/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
smilla og charybdis
Fra : malumse
Vist : 2118 gange
200 point
Dato : 24-11-05 21:29

Jeg har mødt talemåden "at møde sin Smilla & Charybdis" i flere romaner, bla. i William Borroughs´ "Naked Lunch". Jeg ved dog ikke, hvad talemåden betyder eller udtrykker. Måske at man møder lykke og ulykke...en association over "achilleshæl"...mytologiske skikkelser.....Nogen der ved det?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-11-05 21:44

Prøv lige at se her: http://www.natsunivers.dk/vsner.php

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-11-05 21:50

Altså må udtrykket betyde: At møde sin undergang idet ingen af dem har noget at gøre med lykke. At møde sin Charybdis er i sig selv en fatal oplevelse, men også at møde Smilla der jo iflg. mytologien ligger lige overfor Charybdis, er da endnu værre og vil sige at SÅ er alt håb ude.

Ja sådan tolker jeg det ihvertfald. Hilsen

P.S.: Det Canadiske søværn har haft krigsskibe ved navn såvel Charybdis som Smilla og det betyder vel at disse skibe var tænkt som den visse død for deres modstandere.

Accepteret svar
Fra : Carsten_Poulsen

Modtaget 210 point
Dato : 24-11-05 22:00

Er du sikker på, at du mener Smilla - jeg har ikke hørt den navne forbindelse.
Jeg kender derimod Scylla og Charybdis, som er 2 græske sagnfigurer.
Læs mere her ...
http://www.pantheon.org/articles/c/charybdis.html
og her ...
http://www.pantheon.org/articles/s/scylla.html
eller her ...
http://homepage.mac.com/cparada/GML/Charybdis.html

Mvh Carsten

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-11-05 22:03

Carsten -> Ja selvfølgeligt. Scylla. Det var også det det Canadiske skib hed. Sorry.

Kommentar
Fra : K.O.Koll

Dato : 24-11-05 22:11

Hej Arne

Blev ellers lige så glad. Smilla er jo grønlænder, og du kan nok huske Peter Høeg´s "Frøken Smilla´s fornemmelse for sne" - en meget flot film, som dækker hele problematikken Grld./ DK. Bogen kan du få på Rosinante fra 1992 og er kun på 435 s.

Med venlig hilsen

K.Koll

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-11-05 22:16

Ja K.Koll - Den husker jeg godt. Det var måske netop derfor at jeg bare godtog Malumse's navn? Men det hedder altså Scylla og Charybdis som Carsten siger.

Godkendelse af svar
Fra : malumse

Dato : 24-11-05 22:18

Tak for svaret Carsten_Poulsen.

Kommentar
Fra : K.O.Koll

Dato : 24-11-05 22:20

PS. Arne

Det var jo lige Bille August, der var instruktør....

Håber du kan bruge Smilla alligevel.

Hilsen K.K.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-11-05 22:39

malumse -> Det er selvfølgeligt DIG der bestemmer, men Carsten har jo ikke engang prøvet at svare på dit egentlige spørgsmål. Det er jeg den eneste der har gjort!!! Og her er lidt mere:

For lige at uddybe lidt:

Udtrykket kan bruges i mange forskellige sammenhænge. Der findes et dansk udtryk: Én ulykke kommer sjældent alene.
Det er rimeligt dækkende. Et eksempel fra den levende verden:

En person får konstateret en livstruende sygdom men overlever. Han/Hun er dog nu kraftigt svækket, så hvis der støder er lungebetændelse til kan det være dødsstødet. Personen har ikke KUN mødt malstrømmen Charybdis men også Scylla.

En politiker møder et politisk nederlag og dette følges op af en tragedie i den nærmeste familie. Så kan det være næsten umuligt at rejse sig igen. Altså har han mødt SIN Charybdis og Scylla.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-11-05 22:41

Du spørger:

Citat
Jeg ved dog ikke, hvad talemåden betyder eller udtrykker. Måske at man møder lykke og ulykke...en association over "achilleshæl"...mytologiske skikkelser.....Nogen der ved det?

Det svarer Carsten jo ikke på!!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-11-05 23:30

Nu har jeg købt svaret for 20 ledige point. Så du kan godt svare. Jeg abonnerer stadig på spørgsmålet.

Kommentar
Fra : malumse

Dato : 25-11-05 07:57

øhh....ja...kan kun sige undskyld ....

Er selv lidt lovligt undskyldt selv...da det var min kæreste der accepterede .....Han er ny herinde , og " kender ikke helt til det her univers" ..

Hvon kan jeg da gøre det godt igen ??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-11-05 16:11

Pyt med det, bare DU er klar over fejlen. Det er jo ikke pointene det drejer sig om. Blev bare så irriteret over fejlen.

Kommentar
Fra : peddersen

Dato : 10-02-06 17:56

Mellem Scylla og Charybdis betyder at stå i valget mellem to lige ubehagelige onder. Hvis vi bruger det midterste link fra Carstens svar ovenfor, finder vi bl.a. dette:

"In Greek mythology, a sea monster who lived underneath a dangerous rock at one side of the Strait of Messia, opposite the whirlpool Charybdis. She threatened passing ships and in the Odyssey ate six of Odysseus' companions."

Så at skulle vælge mellem Scylla og Charybdis er altså oprindeligt at skulle vælge mellem et farligt skær og en malstrøm. Derfor er Carstens svar vel egl. også fyldestgørende.