.
Det kan da være de kan hjælpe dig
Rikki

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 14-12-05 09:14

Aner ikke hvad det skulle være for et program? Hører sjældent radio.

Kommentar
Fra : Rikki4

Dato : 14-12-05 10:58

Straks (hvis det kører endnu
Jeg hører heller ikke så meget radio)
men kan du ikke nynne en smule (optage det på din pc hvis du har en mic/el kan låne en
så VI ALLE SAMMEN KAN HØERE HVAD DET ER FOR EN
Rikki

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-05 22:33

Dr P3 har mange forskellige indslag, jeg er næsten sikker på, at de gerne vil hjælpe, de er ret friske i det program, hvis du kunne tænke dig at prøve, skal det være om formiddagen, til Mig og Morten Reesen.

http://www.dr.dk/P3/morten/forside.htm

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 08-01-06 06:21

Har ikke fundet ud af noget endnu. Men melder ud når der sker noget. Har stadig antennerne ude, Skal blot fange en der kan skrive den ned på noder!

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 07-02-06 11:53

Nu har jeg fået melodien nynnet og lagt på min HP.

- Skrevet spørgsmålet til DR "Spørg Charlie".
-de har modtaget mit spørgsmål og skriver:

Tak for dit spørgsmål til "Spørg Charlie".\nVenlig hilsen
charlie.tv2.dk

Så spændende om det ny vil lykkedes mig at finde ud af hvad melodien hedder, og evt hvor den kommer fra?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 11:57

Det lyder snart som en "gyser". I sidste uge hørte jeg i programmet Mig og Morten Reesen, at de efterlyste en person, så hvis Charlie glipper, så er der stadig en mulighed på det andet program, men lad os se positivt på det, - de finder ud af det nu - (sikken et detektivarbejde)

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 08-02-06 17:51

Til Nordsted1
Mig og Morten Reesen prog. har du nævnt før. Jeg vil bruge det som aller aller sidste udvej.
Da det kører om mandagen fra kl. 09:00 - 11:00 (svært for mig at fange det!)

MEN alle muligheder skal dog prøves. Jeg er dog oppe mod alle odds.
Jeg kan nemlig ikke tage TV Charlie på mit TV - kun på min PC.

Da jeg skrev til "Spørg Charlie". skrev jeg:
Hej Sascha Dupont.
og så historien........bla.bla.bla.
MEN

Sascha Dupont er slet ikke med i prog. "Spørg Charlie".
fandt jeg ud af da jeg HAVDE KLIKKET "afsend"!

De der er med i "Spørg Charlie" er
Michael Meyerheim (Vært) samt et panel, der består af fire kendte danskere:
Ulla Terkelsen - Jens Gaardbo - Signe Svendsen - Niels Hausgaard ..
sidstnævnte KUNNE muligvis fifle sig frem til melodien - han har alderen og rytmen i blodet

Så nu er der KUN at vente ....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-06 22:00

Jamen det gør vi så....

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 14-02-06 13:28

Ja vi gør
For nu vil vi alle sammen gerne vide hvad det er for en

Kommentar
Fra : Herbie

Dato : 18-02-06 20:30

http://www.folketshus.dk/cgi-bin/visnode.cgi?va-fransk
Her er en fransk vals ??
men det er ikke sikkert at det er den GG KH Palle

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 19-02-06 14:23

Hej Herbie
Har lyttet til din Franske Vals, men det er ikke den - Desværre ligner den slet ikke. Men tak for buddet.

Har INTET hørt fra "Spørg Charlie"

Jeg er nu gået videre til en ven der indimellem arbejder på P4 med specielle Musik Programmer
http://www.dr.dk/P4/Forside.htm

Man kan ikke vedheftr en lydfil her vel?
NB: I skal nok få titlen NÅR jeg finder frem til den. Og det er sikkert de fleste af jer vil kunne nynne med!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-02-06 17:32

J19... nej det ser det desværre ikke ud til at du kan Jamen vi venter skam spændt, og siger alle sammen bagefter..... nåååå var det den !!

Accepteret svar
Fra : Herbie

Modtaget 500 point
Dato : 02-03-06 03:21

Ja Så lykkedes det mig at hitte rede i denne redelighed
sangen hedder La ronde de l'amour = kærligheds Karrusel.
KH Palle

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 03-03-06 16:17

JA - det er den melodi Herbie - Tak for det. ENDELIG efter ½ liv hvor jeg har søgt efter den er den fundet. Alle mine venner går og nynner den for deres forældre - som alle kender den. De fleste bud har været "KÆRLIGHEDSVALSEN" eller "BRUDEVALSEN” - Men det har jeg undersøgt og det var ikke dem.

Tror efterhånden også jeg har løbet forhindringsløb her på nettet på diverse hjemmesider FYLDT med MIDI filer hvor man kan høre Fransk midi musik. Brugt utallige dage og især nætter - Hørt mange dejlige melodier, indtil mit hoved var ved at sprænges af MIDI FILER (*plim plim*) Ikke fløde for mit øre der er bedre vandt

De salte tårer løb simpelthen ned af kinderne, da jeg hørte hvad Herbie sendte mig, med navn, noder og MIDI fil - Pludselig lød MIDI filen som 101 symfonisk orkester

Man bliver bare SÅ GLAD.
Så jeg takker af og siger TAK for bud og interesse fra jer alle.

Men EN KÆMPE TAK til HERBIE der selvfølgelig er accepteret som vinder fordi han fandt min mors melodi: ”KÆRLIGHEDSKARRUSELLEN.”
Musik Oscar Straus
Copyright: 1950 Choudens Editeur, Paris – for Skandinavien: Editon Wilhelm Hansen, København

Herbie fortalte at Den hedder La Ronde de L'amour på fransk og Kærlighed
karrusellen på dansk

Venlige hilsner fra Ji9

Godkendelse af svar
Fra : Ji9

Dato : 03-03-06 16:18

Tak for svaret Herbie.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-03-06 16:59

IIIIhhhh hvor var det godt mysteriet blev opklaret

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 04-03-06 03:05

Jeg har fået siden hvor man kan høre lidt af melodien af Herbie.
Prøver at sætte den ind her:

http://www.amazon.com/gp/product/samples/B000786JSM/ref=dp_tracks_all_1/002-0117354-1100060?%5Fencoding=UTF8

Det er melodi nr.
24. Bonus Track: La Ronde De L'Amour - Anton Walbrook

Det er muligt at I skal kopierer hele linket og selv sætte det ind i adresselisten?
Det er tilladt at synge med

/Ji9